• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch datum invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Ik heb een planning gemaakt in Excel. Een werkdag duurt 7,5 uur.
Een gebeurtenis start op een bepaalde, door de gebruiker in te voeren datum (alleen ma t/m vr).
De gebeurtenis kan langer duren dan het aantal werkuren.
Is het mogelijk dat Excel de startdatum zelf invult voor de volgende gebeurtenis?
Als bijv. gebeurtenis 1 start op 11 augustus, waarbij ik er nu even vanuit ga dat de gebeurtenis op dezelfde tijd start als de werkdag nl 08.00u en de gebeurtenis duurt 12 uur, dan zou deze dus op 14 augustus om (8.00u+4,5 uur over =) 12.30 stoppen, waarna gebeurtenis 2 kan beginnen.

Ik kom er ff niet uit...

Gerald

Ik kom er ff niet uit...

Gerald

Ik hoop dat dat een understatement was. Lijkt me op het eerste zicht niet simpel. Ik zal zien wat ik nog in mekaar kan prutsen.

Het probleem interesseert me wel moet ik zeggen :D
En dat is altijd een goed teken naar de vragensteller toe :thumb:

Wigi

Wigi, nee, hoor geen understatement.

Ik dacht zelf iets met een als() formule te doen.
Het is bekend hoelang de gebeurtenis duurt. Ook wanneer deze begint en uiteraard op welke dag.
De als formule zou dan iets moeten doen als:

Tel bij de begintijd de duur van de gebeurtenis op (=gduur).
Tel bij de begintijd de werkdagduur op ( 7 uur, = wdduur).
Als gduur>wdduur tel dan één dag bij de startdatum van gebeurtenis 1 op.
Tel vervolgens het verschil van (gduur-wdduur) op bij de begintijd van de volgende werkdag.
Alleen moet dan ook nog gekeken worden of de volgende dag geen zaterdag of zondag is, dan moet natuurlijk op maandag verder geteld worden.

Ter info:
Het gaat om een tabletmachineplanning.
We maken circa 60 verschillende tabletten op 7 verschillende machines.
Per machine is er meestal één maat tablet mogelijk.
De machines draaien en vast toerental, maar je begrijpt dat hoe zwaader de tablet is (van 70 mg t/m 1300 mg) hoe groter de opbrengst in kg/uur is en hoe eerder de charge klaar is.
De charge grootte is 120-180 kg.
Met de chargegrootte, het tabletgewicht en de draaisnelheid van de machine kan ik dus berekenen hoe lang het duurt voordat een charge klaar kan zijn. (gduur in bovengenoemd voorbeeld). Daar komt dan eigenlijk nog schoonmaaktijd en insteltijd bij (per machine 2 uur).

De kortste tijd dat een machine draait is 4 uur.
De langste tijd (zeer zelden) 70 uur.

De als() lukt op zich wel, ik zit alleen met het feit dat vaak de gebeurtenis langer dan 2 dagen duurt.
Misschien heb je iets aan deze aanvullende info.

Alvast weer bedankt (je hebt volgens mij al heel veel mensen blij gemaakt met je Excel kennis, als ik zo de threads eens doorkijk)

Gerald

Laatst bewerkt:
Hoi Gerard,

Helpt deze bijlage je op weg?

Groeten,

Richard

p.s. Had niet goed gelezen. Bij activiteiten die langer dan een dag duren gaat de formule nog de mist in. Kom ik na het ontbijt op terug.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ben er nog mee bezig. Heb al een paar keer gedacht dat ik het had, maar toch gaat het elke keer nog mis.

Aan zij die meedenken: ik denk dat we de WERKDAG functie moeten gebruiken om een en ander simpeler te maken.

Wigi

Wat ik niet begrijp:

Hoe weet je wanneer de volgende gebeurtenis moet beginnen
Wat bedoel je precies met een gebeurtenis?
- Gewoon ergens een waarde in een cel invoeren of weergeven?
- Of een bestand openen op een bepaald moment (24 uur later of zo).

in het laatste gevalk zal je een timer moeten gebruiken.

Is de volgende bijlage de oplossing?

Ik heb getracht om uitleg te geven bij mijn (soms rare) hersenkronkels, hopelijk komen jullie op dezelfde golflengte.

Je kan als parrameter ingeven hoe lang een dagtaak duurt, en ook wanneer de dag stopt. (alternatief zou zijn vermelden wanneer de dag begint, maar dat is niet meer dan het probleem herformuleren)

Kunnen jullie eens zien en laten weten wat jullie ervan vinden?

Misschien gaan de vragen van Dnereb dan ook ineens weg.

Wigi

Bijlagen

Opmerking voor dnereB

Ik heb mijn eerste vraag uitgebreid met wat extra gegevens (wat is een gebeurtenis enz.)
Wigi zit volgens mij helemaal op de goede weg....
Verdere (waardevolle?) info:
van de 1e gebeurtenis vult men zelf de begintijd en datum in. Aan de hand van de overige gegevens (grootte van de partij, opbrengst in kg/uur en dus de duur van de gebeurtenis, schoonmaak- en insteltijd, zie aanvulling 1e vraagstelling) weet je dus wanneer de 2e zou moeten starten.
Omdat een partij soms erg lang kan duren (meerdere dagen) zoekik dus iets om dit te berekenen.

Wigi, vrrag aan jou: in je voorbeeld bestandje snap ik alles en ben het helemaal met je eens. Alleen de laatste opmerking dat 'de gebeurtenis'1 dagduurt snap ik niet, tenzij je bedoelt dat deze één dag duurt, maart verspreidt is over twee datums (nl. vrijdag en maandag).

Gerald

Nog niets concreets, maar er was eens een vraag waarbij er met negatieve tijden gerekend moest worden.

Ik heb toen alle tijden opgezet naar minuten omdat dat een eenheid is waar je als getal mee kunt rekenen.
70 uur = 4200 minuten, op een dag kan je maxinaal 450 minuten (7,5*60) 'verwerken' etc..
=AFRONDEN(4200/450;0) = 9 (werkdagen), de rest; =REST(4200;D3) = 150 is terug gerekend weer 2:30 uur.... rekening houdend met werkdagen waar excel ook mee over weg kan, moet daar wel iets van te maken zijn.

Ik ga er nu (23:25) niet mee verder, maar misschien kan iemand er iets mee.

Wigi, vrrag aan jou: in je voorbeeld bestandje snap ik alles en ben het helemaal met je eens. Alleen de laatste opmerking dat 'de gebeurtenis'1 dagduurt snap ik niet, tenzij je bedoelt dat deze één dag duurt, maart verspreidt is over twee datums (nl. vrijdag en maandag).

Laten we de formule ontleden:

=ALS(B2>B14;AFRONDEN.NAAR.BOVEN((B16+TIJD(0;0;1))/B3;0);0)

B2>B14 test of we langer dan 1 dag nodig hebben (het is te zeggen, je begint op dag x en kan niet stoppen voor het einde van werkdag x. Dit kan ook bv. zijn: om 15u25 beginnen, om 15u30 stoppen terwijl de taak 45 minuten duurt). Er komt een 0 als de startdag volstaat.

Volstaat die niet, dan zijn er meerdere dagen nodig. Hetgeen van de taak dat nog overschiet na de eerste dag (B16) wordt verdeeld in stukken van 7,5 uur (in het algemeen de lengte van de dagtaak: B3). De seconde TIJD(0;0;1) die opgeteld wordt is louter om de formule simpeler te maken. En AFRONDEN is wel duidelijk denk ik.

Het resultaat geeft aan hoeveel dagen we moeten "vooruit tellen" (zie WERKDAG functie).

Wigi

aangepast zipje

In het bijgaande zipje staat het excel bestand dat Wigi gemaakt had. Ik heb daar nog wat zaken bijgezet...Als iemand tijd en zin heeft....
Daarnaast nog een voorbeeld van het eigenlijke plan-sheet.

Een heel goed weekend voor ieder die dit leest.

Gerald

Bijlagen

Waar zijn nou je tijden (in uren) gebleven?
Ik zie wel decimale waarden bv 6,98 bij B01601194 (rij 2, n.b. cel eigenschappen even aangepast naar 2 cijfers achter de comma...), maar dit is geen 7:00 uur hoor.
Maar bedoel je dat wel?

Je had er beter direct een (klein) voorbeeld bij kunnen doen.
N.b. kan je wat meer uitleg geven over hoe je aan de 'waarde/tijd' komt, deze wordt uitgereken op basis van het gewicht, het aantal pillen per uur en een 'magisch' waarde, in de meeste gevallen 180, maar soms ook 200...
Veranderen deze waarden? Zo ja dan moet dus elke keer de decimale waarde naar een tijd's waarde worden omgerekend....
Dit valt overigens nog wel mee, gewoon de decimale waarde door 24 delen en dan de uitkomt als tijd (celeigenschapen, aangepast -> :mm;@) te tonen.

En moet er geen rekening worden gehouden met ombouw tijd, leeg halen cq vullen van de machines tussen elke batch?

Formules van Wigi zijn hierin verwerkt (verborgen kolommen). Met de rest heb ik niets gedaan en lijkt me ook wat lastig.
De productie kan over een weekend heen gaan, zo is daar geen ruimte voor (ma-vr)...
Ook de productie cijfers er in te verwerken (per week?) is wordt waarschijnlijk vrij lastig.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk

Beste Withaar,

Je hebt helemaal gelijk. De waarde voor de duur ván het 'slaan' van de tablet in die cel wordt als volgt berekend (en nu dus nog aangegeven in decimale waarde):

chargegrootte in kg (meestal 180, maar variërend van 120 tot 200 kg)*1000*1000 (= mg) gedeeld door het tabletgewicht (tussen 70-1300 mg) maal de capaciteit van de machine (tussen 30.000 en 120.000 tabl./uur). Deze waarde wordt met verticaal zoeken gezocht in het andere werkblad en zou inderdaad in uren moeten zijn.

Schoonmaken en eventueel omstellen naar een andere maat tablet (bij een aantal machines kan dat) zit er ook nog niet bij. Voor schoonmaken wordt 2 uur gerekend, voor omstellen idem (exclusief schoonmaken).
En eigenlijk (maar daar kwam ik niet helemaal uit met de berekening) moet het getal in kolom U (in jou voorbeeld) als chargegrootte gebruikt worden in de 'uren'berekening en niet het getal in het andere blad (dat is de standaard chargegrootte, waar weleens van wordt afgeweken.

Als je echt een uitdaging wilt:
Het product moet, voor het wordt geslagen, eerst gemengd en gewogen worden. Hierbij hangt het af van het aantal componenenten hoelang het wegen duurt. Deze gegevens staan ook in het eerste werkblad. Ik had nu even voor de eenvoud alleen het slaan aangepakt. In de ideale oplossing wordt het slaan dus pas gestart als het wegen (en bijbehorende mengen, laden, lossen en schoonmaken (in totaal 1 uur excl. wegen) gedaan is. Maar of dat dan in een planning te bouwen is....

Jouw voorbeeld ziet er prima uit, zo op het ereste gezicht. Ik ga er nu meteen ff in duiken. Alvast weer bedankt voor de inzet!!

VOlgens mij (maar wie ben ik) zit er nog een 'foutje'in het laatste sheet. Zie de in het rose aangeduide cel. Het slaan stopt volgens mij voordat het begonnen is....Of zie ik iets verkeerd.

Gerald

Laatst bewerkt:
Bijlage mist... (roze cel?) Ik zie overigens geen fouten, elke eind tijd ligt na de starttijd...

Het probleem van de decimale waarde = tijd is dus geen probleem, dat kan excel uitrekenen.

Dus verder nog 2 uur schoonmaken + 2 uur omstellen (maar is niet altijd nodig zeg je).
Twee extra kolomen lijkt me waarvan één zelf te vullen.

Als ik goed begrijp wordt nu de I-kolom waarden uit het eerste blad gebruikt om de tijd te berekeken, maar dat zou dus de U-kolom waarde uit het tweede blad moeten zijn?

Als je echt een uitdaging wilt:
Het product moet, voor het wordt geslagen, eerst gemengd en gewogen worden. Hierbij hangt het af van het aantal componenenten hoelang het wegen duurt. Deze gegevens staan ook in het eerste werkblad. Ik had nu even voor de eenvoud alleen het slaan aangepakt. In de ideale oplossing wordt het slaan dus pas gestart als het wegen (en bijbehorende mengen, laden, lossen en schoonmaken (in totaal 1 uur excl. wegen) gedaan is. Maar of dat dan in een planning te bouwen is....

Iets meer uitleg, waar is wat te vinden?
Je hebt wegen -> hoe bereken ik de tijd? Er moet een soort index zijn, zo veel kilo = zo veel tijd lijkt me... meet eens een week en je komt vermoedlijk wel op een gemiddelde.
De rest; mengen, laden, losen en schoonmaken (nog een keer?) is dus 1 uur.

Je krijgt dus 4 extra kolommen;
- Vaste waarde; 2 uur schoonmaken.
- Variabele waarde; omstellen.
- Variabele waarde (of vaste waarde); wegen
- Vaste waarde; 1 uur mengen.

Verder er is geen ruimte voor overwerk e.d. elke dag is 7,5 uur lang! Een extra kolom waar je dit zelf, bij afwijkingen, kan aangeven zou misschien handig zijn...

Klopt dat zo een beetje?

Laatst bewerkt:
Withaar,

wegen: voor het wegen maakt het in principe niet uit hoeveel kg je afweegt. De duur van het wegen hangt af van het aantal componenten in het recept. Ik heb 5 minuten per component gekozen. Dit is een reeële waarde.
Het laden van de menger duurt circa 15 minuten. Het mengen zelf altijd 30 minuten. Het legen van de menger 15 minuten. Het schoonmaken 15 minuten.
Deze handelingen moeten voor elke charge gedaan worden.
Alle mengsels hebben een nummer dat begint met B0260xxxx, alle tabletteerprotocollen een B0160xxxx nummer, op twee uitzonderingen na, die destijds verkeerd zijn ingegeven in Exact (waarmee de protocollen geprint worden e.d.). Dit heeft volgens mij echter geen effect op de berekeningen in Excel.

De roze cel is er inderdaad doorheen geglipt. Zodra ik weer thuis ben zal ik het juiste file toevoegen.

Vraagje: omdat we 6 machines hebben, kunnen we niet altijd de bovenliggende cel gebruiken als startwaarde voor de volgende batch. Ik had zelf bedacht dat je de eerste waarden (startdatum en starttijd) van een product op de 6 machines zelf moet invullen, zolas in de eerste regel in het voorbeeld bestand. Zo te zien heeft dit zelf invullen geen effect voor de berekeningen die je in de verborgen kolommen hebt gezet.

Is het mogelijk om aan de hand van de machine kolommen op blad 1 de planning bij de machines automatisch in te vullen met in principe altijd machine 1 als voorkeur?

Pff, hoe meer je erover gaaat nadenken, hoe ingewikkelder het lijkt te worden....

Gerald

nieuwe zip

Beste mensen/meedenkes/bedenkers,

Ik heb Withaar's laatste bestand (pillen.zip) aangepast aan de realiteit. Dwz ik heb de planning gesplitst naar de 6 machines die we momenteel hebben en gebruiken.
De opmerkingen van Withaar gelden nog steeds:
schoonmaaktijd moet in elk geval nog opgeteld worden bij de eindtijd, zodat de volgende charge dus later begint. Omsteltijd wordt lastiger, omdat dit niet altijd is. Wellicht is het handig om hiervoor een aparte code in het gegevens werkblad op te nemen en hier de standaard tijd voor ombouwen in te vullen (dit kan dan zelfs per machine verschillen zolang je maar een unieke code gebruikt voor elke machineomstelling).
Hetzelfde geldt voor het wegen en mengen, dit moet nog opgenomen worden in de planningsheet.

Tot nu toe ben ik echter al heel veel verder dan 2 weken geleden en dus erg blij :D :thumb:

Gerald

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan