Windows herkent speakers niet

Maysun

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2014
Berichten
361
Sinds een tijdje heb ik regelmatig zomaar dat Windows 11 mijn speakers (net nieuw) niet herkent. Ook de koptelefoon herkent hij soms niet. Althans, ik krijg er geen geluid van door. Soms herkent hij het een wel en het ander niet. Ik moet regelmatig wisselen tussen speakers en koptelefoon.

Wat nu?
 
Altijd verbazend dat vragenstellers er vanuit gaan dat wij op basis van een minimale omschrijving kunnen ruiken wat er aan de hand is :). Zo geef je de minimale omschrijving van je speakers. Alleen dat ze 'net nieuw' zijn. Het helpt als je wat behulpzamer bent met je informatie :). Om te beginnen de logische vraag: passieve of actieve speakers? Rechtstreeks aangesloten of via een Audio Interfac (en zo ja: welke?)
 
Windows heeft nooit contact met de speakers, alle audio gaat via de audio codec chip.
En idd, wat moten we hiermee zonder opgave van de gebruikte hardware, zie m'n sig.
 
1Windows heeft nooit contact met de speakers, alle audio gaat via de audio codec chip.
Wel héél semantisch antwoord; je snapt heus wel wat TS bedoelt: in de Windows Instellingen ga je naar <Systeem>, <Geluid> en daar kies je je Invoerapparaat en Uitvoerapparaat. Beetje onzinnig om TS dan aan een audio codec te laten zoeken....
 
Mocht Windows de koptelefoon/speakers niet (altijd) automatisch herkennen, dan ligt hem dat in 9 van de 10 keer aan de aansluiting van je pc/laptop, dan is de connector brak ..
 
Beetje onzinnig om TS dan aan een audio codec te laten zoeken....
Maak jij dat uit? waar slaat dat op en ik zeg helemaal niet dat hij dat moet zoeken, dat maak jij er weer van.
Mis de opgave van de gebruikte hardware
 
@Lange Pier: Waarom begin je dan over een audio codec? Probeer je TS nog meer in verwarring te brengen?
 
Dat zijn actieve speakers (ingebouwde versterker).
Ik moet regelmatig wisselen tussen speakers en koptelefoon.
Je hebt het in het begin over “regelmatig wisselen’. Zijn dát de momenten dat het geluid wegvalt? Of gebeurt het ook als je maar één van de twee gebruikt?
 
Dat zijn actieve speakers (ingebouwde versterker).

Je hebt het in het begin over “regelmatig wisselen’. Zijn dát de momenten dat het geluid wegvalt? Of gebeurt het ook als je maar één van de twee gebruikt?
Goede vraag...Ik geloof inderdaad dat het vooral bij het wisselen is dus als ik de koptelefoon inplug in plaats van speakers en andersom.

Sinds kort heb ik ook dat hij bij inpluggen speakers heel even deze herkent en dan alsnog overschakelt op geluid van ik meen het beeldscherm (heel slecht geluid). Een beetje rommelen of aandrukken met het snoer lijkt wat te doen, maar dan alsnog gaat hij weer op geluid beeldscherm over.
 
Gebruik de probleemoplosser van Windows 11.
 
De massa-aansluiting van je moederbordaansluiting is niet goed meer, preciezer kan ik het niet omschrijven !
 
Je geeft aan in post #8 dat het een desktop betreft, dan hoef je niet een ander moederbord te laten installeren.
Als je geen ervaring hebt om zelf iets dergelijks te gaan vervangen, dan is de beste oplossing om jouw desktop naar een vakman te brengen en de betreffende connector te solderen , of beter, te laten vervangen.
Vóórdat je de machine weg zou brengen, wel een kopie maken van je belangrijke bestanden op bijvoorbeeld een USB-stick of externe schijf ..

EDIT: ik heb zelf ook even geprobeerd bij m'n eigen desktop-pc, daar heb ik (standaard) de speakers op de achterkant van mijn desktop aangesloten, en als ik de koptelefoonstekker aan de voorkant insteek, dan verdwijnt het geluid uit de speakers, maar komt het door de koptelefoon .. dat scheelt héél wat in-uitplugmomenten ..
 
Laatst bewerkt:
Het kan anders ook nog een Dell/HP/weet ik veel zijn .., we wachten af
 
Wel héél semantisch antwoord; je snapt heus wel wat TS bedoelt: in de Windows Instellingen ga je naar <Systeem>, <Geluid> en daar kies je je Invoerapparaat en Uitvoerapparaat. Beetje onzinnig om TS dan aan een audio codec te laten zoeken....
Lolwut? Waar lees je dat er een codec moet worden gezocht? 🤷‍♂️

Ik heb geen idee hoe oud het moederbord is, en hoe het met garantie zit, maar laat dit liever oordelen aan de reparateur. Ook niet hobbybobben met eerst solderen voordat je een garantiebepaling hebt.
 
Laatst bewerkt:
De TS geeft in bericht #8 aan: de voorkant aansluiting van de desktop. Dit is dus verre van de moederbord aansluiting die altijd aan de achterkant zit. Die kunnen we dus al uitsluiten.
Kan me wel voorstellen dat de uitgang aan de voorzijde van het paneel na vele wisselingen lam kan raken en slecht kan gaan functioneren.
Als de speakers normaliter aan de achterzijde zou zijn aangesloten, zal de geluidskaart normaal gesproken deze uitgang aan de achterzijde uitschakelen als er aan het frontpaneel bijv. een koptelefoon wordt ingeplugd. Die optie zal mogelijk ook wel van de drivers afhangen.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan