• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule is te lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

bitchkoemer

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2006
Hallo,

tijdens het invoeren van een formule kreeg ik "formule is te lang"....., welke beperkingen zitten hier op?

Wat wou ik doen, een formule invoegen met heel veel argumenten.

Alle info staat in bijgevoegd bestand

Misschien heeft iemand hiervoor een andere, simpeler oplossing.

Alvast bedankt,

Michel

Bijlagen

Hello Michel

hier is een Array formule:

Code:
=SOMPRODUCT((LINKS(A1:G1)="X")*(ALS(ISGETAL(WAARDE(RECHTS(A1:G1)));WAARDE(RECHTS(A1:G1));0)))

Het werkt op A1:G1. Verander indien nodig.

Ctrl-Shift-Enter aan het einde. Er verschijnen accolades.

Wigi

Beste Michel,

Een formule mag maximaal 1024 karakters lang zijn.
Heb je al eens gedacht aan een (verborgen) hulpkolom?
Hierin kun je zetten:
=ALS(LINKS(A3;1)="X";WAARDE(RECHTS(A3;1));0)

En elders tel je deze rij op.

Groeten,

Richard

Hallo Wigi,

Alvast bedankt voor de snelle reactie....... maar.........

Code:
=SOMPRODUCT((LINKS(A1:G1)="X")*(ALS(ISGETAL(WAARDE(RECHTS(A1:G1)));WAARDE(RECHTS(A1:G1));0)))

Het werkt op A1:G1. Verander indien nodig.

Ctrl-Shift-Enter aan het einde. Er verschijnen accolades.

Als ik het goed begrijp zet ik dus bovenstaande formule in een cel (bv H1),
als ik dan in (A1:G1) ergens bv "X4" zet komt er in (H1) 4 te staan.
Zet ik in ergens anders in de range X3, dan komt er in (H1) 7 te staan.

Werkt dus niet bij mij.......

Wat wil je zeggen met: "Ctrl-Shift-Enter aan het einde. Er verschijnen accolades."

Nogmaals bedankt,

Michel

Hallo Richard

Een formule mag maximaal 1024 karakters lang zijn.
Heb je al eens gedacht aan een (verborgen) hulpkolom?
Hierin kun je zetten:
=ALS(LINKS(A3;1)="X";WAARDE(RECHTS(A3;1));0)

En elders tel je deze rij op.

Had ik aan gedacht maar het bereik is 31 (maand) kolommen breed, dat worden dus 31 verborgen kolommen (en eigenlijk hou ik niet van verborgen kolommen of cellen)

Momenteel doe ik het met een tweede werkblad, daar zet ik (met een vergelijkbare formule als in uw voorbeed) de waardes zonder de "voorloop X" in de "zelfde cel", daar tel ik ze dan op en geef het resultaat weer in het eerste blad.

Het probleem zit hem in het volgende:

Die "Xx" is heb ik enkel genomen als voorbeeld, in werkelijkheid gaat het om "Xx", "Rr" en "Zz" (staan respectievelijk voor verlof, ADV en ziekte) in de toekomst komen er allicht nog mogelijkheden bij (Opleiding, Kleinverlet enz)

Ik zou dan voor elke "Qq" notatie ofwel 31 verborgen kolommen, ofwel een werkblad moeten bijmaken.

Vandaar dat ik het op "mijn manier" wou doen :)

Alvast bedankt voor het meedenken.....

Werkt dus niet bij mij......

Dat geloof ik best als ik zie dat je een probleem hebt met het invoeren van de formule. Ik zal je helpen.

Wat wil je zeggen met: "Ctrl-Shift-Enter aan het einde. Er verschijnen accolades."

Ga naar H1, plak de formule van hier en druk dan NIET op Enter, maar op Ctrl-Shift-Enter.

Doe je dat goed, dan verschijnt de formule in de titelbalk, met links en rechts een accolade. Dit is een zogenaamde Array formule of matrixformule.

Zou moeten werken als je dit doet, maar indien niet, meld het dan maar.

Wigi

Ga naar H1, plak de formule van hier en druk dan NIET op Enter, maar op Ctrl-Shift-Enter.

Doe je dat goed, dan verschijnt de formule in de titelbalk, met links en rechts een accolade. Dit is een zogenaamde Array formule of matrixformule.
Wigi

Dit werkt inderdaad, kan ik ergens op het net een goede uitleg vinden over matrixformules, dit lijkt mij een interessant iets..............

Nog een vraagje, in uw formule gaat het over bereik (A1:G1),

ik heb het nodig in twee niet aaneengrenzende bereiken, nl (C3:AG3) en (C5:AG5), hoe implementeer ik dit in uw formule

Dus ik wil de som van alle "Xx" jes in beide bereiken.....

Nogmaals dank, hier valt veel te leren :thumb:

Nog een vraagje, in uw formule gaat het over bereik (A1:G1),

ik heb het nodig in twee niet aaneengrenzende bereiken, nl (C3:AG3) en (C5:AG5), hoe implementeer ik dit in uw formule

Dus ik wil de som van alle "Xx" jes in beide bereiken.....

Apart doen voor elke range, dan optellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan