• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken en vervangen - standaard laten zoeken naar Waarden ipv Formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Berichten
278
Goedenmorgen,

Als Excel (bij mij) opgestart wordt, staat de zoekfunctie (Ctl + f) standaard op zoeken in: Formules.

De lijsten waar ik mee werk, staan vol met verschillende formules. Zodra ik de optie 'zoeken in: Waarden' verander, werkt het prima voor me.

Is het mogelijk om Excel standaard te laten zoeken in waarden, in plaats van standaard in formules?

Als voorbeeld heb ik beide 'instellingen' hierin gezet.
Voorbeeld.jpg
De onderste is dus de juiste voor mij, die zou ik graag standaard er in willen zetten.

Alvast bedankt!
 
Is het zo moeilijk 1 vinkje uit te zetten dan?
Ik ben niet zo bekend met een instelling

Maar ik denk dat er met VBA wel een omweg te verzinnen valt
 
Ik heb een macrotje geschreven die eigelijk hetzelfde doet als je wil
Je typt dan de waarde in in een bepaalde cel en dan gaat hij zoeken

Bekijk bijlage Zoeken.xlsm

Dit is de macro voor het zoeken

Code:
Sub Zoeken()
Dim Z As Integer
Z = Range("H2").Value
    Cells.Find(What:=Z, After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, LookAt:= _
        xlPart, SearchOrder:=xlByColumns, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:=False _
        , SearchFormat:=False).Activate
End Sub

Je zou ook nog kunnen dat als je op een knop klikt of als je een toetsencombinatie aanklikt dat hij een pop-up bericht geeft waar je de waarde in moet vullen

Dit zal wel niet precies de oplossing zijn die je zoekt maar het is een alternatief
 
Haha, een keer zo'n vinkje uitzetten is geen enkel probleem. Maar als je dat 50x per dag moet doen, word je niet gelukkig!

Die macro zou kunnen werken. Volgens mij werkt deze echter alleen maar op waarden. kan dat ook op tekst?
 
Code:
Sub Zoeken()
Dim Z As String
Z = Range("H2").Value
    Cells.Find(What:=Z, After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, LookAt:= _
        xlPart, SearchOrder:=xlByColumns, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:=False _
        , SearchFormat:=False).Activate
End Sub

Dan moet je het de waarde geven als string ipv integer
Die is namelijk voor tekst

Hij zoekt trouwens naar een deel van de tekst
Dus als je "abc" zoekt en er staan ook tekst in als "qabczaf" vind hij die ook

Als je wil dat ie de exacte inhoud moet hebben dan moet je het aanpassen in

Code:
Sub Zoeken()
Dim Z As String
Z = Range("H2").Value
    Cells.Find(What:=Z, After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, LookAt:= _
        xlWhole, SearchOrder:=xlByColumns, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:=False _
        , SearchFormat:=False).Activate
End Sub

Verschil zit in Lookat: = xlwhole
Je zou het zelfs nog hoofdlettergevoelig kunnen maken door Matchcase:=False te vervangen met Matchcase:=True

Nadeel van deze methode is dat hij natuurlijk zijn broncel ook vind maargoed dat is een kwestie van nog een keer op de knop klikken
 
een keer zo'n vinkje uitzetten is geen enkel probleem. Maar als je dat 50x per dag moet doen, word je niet gelukkig!

Ik denk niet dat die 50 toetsaanslagen per dag zo erg is, maar meer de irritatie van de keren dat je het vergeet en weer overnieuw moet doen.
 
Ik snap het probleem idd

maja qua tijd zal het niet heel veel schelen ben ik bang voor

Code:
Sub zoeken2()
Dim Z As String
Z = InputBox("Welke waarde wil je zoeken?", "Zoeken:")
    Cells.Find(What:=Z, After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, LookAt:= _
        xlWhole, SearchOrder:=xlByColumns, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:=True _
        , SearchFormat:=False).Activate
End Sub

Dit maakt het misschien sneller
Ookal kun je dan minder makkelijk meerdere waardes zoeken door nog een keer op de knop te klikken
 
Bedankt voor alle hulp! Het is inderdaad een optie, maar het meest praktische zou zijn om die optie gewoon standaard aan te kunnen zetten.

Iemand (anders) enig idee of en hoe dit zou kunnen?
 
Ik denk niet dat die 50 toetsaanslagen per dag zo erg is, maar meer de irritatie van de keren dat je het vergeet en weer overnieuw moet doen.

klopt helemaal, haha. Het probleem zit hem er ook in dat we met zo'n 15 verschillende lijsten werken, die constant afgesloten en opnieuw opgestart worden.
 
Net even de tips uit de voorgaande link getest.
Als je deze macro opneemt

Code:
Sub Zoeken_waarden()
'
'

    Sheets("Blad1").Select
    Cells.Find(What:="", After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, _
        LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, _
        SearchDirection:=xlNext, MatchCase:=False).Activate
End Sub

icm

Code:
Private Sub Workbook_Open()



Run "Zoeken_waarden"



End Sub

Staat CTRL+F elke keer als je het bestand opent default op Zoeken in Waarden ipv Formules
 
Laatst bewerkt:
Dat komt doordat je de Open-code in ThisWorkbook moet zetten
en de macro 'Zoeken_waarden" in een module.
Als je dit doet werkt het wel perfect.
 

Bijlagen

  • test zoeken excel.xlsm
    15,8 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
yes, dat klopt helemaal! Bedankt!

Hij gaat nu alleen standaard naar tabblad 1 toe, door 'Sheets ("Blad1").Select'. Is het ook mogelijk dat hij het gewoon op alle tabbladen toepast, of moet hij specifiek op een tabblad gericht worden?

Ik werk met bestellijsten met verschillende tabbladen. Het makkelijkste voor ons is dat bestand opent, waar hij het laatst opgeslagen is. (nu gaat hij standaard naar tabblad 1, zeg maar).
 
hehe, dat was vrij eenvoudig :$

bedankt voor de hulp, deze is nu opgelost!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan