• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar een gedeelte van celinhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Berichten
754
Is het mogelijk om in een DBSOM-formule te zoeken naar een gedeelte van een celinhoud? Ter verduidelijking: Een kolom van de tabel bevat -soms- achternamen en voornamen. Nu wil ik alléén op achternaam zoeken in DBSOM.
 
In die cellen staan soms alleen een achternaam en soms achternaam en voornaam. Ik wil dus alleen zoeken op de achternaam.
 
In die cellen staan soms alleen een achternaam en soms achternaam en voornaam. Ik wil dus alleen zoeken op de achternaam.

Ja, dat vroeg je net ook, maar HOE weet excel wat een voor of achternaam is ?

ki tae ba is een koreaanse schaatser, vertel jij maar wat zijn voornaam is.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak me kennelijk niet helemaal duidelijk.
In jouw voorbeeld wil ik bijvoorbeeld alleen zoeken naar cellen waar "tae" in voorkomt.
 
Ik maak me kennelijk niet helemaal duidelijk.
In jouw voorbeeld wil ik bijvoorbeeld alleen zoeken naar cellen waar "tae" in voorkomt.

En waarom wil je uit mijn voorbeeld naar tae zoeken ? want de achternaam is
Ki tea en voornaam is Ba

Met andere woorden, excel kan niet lezen alleen rekenen, excel weet dus niet wat de voor of achternaam is van bijvoorbeeld Jan Jansen.

Doe anders eens een voorbeeld bestandje
 
Ik heb even een voorbeeldje gemaakt
 

Bijlagen

  • DBSOM.xls
    13,5 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
En een * voor de naam zetten is dat een probleem?
dus *Pietersen en *de Vries.

Als dit wel een probleem is zal een matrixformule een oplossing kunnen geven.
 
Voor zover mijn kennis gaat, kan dit gewoon niet. Er zijn teveel variabele om secuur te kunnen werken hiermee. Namen hebben verschillende lengtes, achternamen kunnen uit meer dan 1 woord bestaan en ga zo maar door.
 
Simpele oplossing BanditoBob, doch effectief. Misschien dat het niet altijd 100% nauwkeurig is, Revdutchie, maar in mijn geval is dat niet zo erg.
Beiden bedankt!
 
Simpele oplossing BanditoBob, doch effectief. Misschien dat het niet altijd 100% nauwkeurig is, Revdutchie, maar in mijn geval is dat niet zo erg.
Beiden bedankt!
Dan graag de vraag op opgelost zetten.:thumb:
 
Als je toch voor een formule wilt gaan kan het met volgende formule voor cel C10:
Code:
=INDIRECT(ADRES(MAX(ALS(ISFOUT(VIND.SPEC($B10;$B$5:$B$8;1));0;RIJ($B$5:$B$8)));KOLOM()))
Let op! Matrix formule, bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER.

Hierna te kopieren naar de andere cellen.
 
tip.

ik weet dat dit niet de vraag is, maar waarom niet 2 kolommen gemaakt.

1 met de voornaam, 1 met de achternaam.

deze teksten zijn eenvoudig samen te voegen, zodat ook deze gegevens beschikbaar zijn.

in z'n algemeenheid kun je beter meer aparte gegevens vastleggen dan te weinig.

met vriendelijke groeten,

Oeldere
 
Ik heb gewoon een veldje "Invoercel" toegevoegd waar ik de naam invoer. In de criteriumcel staat nu: ="*"&Invoercel&"*". Wèl zo handig.
Nogmaals bedankt en ik zal de vraag op opgelost zetten
 
Zoiets kwam ik laatst tegen, en vond het wel mooi kort.
Voor C10:
Code:
=ZOEKEN(50;VIND.SPEC($B10;$B$5:$B$7;1);C$5:C$7)
 
Ik heb nog een aanvullende vraag: nu ik de het bewuste werkblad weer gebruik, blijkt dat het niet werkt. Waarom niet? Omdat ik de DBSOM laat zoeken in een ander werkblad, wat ik nu niet heb geopend. Jammer het was nu nèt de bedoeling dat ik dat niet hoefde te openen. Is daar een mouw aan te passen, of kan dat inderdaad nooit? Ik weet overigens dat je met één handeling meerdere werkbladen kan openen, maar dat wil ik ook niet, als het kan tenminste.
 
Zoiets kwam ik laatst tegen, en vond het wel mooi kort. Voor C10:
Code:
=ZOEKEN(50;VIND.SPEC($B10;$B$5:$B$7;1);C$5:C$7)
Zo'n soort oplossing heb ik op ditzelfde forum inderdaad al enkele keren gegeven.
 
Zo'n soort oplossing heb ik op ditzelfde forum inderdaad al enkele keren gegeven.

Oké @zapatr, ik maak er dankbaar gebruik van, als je het niet erg vindt.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden.
 
De formule van zapatr/HSV werkt goed, ook als het andere werkblad niet is geopend. Daar ben ik blij mee. Ik heb wel het een en ander moeten aanpassen, omdat het om een tabel van variabele lengte gaat.
Nu echter nog een "kleinigheidje". DBSOM geeft een somresultaat voor alle velden waarin de gezochte naam voorkomt. ZOEKEN geeft een resultaat voor het laatste veld dat wordt gevonden. Helaas kunnen de gezochte namen meerder malen in de tabel voorkomen. Is het ook mogelijk om de voorkomende velden te sommeren? Ik voeg het bestandje weer toe.
NB In het voorbeeld zijn Jansen en Jan Jansen dezelfde, er kan dus geen verwarring zijn.
 

Bijlagen

  • DBSOM.xls
    18,5 KB · Weergaven: 35
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan