• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

centje verschil

Status
Niet open voor verdere reacties.

bleupigeon

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2003
bij het optellen/aftrekken/delen
valt het mij op dat er centen verschil zijn.
Heeft dit met afronden te maken ???
er is vast wel iemand die weet hoe je bedragen exact kan bewerken.

alvast dank. gr Rosa

=AFRONDEN(A1;2)

Probeleem ontstaat met name na het vermenigvuldingen en optellen na een deling.

1 euro door 3 en dat dan 2x. = 0,666666, 'zichtbaar' afgerond is dat 0,67.
Gewoon in elke deel formule AFRONDEN gebruiken, bv = (AFRONDEN(A1/3;2))*2, met deze formule is het altijd 0,66.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de moeite, maar ik zoek eigenlijk een juiste manier om in een financieel gebeuren een manier van afronden te vinden welke aceptabel is.
alvast bedankt. gr Rosa.

Beste Rosa,

Excel is vrij nauwkeurig, maar werkt met binaire gegevens. Dat stelsel is niet gemaakt voor decimale getallen, zo heb ik me laten vertellen. Dit betekent dat er op weet-ik-veel hoevel decimalen afgekapt wordt. Dit zorgt ervoor dat er kleine verschillen kunnen ontstaan.

Afronden kan het beste zo laat mgoelijk in berekeningen omdat anders de verschillen onacceptabel groot kunnen worden.

Richard

Bedankt voor de moeite, maar ik zoek eigenlijk een juiste manier om in een financieel gebeuren een manier van afronden te vinden welke aceptabel is.
alvast bedankt. gr Rosa.

Je reactie is wat onduidelijk. Het is heel eenvoudig, als je wilt dat excel na elke bewerking, en dan men name bij vermenigvuldigen en delen, de uitkomst afrond op twee cijfers achter de comma zul je de formule afronden moeten gebruiken.
Als je bij celeigenschappen kiest voor financieel zet excel en een valuta teken voor en toont alleen twee cijfers achter de comma, zodra er en mee gaat rekenen gebruikt hij weer alle 9 cijfers achter de comma.

De formule AFRONDEN is dus de enige juiste manier.

Dus jou formule wordt overal waar vermenigvuldigd wordt of gedeeld;
=AFRONDEN( 'jouw formule' ;2)

@Richard1970
Als het om financiele berekingingen gaat ligt het er aan wat de afspraak zijn die men gemaakt heeft.
Als het om de uitvoering van wetten gaat, bv van een uitkering moet na elke stap het bedrag opnieuw afgerond worden en niet pas aan het eind.
Ik vermoed dat dit in de meeste gevallen zo is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan