• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken op maand in een datum range via VLOOKUP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Endlezz

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2007
Berichten
5
Goedemiddag allemaal,

Beschrijving tabblad "Subscriptions":
Kolom A: Klantnaam
Kolom C: Naam abonnement (meerdere abonnementen per klant mogelijk)
Kolom E: Prijs EUR abonnement
Kolom I: Startdatum abonnement (bv. 3/5/2021) => dit is ook de maandelijkse factuurdatum
Kolom J: Einddatum abonnement (bv. 7/1/2022 of leeg wanneer het abonnement nog actief is)

Ik heb nu een ingaveblad waar ik een datum kan invoeren in veld B1. Bij ingave van die exacte datum wordt het totaal weergegeven aan actieve abonnementen op die dag.
De formule die ik gebruik per lijn in tabblad "Subscriptions" is als volgt: =ALS(OF(EN(Ingave!$B$1>=Subscriptions!I2;Ingave!$B$1<=Subscriptions!J2);EN(Ingave!$B$1>=Subscriptions!I2;Subscriptions!J2=""));Subscriptions!E2;0)
Vervolgens geeft de SOM van die kolom het totaal weer voor die datum.

Dit werkt perfect. MAAR ik zou dit niet alleen per dag moeten kunnen opzoeken, maar de ingave zou per maand moeten.
M.a.w.: ik zou graag het totaal in EUR krijgen van alle abonnementen die actief waren in bijvoorbeeld "januari 2022".
VLOOKUP lijkt niet compatibel met ingave van een date range (maand) ipv een exacte datum.

Ik zou voor elke dag een kolom kunnen maken als tussenstap, maar aangezien de data al 10 jaar overspant wordt het bestand dan onwerkbaar groot...
Is er een efficiëntere oplossing?

Enorm bedankt al voor jullie hulp
 
Bedankt voor de reacties, en inderdaad, ik had meteen een voorbeeld moeten sturen. Bij deze.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld evolutie abonnementen.xlsx
    51,4 KB · Weergaven: 14
Zoiets voor tabblad "per maand", cel B2.
Code:
=SOMPRODUCT((Subscriptions!$I$2:$I$100<=A2)*((Subscriptions!$J$2:$J$100="")+(Subscriptions!$J$2:$J$100>=A2))*(Subscriptions!$L$2:$L$100="Maandelijks")*(Subscriptions!$E$2:$E$100))
Voor gebruik op tabblad "ingave" (cel B16) verander je A2 door B13.
Maandelijks kun je veranderen in kwartaal en jaarlijks.
 
Laatst bewerkt:

Bijlagen

  • Voorbeeld evolutie abonnementen (AC).xlsx
    113,3 KB · Weergaven: 13
Dag AlexCEL,

Ik ga eerst even aan de slag met de SOMPRODUCT formule. Dat lijkt me idd de sleutel te kunnen zijn. Ik heb wellicht niet voldoende context gegeven waardoor de formule niet 100% doet wat ze moet doen. Maar ik kom erop terug als ik ze volledig doorheb. Enorm bedankt voor de voorzet alvast!
 
Prima, succes ermee. :thumb: Mocht het niet lukken dan horen we het hieronder wel.
 
Het is gelukt! De fout zat in het feit dat de begindatum niet beperkt werd tot de datum van vandaag, en dus ook alles werd meegenomen wat start in de toekomst.
Nogmaals dank. Weeral veel bijgeleerd :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan