Computer gaat na aanzetten meteen weer uit

• Onderwerp starter Onderwerp starter Igor
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Igor

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2002
Ik heb sinds kort het probleem dat wanneer ik mijn computer aanzet, hij binnen 1 a 2 seconden weer uit gaat.

Het gaat om een systseem met een AMD Athlon 64 3200, 1 GB RAM, een RAID 0 van 2 S-ATA schijven van 160 GB per stuk, DVD brander, DVD reader, 400 watt voeding.

Ongeveer een jaar gelden heb ik er een 300 GB hardeschijf P-ATA bij in gedrukt voor extra opslag en backup. Werk helemaal goed... Tot een vorige week.
Ik heb de computer uitgezet en als ik hem weer aanzet, gaat de ventilator van de CPU draaien, je hoort heel even de HDD's en dan gaat hij na 1 a 2 seconden weer uit. Stroom er helemaal af halen en nog een keer proberen heeft geen zin. Heb van alles geprobeerd, en kwam er achter dat hij het wel doet als ik de 300 GB schijf er uit haal.

Iemand enig idee hoe dit kan en wat ik hier aan kan doen?

Het eerste wat opkomt: heb je die 300Gb HD al in een ander systeem kunnen testen?

Er is niet kortgeleden wat in de BIOS veranderd?
Die twee SATA/RAID schijven moeten ook als zodanig in je BIOS gestaan hebben.
Hoe had je dat voor die P-ATA ingesteld?

Ik heb niks veranderd in de BIOS en zijn ook geen andere apparaten aangesloten de laatste tijd.
Maar hij komt niet eens tot de BIOS, dus volgens mij kan daar het probleem ook niet liggen. Ook heb ik hier niks in aangepast.

Het is wel jammer dat ik die P-ATA schijf niet kan aansluiten op een draaiend systeem.

Lijkt mij ook iets met de voeding, maar die is 400 watt. Lijkt mij meer dan voldoede voor dit systeem.

Raar is dat hij het altijd gedaan heeft. Ik weet overigens niet precies sinds wanneer dit speelt, mijn computer staat altijd aan. Ik heb hem uitgezet omdat ik 2 weken op vakantie ging.

De schijf in een andere systeem testen is wel een optie, moet ik even een ander systeem van iemand misbruiken :thumb:

Nog meer suggesties?

Igor zei:
en kwam er achter dat hij het wel doet als ik de 300 GB schijf er uit haal.
Je PC doet het in die Raid 0 opstelling nu toch wel?
Je hebt op geen van die twee schijven dataverlies?

Je gaat niet in op mijn vraag hoe je de 300Gb schijf in de BIOS had ingesteld.

Overigens, als je je systeem opstart beginnen de BIOS opdrachten meteen, als na twee seconden het systeem zich uitschakelt, dan kan dat toch juist wél aan een conflict van de commando's van BIOS met je systeem liggen?

Die 300 Gb wordt door je systeem geweigerd. Daar moet dus naar gekeken worden. Als hij defect is, wat is er dan defect.

Als hij niet defect is, zit er dan een fout in de kabels.

Zo valt er voorlopig niet veel over te zeggen, lijkt mij.

Laatst bewerkt:
Ik heb de bios geupdate. Is een Asus K8V SE Deluxe moederbord, draait nu op versie 1008-004.

Na de upgrade werkte het systeem nog steeds zonder de 300 GB.
Systeem uit gezet, 300 GB aangesloten, deed hij het weer niet. :mad:
300 GB er weer uit gehaald, deed het nog steeds niet. :confused:
De spanning er af gehaald, systeem een aantal minuten zo laten staan, daarna weer aangezet zonder de 300 GB, toen deed hij het wel weer.

Lijkt dus wel wat te hebben uit te staan met de 300 GB schijf, echter wel raar dat hij het eerst zonder de schijf ook niet deed.

Ik ga de schijf morgen in een ander systeem proberen...

Lijkt dus wel wat te hebben uit te staan met de 300 GB schijf, echter wel raar dat hij het eerst zonder de schijf ook niet deed.
Je hebt nog steeds niet verteld hoe je de schijven in de BIOS hebt ingesteld.

Ik neem aan dat de twee SATA-schijven in de BIOS gezet zijn als SATA/RAID?

De 300Gb schijf is een P-ATA=IDE (hij heeft een brede, 80-aderige lintkabel?).

Staat hij als IDE in de BIOS?

Hoeveel IDE-aansluitingen heb je op je moederbord?

Je hebt een DVD-brander en een DVD-speler, waarop heb je die aangesloten op je moederbord?

Ben benieuwd hoe 300 Gb'er het doet op een ander systeem.

Laatst bewerkt:
Sorry, steeds vergeten.

De 2 S-ATA schijven zijn inderdaad ingesteld al;s SATA/RAID.

De 300 GB schijf een een PATA schijf, aan de achterkant moet er een breede flatcable in. Deze staat als IDE in de bios. Hij zit als master aangesloten op de primary IDE poort. Ik heb geen geen tweede apparaat aangesloten op de primary ide poort (slave).

De twee DVD spelers zitten als master en slave op de secondary IDE poort aangesloten.

Ik heb plaats voor 4 ide apparaten, 2 op de primary en 2 op de secondary.

Hoe de schijf het doet laat ik morgen weten...

Bedankt voor de info.
Daar zitten van, deze kant gezien, geen "kronkels" in.
We wachten af.

Hallo

Lijkt mij toch een voedingsprobleem.

Maar dit is reeds eerder aangehaald als mogelijk defekt.

Peter

Hallo

Inderdaad .... , en met een ietsje meer belasting , wil de betrokken p.supply niet meer korrekt werken .

Dus ... volgens mij toch echt eens een "ruilvoeding" proberen.

Peter

Dat is wat duidelijker.
TS wil de HD op een ander systeem testen.
Als hij niet defect is, zal er inderdaad ook naar jouw raad geluisterd moeten worden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan