• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken uit een lijst met meerdere waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

p0ekie

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2013
Berichten
22
Beste Excel experts,

Ik ben op zoek naar een functie die ervoor zorgt dat ik kan zoeken naar meerdere waarden in een kolom en als het resultaat aangeeft dat het tot een groep hoort (klinkt een beetje omslachtig).

Het voorbeeld maakt het wel duidelijk. Ik heb een lijst met betalingen waarin in Kolom A de namen van de betalingen staat. Nu wil ik in kolom B deze betalingen groeperen. Dus als een cel in kolom a iets van 'Albert' omvat dan betekent dit een transactie in een 'supermarkt' en moet er dus supermarkt komen te staan. Hetzelfde geldt als een cel in kolom a iets van 'hotel' bevat dan is dit een transactie van het type 'uitgaan'. Nu wil ik dat er gezocht wordt uit een lijstje die ik zelf heb gedefinieerd kolom D en kolom E. Dus er moet gezocht worden naar de waarden in kolom D en E waarbij het resultaat moet zijn 'uitgaan' of 'supermarkt'.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is?

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
 
het lijkt me het eenvoudigste met vba: let op de laatste cel (deze heeft 2 categorieën)
 

Bijlagen

  • categoriseren 1.xlsm
    16,8 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:
Met deze matrixformule (ingeven met CTRL SHIFT ENTER):

PHP:
=ALS.FOUT(INDEX(A$1:E$1;GROOTSTE(ALS(ISGETAL(VIND.SPEC($D$2:$E$4;A2));KOLOM(D:E));1));"")
 
Laatst bewerkt:
Doe eens niet Sylvester :d
Maar inderdaad, er mogen in het zoekbereik geen lege velden staan.
Het kan eventueel ook zo opgelost worden:
PHP:
=ALS.FOUT(INDEX(A$1:E$1;GROOTSTE(ALS(ISGETAL(VIND.SPEC(ALS($D$2:$E$4="";"^|tsh|^";$D$2:$E$4);A2));KOLOM(D:E));1));"")
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tim en Sylvest,

Beide werken inderdaad! Maar wat als ik nou, voor het overzicht, de lijsten met type uitgaven in een apart blad heb staan. Dus dat kolom D & E op blad 2 staan i.p.v. hetzelfde blad (voor het gemak nog steeds in kolom D & E).

PHP:
=ALS.FOUT(INDEX(A$1:B$1;Blad2!$D$1:$E$1;GROOTSTE(ALS(ISGETAL(VIND.SPEC(ALS(Blad2!$D$1:$E$4;"^||^";Blad2!$D$1:$E$4);A2));KOLOM(Blad2!D:E));1));"")

Wat doe ik fout?
 
Laatst bewerkt:
Dan zou het zo moeten worden:
PHP:
=ALS.FOUT(INDEX(Blad2!A$1:E$1;GROOTSTE(ALS(ISGETAL(VIND.SPEC(ALS(Blad2!$D$2:$E$5="";"^|tsh|^";Blad2!$D$2:$E$5);A2));KOLOM(D:E));1));"")

Het voordeel van de oplossing van Sylvester is dat je het zoekbereik maar op één plek in de formule hoeft op te geven. Daardoor kun je makkelijk uitbreiden naar rechts en naar onder.
 
Dank Tim! Nadeel van de oplossing van Sylvester dat het een VBA formule is, en dat ik daar niet heel sterk in ben. Wil ik daar iets wijzigen dan is dat lastiger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan