zoeklijst in subformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReinHaakma

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2015
Berichten
27
Ik ben een volstrekte newbie in Access en kan eigenlijk alleen een beetje met de GU interface overweg en heb dus geen verstand van sql, vb enz. Neem aan dat dit simpele vraag is, maar ik kom er niet uit.

In de bijlage het voorbeeld, alle niet relevante onderdelen zijn verwijderd en dummie records toegevoegd.
1subfrmrapportage is het subformulier van 1frmjongere.

https://www.dropbox.com/s/6xapp2t3bmidd9d/20150313dbSF_v1.0.mdb?dl=0

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een keuzelijst in een subformulier maak, waarmee records van de tabel van de subformulier te selecteren zijn die gekoppeld zijn aan de tabel van het hoofdformulier. Het gaat om de formulieren: 1subfrmrapportage en 2subfrmrapportage en de niet afhankelijke keuzelijst 'zoeken op datum en rapportsoort'. Deze lijst geeft nu alleen alle records weer, en dus niet alleen die gekoppeld zijn aan het betreffende record in het hoofdformulier.

Hoop dat mijn vraag wat duidelijk is en veel dank alvast.
Met vr. groet.

(Deze database is overigens wel up and running dankzij vorige reacties hier).
 

Bijlagen

  • 20150313dbSF_v1.0.mdb.zip
    68,2 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Nee hoor, maar tijd is ook voor vrijwilligers duur... Ik zal er vanavond nog even naar kijken.
 
Deze lijst geeft nu alleen alle records weer, en dus niet alleen die gekoppeld zijn aan het betreffende record in het hoofdformulier.
Dat verbaast me niks; de keuzelijst staat ingesteld als <Lijst met waarden> en niet als <Query>. En dat zal moeten. Je wilt, neem ik aan, alleen de gekozen waarden voor de betreffende persoon zien, dus je moet een criterium maken op basis van die persoon.
De keuzelijst zou zoiets als Recordbron moeten hebben:
Code:
SELECT rapportagesoort FROM 6tblrappjongere WHERE (jongerenid=[Formulieren]![1frmjongere]![1subfrmrapportage].[Form]![jongerenid]);
 
13/ 01 Ik hoop dat er nog iemand tijd hiervoor heeft. Zou jammer zijn als dit niet gaat lukken.
 
Laatst bewerkt:
22/01 Jammer blijkbaar lijkt het een makkelijke vraag, maar is het toch te moeilijk. Dan maar met een gegevens formulier, minder charmant maar dit is vanuit een ander forum althans wel een bruikbare oplossing.
 
22/01 Jammer blijkbaar lijkt het een makkelijke vraag, maar is het toch te moeilijk.
Valt wel mee hoor, maar puur tijdgebrek. En blijkbaar had niemand van de andere helpers er zin in :). Ik zie het wel als je toch geïnteresseerd bent in de oplossing...
 
Misschien heb ik iedereen wel afgeschrikt, zou zou maar kunnen :) Edoch, het gaat natuurlijk niet om mij, we zijn uiteraard meer dan geïntresseerd in de oplossing !!
 
Zou je hem wat beter kunnen uitleggen? met een invul voorbeedje ofzo.
Je wilt dus dat de keuze menu op het subform (met de datum en rapport) de gegevens van het formulier mee verandert ??
 
Ik had 'm nota bene al klaar, maar was nog niet toegekomen aan posten. Awel, hier is-tie alsnog!
 

Bijlagen

  • 20150313dbSF_v1.0.zip
    62,5 KB · Weergaven: 34
Ik had 'm nota bene al klaar, maar was nog niet toegekomen aan posten. Awel, hier is-tie alsnog!
Mijn dank is groot. Olé, blij verrukt keek ik uit naar de oplossing van dit zeer lastige probleem, maar helaas tot mijn verdriet hebben je inspanningen geleidt tot de status quo waarbij het opzoeklijstje alle records als return geeft en helaas niet alleen die gekoppeld zijn aan het hoofdformulier. Of je zou per ongeluk de verkeerde db gepost kunnen hebben, dan kan natuurlijk maar zo gebeuren.

Vooralsnog blijf ik uitzien naar de goede uitkomst van deze tricky opgave :eek:
 
Helaas blijft het onopgelost. Dezelfde db is ongewijzigd terug gepost en de voorgestelde code gaf geen return als resultaat (OctaFish). Carloj heeft gevraagd om een voorbeeld, maar heeft daar niet meer op gereageerd. Blijkbaar is het toch te lastig om een opzoeklijst van een subformulier te koppelen aan het hoofdformulier. Dat lukt blijkbaar alleen met een ander (gegevens)formulier waarin die koppeling wel te maken is. Blijf het een (onopgeloste) puzzel vinden.

Status onopgelost met dank voor de moeite :D.
 
Dat verbaast me niks; de keuzelijst staat ingesteld als <Lijst met waarden> en niet als <Query>. En dat zal moeten. Je wilt, neem ik aan, alleen de gekozen waarden voor de betreffende persoon zien, dus je moet een criterium maken op basis van die persoon.
De keuzelijst zou zoiets als Recordbron moeten hebben:
Code:
SELECT rapportagesoort FROM 6tblrappjongere WHERE (jongerenid=[Formulieren]![1frmjongere]![1subfrmrapportage].[Form]![jongerenid]);

Dit had het moeten zijn:
SELECT [6tblrappjongere].tblrappjongerenid, [6tblrappjongere].jongerenid, [6tblrappjongere].rapportagedatum, [6tblrappjongere].rapportagesoort
FROM 6tblrappjongere
WHERE jongerenid=forms![1frmjongere]!tbljongerenid;

Daarbij is er dan nog een requery nodig van de combobox van de mainform bij 'Form_Current event' :
Me.1subfrmrapportage.Fomr.Keuzelijst42.Requery
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan