windows 10nieuw installeren

jobo182

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
Berichten
819
Goedemiddag,

in okt 2020 is de laptop Dell Latitude 5540 gekocht, Intel Core i3/15,6inch/4GB/500GB
omdat hij langzaam word met opstarten en sites ook langzaam openen, wil ik windows 10 opnieuw installeren, zodat hij weer is zoals bij de levering (fabrieksinstelling)
Mijn vraag: hoe die ik dat, normaal is er een herstelprogramma aan 'boord',
maar dat vind ik niet. Ik heb wel een Windows.iso van 3.18GB
Gaarne info
 
Er zij diverse Dells uitgebacht met dezelfde typenr. overigens.


Of met Rufus een USB stick freubelen en opnieuw installeren, 4GB is wel erg weinig, overigens.
 
Een "Dell Latitude 5540 met, Intel Core i3/15,6inch/4GB/500GB dat komt bij mij, zeker vanwege die 4GB RAM haast binnen als een refurbished, ouder type laptop. De kans dat de originele recovery nog werkt lijkt me er klein.

Download dus meteen de Mediation Tool om de nieuwste iso te downloaden en volg dan het pad wat @Lange Pier ook al beschreef over Rufus en een USB stick.

BTW: Heb je alle data al geback-upt?
 
Is het toevallig deze ?

Dell Latitude E5540 (5540-4903)​

Deze machine heeft idd 4GB Ram aan boord, maar standaard ook een 500 GB HDD, die zijn idd niet zo vlot (meer) tov een SSD ..
 
Ik heb een E6330, het kleinere broertje van de E5540 met Intel(R) Core(TM) i5-3340M CPU @ 2.70GHz met Win10 (werd er bij Remarkt voor weinig extra kosten bijgeleverd).
Maar heb er wel 8GB RAM bij gezet (totaal 12GB) en een 500GB SSD.
Hij voelt daardoor nog echt steeds heel snel aan, heb hem in 2017 gekocht dus straks ff een gunstig moment kiezen naar een opvolger te gaan met Win11 ondersteuning. Dan tik ik mss nog 7 jaar redelijk intensief gebruik aan met deze E6330 voor iets meer dan 300 euro toen.
Het zijn sterke laptops, bepaald geen slim-line of Apple look, maar dat interesseert me niet.
 
Naast de PC die ik standaard gebruik heb ik nog een PC staan en ook een laptop.
Die laatste 2 kunnen volgens Microsoft geen Windows 11 draaien.
Het werkt op beiden echter prima.
Wellicht het overwegen waard voordat je een fijne en snelle laptop de deur uit doet.
Dan hou je je geld ook in je zak :)
 
Weet ik, maar ik lees ook dat de jaarlijkse grote Win11 update een herinstallatie zou betekenen. Ik kan het altijd 1 jaar aankijken of alle hardware gesupport wordt en of het gaat op zich bevallen met die jaarlijkse grote update. Tnx.
De E6330 en ook de E5540 van de TS hebben zeker geen TPM-support en zulke oude CPU's komen lang niet in de buurt van de grens van waar de Win11 CPU-support begint.
 
Ik heb tot nu toe op die drie machines geen herinstallatie hoeven doen.
Alleen de aangeboden updates geïnstalleerd.
Ze werken alle drie zonder enig probleem.
Maar de keuze is aan jou uiteraard :)
 
het is ook een refurbished laptop, gekocht bij IT GIGANT voor € 268,00, word gebruikt door mijn ega, zelf heb ik een Medion Akoya, is ook al 13 jaar oud maar draait nog steeds goed met w10
een paar jaar geleden kon men w10 downloaden met e.o.a. programma, ik weet niet mer welk, dit heb ik toen gedaan en dit op dvd-r gezet, met die dvd-r kan ik de laptop op starten en kiezen voor W10 opnieuw installeren ?
iso.JPG
 
Er mee opstarten kan alleen als die DVD "bootable" is.
 
ja, ik zou dan in de bios moeten aangeven: opstarten met dvd, dacht ik
 
Er is ook vaak een toets waarmee je het bootmenu kan oproepen tijdens het opstarten.
Dan hoef je niks in de BIOS te doen.
 
👍
Goed om zo'n ervaring te kennen.
ik wil nl w10 opnieuw installeren op die dell laptop, omdat die heel langzaam is geworden, het duur nl lang voordat het buroblad verschijnt en ook daarna het opstarten van de browser Firefox en mailprogramma Thunderbird, soms wel 5 tot 10 minuten, heb ol bij het tabblad Opstarten gekeken, maar daar staat niks geks.
 
Er is ook vaak een toets waarmee je het bootmenu kan oproepen tijdens het opstarten.
Dan hoef je niks in de BIOS te doen.
klopt tijdens het opstarten verschijnt een keuze van de F knoppe, welke weet ik niet zo uit mijn hoofd, dan zou die iso vanaf de dvd gestart moeten worden ??
 
Als het een bootable (opstartbare) DVD is dan zou dat moeten lukken.
 
Maak een recente met de media creation tool en een DVD? erg achterhaald, doe het via een USB stick?
Die optie krijg je ook om de installatiebestanden van W10 daar op te zetten
 
ik heb de media creation tool gedownload en via die tool w10 op een stick usb flash (?), kan ik dan via die usb stick selecteren setup.exe of moet de pc nieuw opgestart worden ?
 
Gewoon de PC herstarten met de USB stick erin.
 
ik heb de media creation tool gedownload en via die tool w10 op een stick usb flash (?), kan ik dan via die usb stick selecteren setup.exe of moet de pc nieuw opgestart worden ?
Vraag mij af waarom je niet de volledige hersteloptie in Windows zelf niet hebt gebruikt, heb je ook een verse installatie.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan