• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken uit index

Status
Niet open voor verdere reacties.

baukjen

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
275
Na veel uittesten en uitproberen zonder succes blijft er toch over om de vraag hier te stellen.
Is het mogelijk om vanuit een index ook een verticaal zoekopdracht te kunnen laten uitvoeren?
Uit een index ontstaat een getal en dit getal wordt gebruikt om verticaal te zoeken in een tabel.

h.l.g.
Baukjen

Bekijk bijlage 252131
 
Kun je de vraag herformuleren in terminologie van planten, bomen en dieren, en aangeven wat het verwachte resultaat is (en waarom) en waar dat dan moet komen? (Vermoedelijk in C17:C20 of zoiets, maar ik kan de waarden in A17:A20 (4 stuks) niet rijmen met de waarden in B3:B5 (3 stuks waarvan 1 leeg)).
 
Laatst bewerkt:
Ik kan er ook weinig van maken. Misschien zoiets
 

Bijlagen

  • IndexVerZoek.xlsb
    10,8 KB · Weergaven: 34
Baukjen,

Je hoeft niet te werken met index maar met benoemde bereiken zoals boom
Code:
=Blad2!$F$4:$G$12
en de formule voor vert.zoeken:
Code:
=VERT.ZOEKEN(B3;INDIRECT(A3);2;0)
 

Bijlagen

  • IndexVerZoek (rdg).xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
reactie op #2
heb in de bijlage de vraag aangepast

h.l.g.
Baukjen
:D
Bekijk bijlage 252143
Dit is al (minstens) versie 3 van post #5. In de vorige versie was de vraag opgelost, nu niet meer?

In de tekst geef je aan dat er 1 keuze per soort gemaakt mag worden. Dan hoeft de tekst in B3:B5 toch niet aangepast te worden?

Je geeft ook aan dat de formule niet werkt, maar hij werkt m.i. prima.
Of bedoel je dat hij #N/B geeft als er niets ingevuld is?
Dan kun je de formule in D17 aanpassen naar =ALS(C3="";"";VERT.ZOEKEN(C3;INDIRECT(B3);2;0)) en kopiëren t/m D19.
 
reactie op #6 De vraag was opgelost alleen toen ik er mee ging werken en de woorden boom, dier of plant wil aanpassen dan werkt het niet meer en ik kom er niet achter wat daarvan de reden is.

H.L.G
baukjen
 
Laatst bewerkt:
Boom, dier en plant zijn als naam gedefinieerd in Formules - Namen beheren.
Als je andere benamingen wilt gebruiken, moet je ook de gedefinieerde namen dienovereenkomstig aanpassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan