• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoekfuntie op dezelfde achternaam in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

bas.geboers

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2005
Berichten
92
Ik heb een bestand, waarin ik graag twee zoekfuncties heb. Een op de achternaam en een op bsn nummer. In bijlage heb ik een klein voorbeeld geplaatst.
De bedoeling is; kolom D staan de achternamen, hierin komt dezelfde achternaam meermaals terug. De gegevens gekoppeld aan de achternaam zouden dan bij gevoegd moeten worden. De tweede keuze zou zijn op basis van bsn nummer.
Mogelijk dat het in vba moet, echter hier heb ik een gebrek aan kennis. Ik kan inmiddels we het e.e.a. aanpassen.
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Zoekfunctie, bg.xlsx
    10,9 KB · Weergaven: 24
bas.geboers,

Dit kun je toch ook met het filter doen, of snap ik het niet.
 
Beste bas.geboers ;)

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Zoekfunctie (Danny147).xlsx
    14,3 KB · Weergaven: 46
Hallo,

Ik heb wat voor je inelkaar geflanst. Ik heb rechts 2 zoekvensters. En staat een titel boven elk venster dus je weet wat, wat is. Typ je zoekwoord en klik op zoek. Hij zal dan een lijst weergeven. Als je terug wil naar de gehele lijst klik dan op terug.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-LGQTSC8QQUM8.xlsm

PS: Sla het bestand op om het te laten werken..
 
Laatst bewerkt:
Danny en 11221122,
Bedankt voor de reactie.
De oplossing van 11221122 met autofilter was niet hetgeen ik bedoelde, bedankt voor het meedenken tot dusver. De oplossing van Danny was hetgeen ik bedoelede. Het voorbeeld was klein, het bestand beslaat ± 8000 rijen. Vraag hierover, wordt het geheel niet traag op basis van formules? Tweede vraag, zoeken op bsn is ook de vraag; kan ik daarvoor dezelfde formule erbij plaatsen in de betreffende cellen, en kan dit met:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($D$2:$D$25;$I$1)<RIJ()-RIJ($K$5)+1;"";INDEX(D$2:D$25;KLEINSTE(ALS($D$2:$D$25=$I$1;RIJ(D$2:D$25)-RIJ($D$2)+1;"");RIJ()-RIJ($K$5)+1)))[SIZE="5"][COLOR="darkorange"]of[/COLOR][/SIZE]=ALS(AANTAL.ALS($D$2:$D$25;$I$2)<RIJ()-RIJ($K$5)+1;"";INDEX(D$2:D$25;KLEINSTE(ALS($D$2:$D$25=$I$2;RIJ(D$2:D$25)-RIJ($D$2)+1;"");RIJ()-RIJ($K$5)+1))).
Ik weet niet wat ik hier tussen moet invoeren.
Zie de reactie tegemoet.
Bedankt,
Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De code hierboven is iets onoverzichtelijk omdat hij niet in een codetabel staat. Er staan daarom ook smiley's doorheen.

Hier de code:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($D$2:$D$25;$I$1)<RIJ()-RIJ($K$5)+1;"";INDEX(D$2:D$25;KLEINSTE(ALS($D$2:$D$25=$I$1;RIJ(D$2:D$25)-RIJ($D$2)+1;"");RIJ()-RIJ($K$5)+1)))


=ALS(AANTAL.ALS($D$2:$D$25;$I$2)<RIJ()-RIJ($K$5)+1;"";INDEX(D$2:D$25;KLEINSTE(ALS($D$2:$D$25=$I$2;RIJ(D$2:D$25)-RIJ($D$2)+1;"");RIJ()-RIJ($K$5)+1)))
 
hoi ROY,
Bedankt voor het correct plaatsen van de codes.

Heb jij ook een antwoord welke code ik er tussen moet zetten, zodat ik kan zoeken via I1 of I2.
Ik probeerde jou bestand te openen via mijnbestand delen, alleen ik kreeg daar foutmeldingen.
Zie je reactie of van anderen tegemoet,
Bedankt alvast,
Bas
 
het bestand beslaat ± 8000 rijen. Vraag hierover, wordt het geheel niet traag op basis van formules? Tweede vraag, zoeken op bsn is ook de vraag; kan ik daarvoor dezelfde formule erbij plaatsen in de betreffende cellen,

Bas,

Vraag 1, het valt wel mee aangezien je niet 8000 matrix-formules nodig hebt
+ aanvulling: de matrixformules in kolom H zijn eigenlijk al voldoende aangezien je de rest vrij makkelijk op kan halen met Index en vergelijken formules adhv het nummer

Vraag 2
Ik zou het zoeken middels het BSN nummer niet op dezelfde manier doen aangezien een BS-nummer uniek is/dient te zijn. Een simpele Index / vergelijken functie volstaat dan al

In H5:
Code:
=ALS($I$2<>"";INDEX($A$2:$A$25;VERGELIJKEN($I$2;$F$2:$F$25;0));ALS(AANTAL.ALS($D$2:$D$25;$I$1)<RIJ()-RIJ($K$5)+1;"";INDEX(A$2:A$25;KLEINSTE(ALS($D$2:$D$25=$I$1;RIJ(A$2:A$25)-RIJ($D$2)+1;"");RIJ()-RIJ($K$5)+1))))

+ + eea zoals hierboven beschreven in bijgevoegd bestandje

en afsluiten met ctrl+shift +enter
 

Bijlagen

  • Zoekfunctie(Danny+EvR).xlsx
    13 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Nu zit ik jouw code te bekijken. Ik had zelf ook die zelfde code. Alleen ik dacht dat ik het verkeerd deed omdat hij #Waarde aangaf. Maar dat kwam omdat ik niet afsloot met ctrl + shift + enter... Nou, weer wat geleerd. Waarvoor is dat eigenlijk voor nodig??

Voor de belangstellende heb ik in de bijlage ook nog het voorbeeldbestand met de werkende BSN zoekfunctie.
 

Bijlagen

  • Zoekfunctie%20(Danny147)(1).xlsx
    14,6 KB · Weergaven: 35
Beste 11221122 ;)

Ik zie nu dat je de formule snapt :thumb:

Het was een kleine aanpassing aan mijn formule en had het niet door dat hij op bsn ook moest zoeken omdat het veld leeg was.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Oke. Maar 1 ding dat ik nog steeds niet begrijp. Waarom moet je ctrl + shift + enter doen als je de code ingevoert hebt?

EDIT:

@Bas.Geboers

Weet jij al hoe je de zoekfunctie BSN en Achternaam gaat combineren? Het is denk niet de bedoeling dat je elke keer formules gaat wisselen? Ga je dit doen dmv een macro oid?
 
Laatst bewerkt:
Beste 11221122 ;)

Een degelijk antwoord kan ik je niet geven, maar ik denk omdat er een als-functie in de Index staat.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Bas.Geboers,

Als je vraag is opgelost gelieve de status in 'opgelost' veranderen.
 
@ Danny en 11221122,

CTRL+SHIFT+ENTER = om aan excel kenbaar te maken dat het om een matrix formule gaat.

Deze formule berekent niet enkelvoudig maar over meerdere cellen tegelijk.
Zo'n formule werkt handig omdat je anders veel formules nodig hebt om hetzelfde te doen.

Google maar eens naar "Excel matrix formula".
 
Met een kleine aanvulling/toevoeging:

Deze formule berekent niet enkelvoudig maar over meerdere cellen tegelijk

, waarbij er of 1 uitkomst wordt gegenereerd of een matrix aan uitkomsten (waar je vervolgens middels bijv. een index functie een specifieke waarde uit kunt halen)
 
Met het bestand van Danny gecombineerd met Eric ben ik helemaal uit de brand.
Bedankt voor de hulp.

Danny, Eric,
Ik heb inmiddels wat boeken over excel, maar hierin zit/staat niet de verdieping zoals bij jullie formules. Kun je mij adviseren welk boek ik hierover aan kan schaffen.
Zie jullie reactie tegemoet.

Ik zet de vraag alvast op opgelost:thumb:, wat dat is hij.

Bas
 
Weet jij al hoe je de zoekfunctie BSN en Achternaam gaat combineren? Het is denk niet de bedoeling dat je elke keer formules gaat wisselen? Ga je dit doen dmv een macro oid?
 
Weet jij al hoe je de zoekfunctie BSN en Achternaam gaat combineren? Het is denk niet de bedoeling dat je elke keer formules gaat wisselen? Ga je dit doen dmv een macro oid?
Zie bestandje in post#9


Kun je mij adviseren welk boek ik hierover aan kan schaffen.

Een specifiek boek over matrix-formules kan ik je niet aanraden, wel deze site (engels):
http://www.cpearson.com/excel/ArrayFormulas.aspx

en voor voorbeelden wat dichter bij huis een groot deel van de posts van GiMe oa hier en op worksheet.nl aktief
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan