• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dallandra

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Nog een vraagje,
als ik in een cel het jaar heb staan en in een andere cel het week nr. kan ik excel dan in een 3e cel laten zeggen wat de werkdagen bereik in die week is?

bvb
jaar 2007
week 1
oplossing: 1-5 jan

Dallandra

Dallandra,

lees eerst deze pagina eens door en probeer dan wat meer info te geven. Het is niet zo simpel als het op het eerste zicht lijkt.

Wigi

Voor de duidelijkheid, probleem zit hem in (iso) week.
.. Dat 'de eerste donderdag' om te bepalen waneer een week begind.
Amerika (en dus excel) en Europa (ik neem aan dat je europesche weken bedoeld) gaan hier verschillend mee om.

Laatst bewerkt:
Dat 't niet zo simpel is was ik al achter :)

Wigi ik zal die pagina's eens doorspitten en kijken of ik wat wijzer wordt.

Ik had gehoopt een standaard schema te maken waar ik dan elk jaar het jaar in wijzig en het systeem automatisch de datums voor me uitwerkt per week, maar 't ziet ernaar uit dat ik die elk jaar gewoon lekker kan gaan intypen.

Dallandra

Voor de duidelijkheid, probleem zit hem in (iso) week.
.. Dat 'de eerste donderdag' om te bepalen waneer een week begind.
Amerika (en dus excel) en Europa (ik neem aan dat je europesche weken bedoeld) gaan hier verschillend mee om.

Begint de week volgens Excel op een donderdag?? Vreemde mensen zijn 't toch die amerikanen :)

Week nummer probleem europa amerika (excel)

.. Dat van die donderdag doen is de europese Iso norm hoor...

Ik heb er even eenvoorbeeld bij gedaan, om te laten zien hoe groot de verschillen kunnen zijn.

N.b. ik ga nog wel kijken of ik iets voor je kan maken hoor.

Bijlagen

Nou... als iemand nog een mooi formule heeft hou ik me ook aanbevolen, maar ik zag hem niet en heb het maar zo opgelost.
Meer soort Brute Force benadering, ik geef het toe, maar het werkt.

Bijlagen

Nou... als iemand nog een mooi formule heeft hou ik me ook aanbevolen

Withaar,

Vóór ik er mij eens deftig in verdiep, even zeggen dat F5 en G5 simpeler kunnen met:

=DATUM(F4;F3;F2)

Nu ga ik proberen tot een formule te komen...

Wigi

Laatst bewerkt:
Nog een oplossing.

Dallandra,

In A1 het jaar, A2 het weeknummer
In B1: =DATUM($A$1;1;1)+(A2-ALS(WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)<5;1;0))*7-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)+1
In B2: =B1+4
In C1: =TEKST(B1;"d")&-TEKST(B2;"d")&TEKST(B1;" mmm")
De kolom B kun je eventueel verbergen.

Ad.

Laatst bewerkt:
@wigi,

E1-H5 horen niet bij de vraag/oplossing, maar waren/zijn bedoeld als controle.

@Ad Becude,

Mooi oplossing!!! Je had natuurlijk ook nog alles in 1 formule kunnen zetten;

=TEKST(DATUM($A$1;1;1)+(A2-ALS(WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)<5;1;0))*7-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)+1;"d")&-TEKST(DATUM($A$1;1;1)+(A2-ALS(WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)<5;1;0))*7-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)+1+4;"d")&TEKST(DATUM($A$1;1;1)+(A2-ALS(WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)<5;1;0))*7-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)+1;" mmm")

Aanvulling:
Er schuilt wel 1 gevraar in de formule(s), er is geen controle op de invoer, jaar 2006 en bijvoorbeeld week 60, geeft met deze formule ook een uitkomst.
Maar we weten allemaal dat er nooit een week 60 kan bestaan, maar bij een week 53 is dat niet altijd zo duidelijk...

Laatst bewerkt:
Mooi Ad

Dit was mijn uitwerking, en sterk gelijkend op die van Ad.

Code:
=DATUM($B$11;1;1)+ALS(WEEKDAG(DATUM($B$11;1;1);2)<5;4;11)-WEEKDAG(DATUM($B$11;1;1);2)+7*($B$12-1)-3

Dit is voor maandag. De rest was vrijwel hetzelfde als dat van Ad.

Groeten

Wigi

En nu nog een zonder hulp kolommen

=TEKST(DATUM($A$1;1;1)+(A2-ALS(WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)<5;1;0))*7-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)+1;"d")&-TEKST(DATUM($A$1;1;1)+(A2-ALS(WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)<5;1;0))*7-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)+5;"d")&TEKST(DATUM($A$1;1;1)+(A2-ALS(WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)<5;1;0))*7-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1);2)+1;" mmm")

Ad.

data valideren

Withaar,

Met data valideren > geheel getal > min 1 en max 52 of 53 kun je jou gevaar onderdrukken.
Maar wel goed opgemerkt.:thumb:
Ik heb het dan ook in mijn voorbeeld gelijk aangepast.

Groet Ad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan