• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken met deel van een naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroenfrensen

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2012
Berichten
16
Hallo,

Ik heb een bestandje met voor en achternamen. Nu wil ik graag alle voornamen zoeken bij een bepaalde achternaam.
Dit is me al gelukt met de volgende matrix formule:

={ALS.FOUT(INDEX(Voornaam;KLEINSTE(ALS(Achternaam=$L$6;RIJ(Achternaam)-1;"");RIJ()-7));"")}

Echter moet je de achternaam met deze formule helemaal gelijk aan het bronbestand invullen. Aangezien mijn Bronbestand (met honderden namen) niet helemaal schoon is levert dit wat uitdagingen op.
Iemand met de naam de Vries kan namelijk op verschillende manieren voorkomen (Vries, de; Vries de; Vries,de) en dan heb ik het nog niet over de mogelijkheden die er in de lijst staan met van de en van der...

Nu zou het mooi zijn als het mogelijk is als je het resultaat kan krijgen op een deel van de naam. Typ je bijvoorbeeld alleen de V in dan krijg je alle voornamen waarvan een achternaam met een V begint (dus Vries, de maar ook Veen etc.) als je Vi typt dan is het resultaat alle voornamen van mensen waarbij de achternaam met Vi begint en zo verder.

Ik hoop dat hier iemand is die weet of en hoe dit mogelijk is.

In het voorbeeldbestandje heb ik fictieve namen gebruikt

Alvast bedankt.

Jeroen
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Matrixformule.xlsx
    20,2 KB · Weergaven: 23
Jeroen, welke excel gebruik je en is vba een optie?

en: wil je alleen op letters van vooraf selecteren, of ok op tussen letters?
bvb als je een e intypt krijg je elke naam met een e er in.
of , als je een e intypt krijg je alleen de namen die beginnen met een e .
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik gebruik Excel 2016.
VBA is ook een optie maar met een formule zou wel de voorkeur hebben.
En ik zou graag willen zoeken met de letters vooraf, dus als je een E intypt dan alleen de voornamen van achternamen die met een E beginnen. dus hoe verder je typt hoe meer specifiek het wordt.

Groet,
Jeroen
 
Jeroen, in excel 365 zit een filter ingebouwd.
ik weet niet of dat bij 2016 ook zo is.
ik heb voor de zekerheid een eenvoudig udfje gemaakt. (mijnFilter)
gebruik hem net als elke andere excel formule.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld udf svp.xlsm
    27,6 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Hoi Sylvester,

Dank voor je voorbeeld ik ben niet bekend met udf dus ik zal er in moeten duiken...
Jouw voorbeeld bestand geeft bij mij als resultaat in elke cel #WAARDE! dus iets gaat er niet helemaal goed... misschien een functie die niet ondersteund wordt door 2016 of wellicht doe ik iet s fout...
Ik zal er later eens in duiken of ik iets kan vinden

Groet,
Jeroen
 
gebruik je misschien een Appel? dan gaat het vaak niet werken.

misschien moet je macro's inschakelen.
anders, plaats het niet werkende bestand aub dan kijk ik of het bij mij in die hoedanigheid bij mij wel werkt.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik gebruik geen Apple en het bestand is gewoon het bestand dat jij gepost hebt.
Macro's aan maar helaas direct #WAARDE! :(

Groet,
Jeroen
 
Hoi Sylvester,

In jouw bestandje stond het als een matrix formule, ik heb er een gewone formule van gemaakt en nu werkt hij precies zoals omschreven. Dank hiervoor!
Nu probeer ik nog te achterhalen hoe je het opgebouwd hebt. ik probeer de formule te begrijpen zodat ik hem ook bijvoorbeeld kan gebruiken om hetzelfde te doen met de voornaam om dan de achternaam te krijgen. Dit lukt met nog niet helemaal dus als je me hier nog een beetje mee kan helpen zou dat heel mooi zijn. Anders ga ik later nog even puzzelen en hoop ik er achter te komen want helaas is me dit nog net gelukt
ik vindt Excel een prachtig programma en met behulp van dit forum kan ik al heel wat bouwen maar de logica zie ik nog niet altijd meteen helaas (misschien toch maar eens een cursus gaan doen :d)

Groet,
Jeroen
 
Hierbij een oplossing die met hulpkolommen werkt en een Combo Box (ActiveX Control)
Die zit in Excel 2019, maar volgens mij ook in oudere versies
Het werkt zonder VBA
En als je in de keuze box een letter ingeeft, reageert de gevonden-lijst direct met overeenkomende beginletters (voornaam en/of achternaam)
Het is een nogal uitgebreide oplossing, en mogelijk niet eenvoudig in een bestaande file in te bouwen.
Maar het geeft misschien wel ideeën om te gebruiken.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Matrixformule(pcb).xlsx
    27,9 KB · Weergaven: 31
Hallo Piet,

Wat ook een mooie oplossing! ziet er top uit en is voor mij ook goed bruikbaar.
Ik ga deze oplossing grondig bestuderen en kijken of ik hem in mijn bestand werkend krijg...
Dank je wel!

Groet,
Jeroen
 
Zonder hulpkolommen voor de Nederlandse versie.
In het bestandje van Piet zet je deze in N2. Trek dan door naar O2 en dan naar beneden (mogelijk afsluiten met ctrl+shft+enter ivm matrixformule).

Code:
=ALS(LENGTE($I$1);ALS.FOUT(INDIRECT(TEKST(KLEINSTE(ALS.FOUT(1/(1/(ISGETAL(VIND.SPEC($I$1;$F$2:$G$9))*KOLOM(F:F)))+(100*RIJ($2:$9));EXP(99));RIJ(A1));"R00K00"););"");"")
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat dit voor zowel Nederlands als Engelstalig werkt.
Code:
=ALS(LENGTE($I$1);ALS.FOUT(INDIRECT(TEKST(KLEINSTE(ALS.FOUT(1/(1/(ISGETAL(VIND.SPEC($I$1;$F$2:$G$9))*KOLOM(F:F)))+(100*RIJ($2:$9));EXP(99));RIJ(A1));"R00"&ALS(CEL("type";$XFD$1)="g";"K";"C")&"00"););"");"")
 
Dat is wel het principe inderdaad. Of als dit niet werkt, gewoon de K in een C veranderen als je met de Engelse versie werkt.
 
Klopt, gebruik het al een x aantal jaren, maar ik moest het steeds uitleggen.
 
Het is ook niet hetgeen dat het meest voor zich spreekt als je de methode niet kent:D
 
de udf is ietsje aangepast hij is bruikbaar voor zoeken op voornamen en op achternamen.
en hij kan zowel uitgebreide antwoorden als beknopte antwoorden geven.
ook als er bij een voornaam meerdere achternamen zijn die met de zelfde zoek letters beginnen worden in de uitgebreide weergave beide achternamen vermeldt bij de voornaam.

gele cellen zijn om in te vullen

voor de 365 gebruikers: als je geen nr invult wordt het een matrix formule en geeft hij alle oplossingen ipm per stuk (nr)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld udf svp 2.xlsm
    30,2 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Hallo JVeer en HSV,

Jullie oplossing doet bij mij niets helaas. Geprobeerd als gewone formule en als Matrix formule maar helaas blijft het resultaat leeg...
Helaas door drukte nog geen tijd gehad om de formule helemaal uit te pluizen (wat een uitdaging wordt want het is helemaal nieuw voor mij) dus waar het precies fout gaat weet ik niet...
Ik gebruik trouwens de Nederlandse versie van Excel 2016...

Ik hoop van het weekeind of volgende week "even" tij kan vinden om er in te duiken want het blijft allemaal machtig interessant...

mijn dank is dan ook groot!
Ook Sylvester natuurlijk dank voor je aangepaste oplossing, ook daar duik ik later in...
Ik leer zoveel van dit Forum...Echt geweldig!

Groet,
Jeroen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan