M'n computer start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjan13

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 sep 2006
Snotverkouden. en dan dit er ook nog eens bij:( .. Alvast excuses voor het ontbreken van de juiste computer-termen, mijn kennis omtrent computers is verre van optimaal, zoals zal blijken.

De situatie is als volgt:

Ik ben sinds november 2003 in het bezit van de welbekende, door Aldi verkochte Medion pc. Het betreft de MD8080 als ik mij niet vergis, met een een zogenaamde "Medion Radeon 9800XL" grafische kaart, wat dan in principe een ATI Radeon 9800 PRO zou moeten zijn.

Het was deze grafische kaart waar alle ellende mee begon, zij het pas na enige tijd. Tijdens het spelen van spellen als GTA: San Andreas, Battlefield 2 en Far Cry sloeg het beeld na enige tijd vast, liep het geluid gewoon door of in en loop, en ging het beeld uiteindelijk op zwart waarna de pc opnieuw opgestart diende te worden. Deze problemen had ik voorheen nooit gehad (San Andreas speelde ik al geruime tijd probleemloos) Het opnieuw installeren van nieuwe drivers voor de videokaart bood helaas geen soelaas. Na diverse fora te hebben geraadpleegd leek het mij uiteindelijk aan de ventilator op de grafische kaart te liggen. Deze zitten wel eens vol stof, wat bij deze kaart vaak oververhitting bleek te veroorzaken. Het leek me dus verstandig dit te verwijderen.

En toen ging het mis. Aangezien er ook redelijk veel stof in de koeling/ventilator van de processor zat het ik zowel deze als de grafische kaart voorzichtig afgezogen en weer terug geplaatst, zonder chips e.d. aan te raken, en ik vermeed direct contact middels een (droog) doekje. Hiervoor heb ik overigens ook de kaart verwijderd en herplaatst waar de telefoonmodem en (FM) antenne aansluitingen opzitten, dit om er beter bij te kunnen.

Vol verwachting sloot ik vervolgens alle kabels weer aan en probeerde het systeem op te starten, maar wat blijkt: hij klikt aan, hij klikt uit, klikt aan, klikt uit, gooit steeds de ventilator van de processor een paar keer rond, maarre.. that's it!:shocked:

Ik heb voor het verwijderen van het stof wel een stofzuiger gebruikt (zij het er niet direct op, maar van afstand) en mijn idee is dus dat ik met m'n domme kop een ventilator naar de knoppen heb gezogen... maar goed, wat denkt u? En wat nu?:(

Bij voorbaat vriendelijk bedankt,

Arjan

Zou beginnen met een andere voeding te gebruiken, hou je hetzelfde probleem.

Dan kun je hem zelf eerst helemaal uitbouwen, en alleen met moederbord, processor, geheugen en videokaart op een houten plank leggen, monitor en voeding aansluiten en de 2 kontakten van de powerswitch op het moederbord even kortsluiten, zodat de voeding aanspringt.

Maar ik denk dat je er iemand erbij moet halen, of de computer weg moet brengen naar een plaatselijke pc boer.

Zou beginnen met een andere voeding te gebruiken, hou je hetzelfde probleem.

Dan kun je hem zelf eerst helemaal uitbouwen, en alleen met moederbord, processor, geheugen en videokaart op een houten plank leggen, monitor en voeding aansluiten en de 2 kontakten van de powerswitch op het moederbord even kortsluiten, zodat de voeding aanspringt.

Maar ik denk dat je er iemand erbij moet halen, of de computer weg moet brengen naar een plaatselijke pc boer.

Bedankt voor je advies! maar eerst nog even een update: door alles nog eens los te halen heb ik hem zojuist 2 keer draaiende gekregen; 1 keer los van alle apparatuur een kabels, en 1 keer met alles er aan. Ik kreeg geen opstartscherm te zien, maar enkel het scherm met de verbroken icoontjes 'beeldscherm' en 'systeemkast'. DIt is hetzelfde scherm dat ik meestal te zien kreeg als de grafische kaart er mee ophield.

Hoe dan ook, momenteel is de situatie weer net als die was: klik aan-uit-aan-uit-aan-uit enz. :confused:

met een stofzuiger in de pc kast gaan is alles behalve goed.
misschien dat je nog een jumper of 2 van het moederbord hebt af gezogen.
neem in het vervolg een bus of 2 pers lucht en blaas het gewoon buiten even uit.
je heb de ventilator verwijderd ok. maar heb je nu zonder ventilator achter de pc gezeten.
indien dat zo is kan je nu onder tussen een nieuw videokaart gaan kopen.

Aldi geeft 3 jaar garantie op z'n PC's, je hebt dus nog een paar maanden.
Niet verder prusten gewoon terug brengen naar de winkel (of eerste even langs gaan om te vragen over hoe en wat).

en mijn idee is dus dat ik met m'n domme kop een ventilator naar de knoppen heb gezogen
Onwaarschijnlijk. Zeker als je vanaf een afstand gezogen hebt is het zo goed als onmogelijk dat je daardoor de ventilaror stuk heb gemaakt.

Laatst bewerkt:
Deze videokaart geeft heel vaak problemen met de ventilator. Medion doet daarover niet moeilijk en levert zonder meer een nieuwe bij klachten (zelfs als je zoals ik aan de ventilator hebt geprutst), mits de garantietermijn niet is verlopen (3 jaar). Dus even contact zoeken met de service.

Han

Alsof je nu nog garantie hebt na alles wat je hebt gedaan:confused: Probeer eens met alleen moederbord, ram, cpu, videokaart en voeding op te starten. harde schijf kun je nog eruit laten, je hoeft nog niet in windows te komen. Werkt dit, dan is 1 van de andere onderdelen de boosdoener of is de voeding niet sterk genoeg. Werkt het nog niet, dan zal je eens met een andere videokaartje, cpu, ram(kun je gewoon 1 van de latjes gebruiken of in ander slot steken)... proberen. In het ergste geval is het mobo gaar. Maar ik denk aan de videokaart. Hoor je geen piepjes?

met een stofzuiger in de pc kast gaan is alles behalve goed.
misschien dat je nog een jumper of 2 van het moederbord hebt af gezogen.
neem in het vervolg een bus of 2 pers lucht en blaas het gewoon buiten even uit.
je heb de ventilator verwijderd ok. maar heb je nu zonder ventilator achter de pc gezeten.
indien dat zo is kan je nu onder tussen een nieuw videokaart gaan kopen.

Nee, ik heb hem niet zonder ventilator laten draaien. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat ik een jumper van het moederbord heb gezogen, ik ben er nauwelijks in de buurt geweest en heb niet van de printplaten gezogen; maar juist de ventilatoren en de metalen behuizing van de systeemkast.

----

Verder hoor ik geen piepjes als ik opstart, of uberhaupt.

---

Bedankt voor het duiden op de garantieperiode. Dat lijkt me vooralsnog de beste optie:confused: Enig idee hoe ik mijn klacht het beste kan verwoorden? (garantie-technische gezien..).

Tjah, hij start niet meer op moet je zeggen. Zorg wel dat je alles in de originele staat hebt teruggezet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan