• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

If, IIF, And, Or m.a.w. ik kom er niet meer uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

huijb

Supermoderator
Forumleiding
Supermoderator
Lid geworden
19 dec 2001
In Excel via VBA probeer ik het volgende voor elkaar te krijgen.

In cel G6 moet een 1 komen te staan als de waarden(letters) van de cellen D2 t/M G2 van elkaar afwijken, behalve als deze cellen leeg zijn dan mag er niets in G6 komen te staan. Maar er mag ook geen 1 in G6 komen te staan als er alleen iets in D6 of alleen iets in F6 staat.
Ik heb nu deze code, maar die werkt niet of werkt gedeeltelijk.
Code:
Range("G6").Value = _
IIf(Range("D2").Value = Range("E2").Value _
And Range("D2").Value = Range("F2").Value Or Range("E2").Value = "" _
And Range("F2").Value = Range("G2").Value, "", 1)

Ps. Het mag eventueel ook via een formule.

Ik heb hier een formule:
=ALS(EN(D2=E2;D2=F2;D2=G2);1;"")

Ik hoop dat dit is wat je zoekt.

Ik heb hier een formule:
=ALS(EN(D2=E2;D2=F2;D2=G2);1;"")

Ik hoop dat dit is wat je zoekt.
Nee helaas, als ik met jou formule bv. iets intoets in D2 komt er al een 1 in de cel waar jou formule staat en dat is niet de bedoeling. Pas al er een tweede (andere) waarde wordt ingevuld mag er een 1 komen te staan in die bewuste cel.

.............

Probeer deze eens:

Code:
=ALS(EN(D2=E2,D2=F2,D2=G2),"",ALS(OF(D2="",E2="",F2="",G2=""),"",1))

Groet,
Ferenc

Probeer deze eens:

Code:
=ALS(EN(D2=E2,D2=F2,D2=G2),"",ALS(OF(D2="",E2="",F2="",G2=""),"",1))

Groet,
Ferenc
Helaas, geeft een fout, om precies te zijn, in het vergedrukte.
Code:
=ALS(EN(D2=[B]E2,D2[/B]=F2,D2=G2),"",ALS(OF(D2="",E2="",F2="",G2=""),"",1))

Helaas, geeft een fout, om precies te zijn, in het vergedrukte.
Code:
=ALS(EN(D2=[B]E2,D2[/B]=F2,D2=G2),"",ALS(OF(D2="",E2="",F2="",G2=""),"",1))
De , aangepast voor ; en toen geen fout, maar het werkt niet. Het werkt pas als D2, E2, F2 en G2 is ingevuld, dus alle vier de cellen en dat is niet de bedoeling.

Huijb,

Bijgevoegde formule is misschien tè uitgebreid, maar ik heb er een aantal situaties bij gezet. Oordeel zelf.

Richard

Bijlagen

Het ziet er goed uit en het werkt :thumb: alleen ...... dit werkt met getallen en bij mij moet het met letters werken. De letters die ik bv. moet gebruiken zijn dp, gt, ne, am en og meer van dit soort.

Verander aantal in aantalarg en het werkt ook met letters.
Kijk wel goed of in al jouw theoretisch mogelijke situaties de formule goed werkt. Dat kan ik niet inschatten.

Richard

Zoals ik het nu kan zien werkt het. Bedankt. :thumb:

Netjes Richard,

Hier kan ik ook nog wel wat mee.

Thanks,
Ferenc

ps.
Alleen aan je kleuren mag je nog wel wat gaan sleutelen. LOL

Nog een vraagje als het mag ;) Stel ik vul in D2 dp in, vervolgens in E2 gt dan komt er dus een 1 te staan, in mijn geval in D6 (hierin staat jouw formule), als ik nu in F2 weer iets anders invul bv. ne hoe krijg ik dan een 1 in D6 erbij opgeteld.

Hela hola Huijb,
Je verandert de spelregels :-)
Welke veranderingen wil je dan hebben? Moet er ook tot vier worden geteld als er vier verschillende lettercombinaties in staan?
Dus drie verschillende lettercombinaties leidt tot 2 en vier verschillende lettercombinaties leidt tot 3?
't Kan allemaal wel hoor, maar is wel een kwestie van nauwkeurig EN + OF combineren.

Richard

Hela hola Huijb,
Je verandert de spelregels :-)Richard
Euhh ja als je het zo wil noemen wel ja. :o Het zag er zo mooi uit dat ik dacht, als dat er nog bij kan is het helemaal af.

Welke veranderingen wil je dan hebben? Moet er ook tot vier worden geteld als er vier verschillende lettercombinaties in staan?
Dus drie verschillende lettercombinaties leidt tot 2 en vier verschillende lettercombinaties leidt tot 3?
't Kan allemaal wel hoor, maar is wel een kwestie van nauwkeurig EN + OF combineren.

Richard
Correct.

Beste Demeter en Huijb,

Voor mij is het bedtijd. Ik denk er morgenochtend nog even over na, maar ga daarna naar het verjaardagsfeestje van mijn vader.

Welterusten en goed weekend!

Richard

Beste Huijb,

Als er drie lettercombinaties staan waarvanb er twee hetzelfde zijn (dp-ne-dp). Wat moet dan de uitkomst zijn? En als ze alledrie hetzelfde zijn?
Als er vier lettercombinaties zijn, dan kun je het volgende hebben:
1-1-1-1
1-1-1-2
1-1-2-2
1-1-2-3
1-2-3-4
Wat moet dan de uitkomst zijn?

Richard

Als er drie lettercombinaties staan waarvanb er twee hetzelfde zijn (dp-ne-dp). Wat moet dan de uitkomst zijn?
De uitkomst moet dan 2 zijn.

En als ze alledrie hetzelfde zijn?
Alle drie hetzelfde komt niet voor.

Als er vier lettercombinaties zijn, dan kun je het volgende hebben:
1-1-1-1
1-1-1-2
1-1-2-2
1-1-2-3
1-2-3-4
Wat moet dan de uitkomst zijn?
Hier begrijp ik je niet.

ps. Het heeft geen haast hoor, andere zaken gaan voor, zoals verjaardagen e.d. :thumb:

Beste Michel.

Verjaardag was gezellig.
Wat ik met die getallen probeer aan te geven, zijn de verschilllende mogelijke combinaties bij vier cellen die allevier gevuld zijn.
1-1-1-1 betekent dat alle vier getallen hetzelfde zijn.
1-1-1-2 betekent dat er eentje afwijkt, en drie hetzelfde zijn
1-1-2-2 betekent dat van de vier cellen er twee groepen van twee identieke waarden zijn.
1-2-3-4 betekent dat alle vier cellen gevuld zijn door vier verschillende lettercombinaties.

Meer mogelijkheden zijn er volgens mij niet. Hopelijk kun jij ze nog verder beperken omdat jij weet welke waarden de vier variabelen aan kunnen nemen.

Groeten, welterusten en een goede zondag,

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan