Nieuw systeem aan het bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

coolmartin

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2001
Beste leden,

Ik heb het volgende gekocht:

Intel E6600 duo processor
Asus p5b moederbord
Geforce 7600 GT 256 mb videokaar
2x 1 gb 800-444 XTC Plat K2 OCZ
Samsung 200 gb sat2 hardeschijf
dvd speler en een dvd brander

Kast: Coolmaser Centurion 5

Ik heb de volgende vragen:
-Bij de coolmaster Centrurion 5 hou ik de volgende stekkers over die ik niet weet waar ik deze aan zou moeten sluiten op het moederbord: IEEE 1394 aansluiting, Azalia en HD audio (zit aan de draad van de ac97, deze heb ik wel aangesloten).
- Moet ik nog schakelaars (jumpers) op het moederbord omzetten?
- Hoe weet ik wat de master en de slave is van me dvd spelers.
- Hoe kan ik me hardeschijf instellen als ik me pc aanzet?
- Misschien nog meer dingen waar ik op moet letten bij het starten van de pc als deze gebouwd is.....?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen :thumb:

Mvg,
Martin de Lange

-Bij de coolmaster Centrurion 5 hou ik de volgende stekkers over die ik niet weet waar ik deze aan zou moeten sluiten op het moederbord: IEEE 1394 aansluiting, Azalia en HD audio (zit aan de draad van de ac97, deze heb ik wel aangesloten).
- Moet ik nog schakelaars (jumpers) op het moederbord omzetten?
- Hoe weet ik wat de master en de slave is van me dvd spelers.
- Hoe kan ik me hardeschijf instellen als ik me pc aanzet?
- Misschien nog meer dingen waar ik op moet letten bij het starten van de pc als deze gebouwd is.....?

-Niet alle stekkers kunnen altijd aangesloten worden, zorg gewoon dat je de 24 pins aansluiting hebt en de aansluiting voor de cpu
-Nee
-dit zou op de dvd-speler moeten staan. Je stelt master en slave in met behulp van jumpers op de dvd-spelers. Meestal wordt de master op het uiteinde van de kabel aangesloten en de slave in het midden.
-In de bios
-Zorgen dat er afstandsbusjes zitten tussen mobo en kast, zorgen dat al de ventilators goed aangesloten zitten en dat er voldoende ventilators zijn, zorgen voor een goede airflow door overbodige kabels te verstoppen. Zorgen dat alles vastzit...

Mocht je nog problemen hebben, post ze gerust hier:)

Zou u misschien kunnen uitleggen "in stappen" hoe ik de hardeschijf in de bios in kan stellen?

Ik zie dat het sata is, dat zal denk ik vanzelf gaan. Heb je de pc al eens opgestart(en windows proberen te installeren)? Probeer dat maar eens, dan zien we wel wat de (eventuele)problemen zijn.

Nee nog niet gedaan, wacht alleen nog op me processor (die zal morgen binnen komen).

Ps: Waar vind ik de jumpers op de dvd speler/dvd brander? op het kastje zelf zie ik namelijk geen schakelaars ofzo.

Naast de IDE connector zou het moeten zitten. Jumpers zijn kleine zwarte dingetjes(rechthoekjes) die je eruit kunt halen. Die verbinden 2 pins met mekaar. Ik moet nu gaan werken, volgend antwoord zal voor morgen zijn

Jah links van me IDE connector zit een een witte rechthoekje die 2 pinnen (van de 6) bedekt. Op me dvd brander en op me dvd speler zitten deze witte rechthoekjes op de rechter 2 pinnetjes. Hoe zou ik dit dus nu goed kunnen zetten?

Op je dvd-speler moet ergens staan hoe die jumpers(of rechthoekjes) moeten staan om als master, slave of cable select te moeten fungeren. Even zoeken en je zal het wel vinden. Anders kijk ik wel es even voor je.

Op je dvd-speler moet ergens staan hoe die jumpers(of rechthoekjes) moeten staan om als master, slave of cable select te moeten fungeren. Even zoeken en je zal het wel vinden. Anders kijk ik wel es even voor je.

Nee waar de jumper zit staat alleen boven op de dvd-rom, CSM
SLA

Je heb bij de jumper 2 x 3 pinnetjes en op de rechter 2 verticaal zit een witte rechthoekige plasticje (jumper?)..

csm is cable select en sla is slave. Doe de dvd-speler als sla(ve) en de dvd-writer als cable select. Maar normaal zou er ergens nog mas(ter) moeten staan. Als je dat vind, dan configureer je je dvd-writer als master. Dan uiteinde van de IDE kabel aan de master(de writer dus) en het midden aan de slave(de speler dus)

csm is cable select en sla is slave. Doe de dvd-speler als sla(ve) en de dvd-writer als cable select. Maar normaal zou er ergens nog mas(ter) moeten staan. Als je dat vind, dan configureer je je dvd-writer als master. Dan uiteinde van de IDE kabel aan de master(de writer dus) en het midden aan de slave(de speler dus)

Klinkt raar maar ik weet niet hoe ik hem moet selecteren als slave en cable select.. wel heb ik al de IDE kabel Master en Slave aangesloten (stond op de IDE kabels zelf).

Wacht me hardeschijf heeft geen jumper dus dat hoef ik niet in te stellen. Waar moet me hardeschijf sterker in.. sata raid of sata. Sata raid heeft er maar 1 op het moederbord en sata 4 aansluitingen.

Kan ik het beste me dvd speler als master in stellen of me dvd brander als master?

De SATA harde schijf zal naar alle waarschijnlijkheid in één van de vier SATA poorten kunnen, welke maakt vaak niets uit.
Persoonlijk zou ik de branden als master op Primair zetten en de speler als Slave op de secundaire zetten in verband met de data transfer.
Meningen zijn hier overigens over verdeeld, je zou ook alles op de primaire kunnen zetten met dan de brander op master en de speler op slave.

Bedankt voor alle reacties.. ik startte me pc op en alles werkt prima! :thumb: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan