Welke processor is sneller of beter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JE_RRY_

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2006
Welke processor is sneller?

1) AMD Athlon 64 X2 3800+ (2000 MHz HT 2 x 512KB L2 Cache Socket 939 Dual Core Processor )
of een ....
2) Intel Pentium 4 517 HT Technologie (2,93 GHz, Level 2 cache 1 MB, 533 MHz )

Weet iemand het ?
(misschien zit k op de verkeerde afdeling, maar ik wil heel graag weten welke nou sneller is) :)

natuurlijk is die amd (134,95 euro) beter, hij is nieuwer en kost ook het dubbel van de intel (65 euro)
Dus ik vind het maar een rare verglijking. als je echt een concurentie model wil hebben voor die amd dan neem je een core 2 duo of een pentium D

Laatst bewerkt:
Ik twijfel tussen:
AMD Athlon XP 2400+ (2.00GHz)
en
Intel celeron 2.8 GHz

Ik wil deze pc met name voor games gebruiken (FPS en vliegsimulators)
Wat is de beste keuze, ongeacht de prijs?

Nou dat is duidelijk! :)

Denken jullie er allemaal zo over?

De kloksnelheid van de celeron ligt wel heel wat hoger maar voor games toch de amd,
Maar die amd is volgens mij nog moeilijk te krijgen en 80 euro heb je tegenwoordig al een amd64 3000+ dacht ik.

Ik zou nog 1 maandje wachten, als je voor snelheid wil gaan (prijs/snelheid verhouding) moet je voor de Core 2 Duo E6400 of E6300 processor van Intel gaan.

Maar die Intel Pentium 4 517 HT Technologie heeft toch 2.96 Ghz en die AMD Athlon X2 3800+ heeft er maar 2,0 GHz.
Dus is die Intel Pentium 4 517 HT Technologie toch sneller?

Kan iemand mij a.u.b uitlegge ?:) :)

Nee, omdat het allang achterhaalde ...koek is, die mHz'tjes, alleen een benchmark geeft daar een uitslag over, er zijn veer meer dingen van belang, cache, datalijnen in de core, moederdord met het type chipset, fsb, en ga zo maar door.

Snap nog steeds niet waarom mensen zich zo blind staren op die mHz'tjes, dat was al 8 jaar geleden voorbij.

Amd geeft meestal verglijkende snelheden tov intel. Ze willen eigenlijk zeggen amd 3000+ is ongeveer even snel als een intel met 3 ghz.
Maar dit is ook maar een indicatie van amd en meestal een beetje in hun voordeel gerekend.
Maar er zijn veel toepassingsgebieden van processors. De intel's met ruwe mhz's zijn meestal beter in videobewerking etc. En de amd's zijn eerder goed in games.

Megaherz is zeg maar hoeveel berekeningen er tegelijkertijd doorheen kunnen.

Waar je dus rekening mee moet houden is: hoe lang kunnen de berekeningen worden opgeslagen, hoeveel kunnen er doorgevoerd worden, etc. etc..

De combinatie van die factoren maakt het een snelle(re) CPU.

In de nieuwsbrief stond een tijdje terug een heel goed vergelijkingsartikel! Ik zal even zoeken.. moment.

Pasja, nieuwsbrief Maart]Intel versus AMD

Ik ga binnenkort een nieuwe PC kopen en daarin wil ik de allersnelste processor....
AMD processors zijn véél beter voor het spelen van een game. Jammer is alleen dat ze véél heter worden dan een Intel. Als je veel met beeldmateriaal werkt, ic. videofilms omzet, foto's en / of eigen filmpjes bewerkt, dan kun je véél beter een Intel processor kopen. Intel is namelijk véél sneller met video / fotomateriaal.

Bovenstaande stellingen zorgen vandaag de dag zo hier en daar nog steeds voor verhitte discussies. Ik ben van mening dat bovenstaande stellingen waar zijn.... GEWEEST. De oorzaak voor het feit dat dat zo was had alles te maken met de technische architectuur van beide merken, iets waar ik in dit artikeltje niet op in ga omdat dit artikel niet is bedoeld om technische wetenswaardigheden te ventileren EN omdat ik van de puur technische kant van die dingen simpelweg geen verstand heb.

Waar is dit artikeltje dan wél voor bedoeld? Dit artikel is bedoeld voor aspirant pc kopers die bovenstaande stellingen of varianten daarop, overal op het WWW tegenkomen en die mogelijk ook zo hier en daar al wat andere 'geluiden' hebben gehoord en dientengevolge door de processorbomen nu even het bos niet meer kunnen zien.

Regelmatig lees je op Helpmij (of op andere soortgelijke sites) vragen van mensen die neerkomen op: 'Welke is beter, AMD of Intel'. Ik zou die vraag als volgt willen beantwoorden: 'Geen van beide en allebei'. Met dat antwoord kun je dus drie keer niets! Mis, met dat antwoord en een toelichting daarop, kun je misschien een heleboel.

Als je dit jaar van plan bent om een nieuwe pc te gaan kopen, dan denk ik dat je je niet moeten laten leiden door totaalscores van allesomvattende benchmarkprogramma's en / of stukjes op het internet van testsuites die roepen dat AMD of Intel zojuist de allersnelste processor heeft gebouwd, maar dat je je moet laten leiden door wat JIJ met je nieuwe pc gaat doen.

Ik bedoel hiermee dat het voor jou persoonlijk heel belangrijk is om te weten wat je met je nieuwe pc gaat doen. Vele varianten zijn mogelijk, maar om even uit te gaan van de grootst gemene deler, beperk ik mij tot 1 voorbeeld:

Jan zit thuis achter de pc en surft best wel veel over het WWW. Zijn financiële administratie regelt hij via Postbank.nl. Daarnaast gebruikt hij regelmatig het programma Word voor Windows, Excel en zo nu en dan Powerpoint om voor zijn persoonlijke administratie of hobby documenten te maken. Zo nu en dan speelt hij een game. Dit zijn niet de meest nieuwe 'shooters' die op de markt verschijnen, maar spelletjes zoals The Settlers, RedAlert2 of iets in de geest van de Sims. Jan heeft vele hobby's; zo vindt hij het wel leuk om eigen gemaakte digitale foto's in Powerpoint of Moviemaker te plaatsen, maar zijn grote passie ligt in het downloaden van films. Daar ondervindt Jan wel een paar hindernisjes. De meeste films die hij tegenkomt zijn in het Engels gesproken en niet voorzien van Nederlandse ondertitels. Veel van de gedownloade films zijn trouwens in .AVI formaat. Jan wil de films omzetten naar een formaat dat 'gelezen' kan worden door een willekeurige huiskamer DVD speler. Zodoende moeten de films worden 'omgebouwd' naar bestanden die de huis-tuin en keuken DVD speler kan lezen. Voor dit doel heeft hij een paar programmaatjes op zijn computer staan die dit prima voor hem regelen. Ietwat vervelend is het dat sommige processen best wel lang duren. Zo gebeurt het vrij regelmatig dat een .AVI bestand door zijn favoriete brandprogramma Nero prima wordt omgezet naar bestanden die hij dan op zijn huiskamer DVD speler kan afspelen, alleen.... het omzetten binnen Nero duurt 2 tot 3 uur!

Jan heeft hier en daar wat geïnformeerd en is tot de conclusie gekomen dat er best wel andere programmaatjes zijn die het mogelijk wat sneller kunnen doen, maar dit proces van video-omzetting heeft nu eenmaal zijn tijd nodig. Daar hij werkt met een computer die hij al 4 jaar heeft, overweegt hij om een nieuwe / snellere pc aan te schaffen. Zijn budget van maximaal ???? euro biedt hem vast wel wat mogelijkheden en hij heeft zich voorgenomen om 'diep' in de buidel te gaan tasten voor de momenteel snelst zijnde processor, een goede videokaart en een redelijke hoeveelheid werkgeheugen van zo'n 1 tot 1,5 gig.

Zijn 15 jarige dochter Annie is helemaal 'wild' van muziek en zij download dag en nacht allerlei soorten muziek. Ook de bestanden die zij download verschillen nogal: varierend van MP3 tot .WAV. Als zij .WAV bestanden download dan zet zij die met de PC om naar MP3.
Hij surft over het web, plaatst hier en daar DE bekende vraag welke processor beter / slechter / sneller / snelst is. Hij leest dat Intel’s vlaggenschip momenteel de Pentium XE 955, en dat AMD’s vlaggenschip de AMD Athlon 64-FX60 is en besluit op basis van de meest gehoorde antwoorden dat Intel voor hem DE keuze moet gaan worden. Immers, Intel is veel sneller met videobewerking.... en kwam daarnaast ook nog eens in een of andere testsuite tot de allerhoogste score. Jan koopt de pc. In de pc zit de Intel Pentium XE 955.

3 weken later leest hij toevallig dit artikel en ziet hij op een internetsite dat 'zijn' processor 62,2 beelden per seconde kan omzetten, terwijl zijn alternatieve processor, die hij niet heeft gekocht, 78,1 beelden per seconde kan omzetten. Hoe kan dat nou.... Intel was toch veel sneller met videomateriaal...?

In een ander tabelletje op die site leest hij dat het converteren van een filmpje afkomstig van een digitale videocamera naar Windows Media Video 9, door 'zijn' processor met 7,9 beeldjes per seconde gebeurt. Hij ziet tevens dat de afgevallen processor er 9,7 per seconde verwerkt. Zijn processor is dus weer niet de snelste....

Tussen al die benchmarks ziet hij nog een derde tabel, eentje die met muziek te maken heeft. Daar leest hij dat 60 minuten geluid (.wav) door zijn processor het snelst wordt omgezet naar MP3. (Leuk voor Annie)

Wat zeggen deze (benchmark) tabelletjes nu eigenlijk ? Veel en toch eigenlijk weer niets. Mogelijk had Jan bij het maken van zijn keuze voor de komende 3 jaar er verstandiger aan gedaan om op dit moment dat andere merk te nemen.

Maar...... X-maanden GELEDEN stond AMD toch op de 2e plaats? Klopt en OVER X-maanden staat AMD daar weer en nogmaals X-maanden later is de zaak weer precies andersom......

Er zijn bepaalde testsuites die een aantal testen op een 'hoop' gooien en vervolgens een totaalscore presenteren -> hoe hoger het getal hoe beter.
Zo'n totaalscore van een dergelijk testprogramma zegt mij persoonlijk vrij weinig. Als ik over enige tijd een nieuwe pc wil hebben dan kijk ik naar de respectievelijke benchmarks op de onderdelen waarvan ik vind dat ze belangrijk zijn voor mijn dagelijkse pc gebruik. Zo heb ik sinds de afgelopen winter mij helemaal verdiept in het downloaden van films en vervolgens voorzien van Nederlandse ondertitels. Bij het maken van de keuze voor mijn nieuwe PC, zal IK dus vooral kijken naar de benchmarks die betrekking hebben op het encoderen / transcoderen (noem maar op) van videomateriaal en zal het mij persoonlijk heel weinig uitmaken hoe de 'game' benchmark van zo'n processor verloopt (al zijn er natuurlijk heel duidelijk raakvlakken tussen beide onderwerpen). Als ik NU een nieuwe pc zou willen kopen, dan zou daar vermoedelijk een AMD processor in zitten. Als ik echter op het WWW lees dat Intel al weer bezig is met wat 'nieuws', zou het zomaar kunnen dat al over 12 weken de door mij belangrijk gevonden benchmarks in het voordeel van Intel vallen, waardoor mijn pc een Intel processor aan boord krijgt.

Ik ben dan ook van mening dat te veel mensen zich laten leiden door een totaalscore die daarna dan weer 'vertaald' wordt naar snel / sneller / snelst en vervolgens daar hun koopgedrag op baseren.

Ik meen mij uit een recente test te herinneren dat processor merk X iets snelller was met het omzetten van bepaalde MP3 stroompjes dan processor van merk Y, terwijl bij videobeelden de zaak precies omgekeerd was. Bij een gemiddelde puber die zich een slag in de rondte download op gebied van MP3 zou dan merk X mogelijk de beste keus zijn, terwijl voor mij juist merk Y de beste zou zijn.

Mijn persoonlijke mening is dan ook: geen van beide merken is 'beter' of 'sneller', de ene keer brengt AMD een processor uit die op bepaalde terreinen sneller is dan Intel, de andere keer brengt Intel weer een processor uit die op dat punt weer net even 'beter' is. Zo kunnen we nog decennia vooruit, maar een antwoord krijgen op de vraag: 'Welke is beter / sneller', zal wellicht nimmer voor langere tijd gegeven kunnen worden.

dat van heter worden van amd is tegenwoordig achterhaald, je hebt tegenwoordig heel warme pentium 4 prescot en de dual core is ook heel heet.
Alleen de nieuwe core 2 duo conroe is veel koeler.

dat van heter worden van amd is tegenwoordig achterhaald, je hebt tegenwoordig heel warme pentium 4 prescot en de dual core is ook heel heet.
Alleen de nieuwe core 2 duo conroe is veel koeler.

Klopt.
(al kon mijn vorige P IV er ook wat van met zijn 80*. Op school zelfs een Prescott (heethoofdje) gehad die over de 100* ging).

Zelf gebruik ik ook Prescott maar die blijft goed koel vanwege de Zallman.

Ik hoorde dat sowieso de nieuwere processoren weer minder WATTS gingen gebruiken, en daarmee dus ook minder warm worden.

Dus gewoon voor de core 2 duo conroe processor gaan. Op alle vlakken is die beter dan de AMD processors inclusief gaming ;) Bovendien gebruikt die ook minder stroom wat op jaarbasis zeker de moeite waard is.

Zou je dat nou zo gaan merken denk je?

Prescott P4 2.8 Ghz 10 uur per week aan, kost je dat op jaarbasis 180 kWh = €32,40
Core 2 Duo E6600 2.4 Ghz 10 uur per week aan, kost je dat op jaarbasis 108 kWh = €19,44

Dit gaat dan over 10 uur per week waar ik ruim overheen zit :D ,maar je hebt een pc die 2 maal sneller is, de helft goedkoper is, en een stuk minder warmer word door het lage stroomverbruik.

En waar basseer je dat op dan?

Het wattage aangegeven bij de specificatie is volgens mij nog altijd het maximaal mogelijke.

Wanneer je de PC heel weinig gebruikt zit je ook nooit aan de max. (net zoals je met een 600WATT voeding ook niet continu 600WATT zit te lurken).

Maar ik snap wat je bedoelt :).

En waar basseer je dat op dan?

Het wattage aangegeven bij de specificatie is volgens mij nog altijd het maximaal mogelijke.

Wanneer je de PC heel weinig gebruikt zit je ook nooit aan de max. (net zoals je met een 600WATT voeding ook niet continu 600WATT zit te lurken).

Maar ik snap wat je bedoelt :).

Dit is gebaseerd op standaard gebruik, natuurlijk word het gebruik hoger indien je veel videobewerking doet, of veel games speelt. Maar dat geld dan natuurlijk voor beide systemen in vergelijking ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan