• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd vermenigvuldigen met een getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

toverkamp

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Ik heb een vraag over het vermenigvuldigen van tijd met een getal.

Ik moet het getal 3 vermenigvuldigen met 10 uur. Hoe noteer ik dit in de formule van excel?

Tevens heb ik nog een vraag.
Ik moet de tijd bepalen tussen 2 data. Bijvoorbeeld van vrijdag t/m woensdag. En de zondag mag hier niet bij worden meegerekend. Dit komt dus neer op 5 dagen. Waarvan maandag t/m vrijdag 10 uur geldt, en de zaterdag voor 8 uur. Heeft iemand enig idee hoe dat moet?

Hartelijk bedankt!

Op de eerste vraag:
Als je van de cellen met de aangegeven tijden de cel-eigenschappen op "Tijd" zet, dan kun je deze makkelijk vermenigvuldigen.

A1 8:00
B1 2
C1 =A1*B1 Uitkomst: 16:00

Van cellen A1 en C1 zijn de cel-eigenschappen ingesteld op "Tijd".

Voor de 2e vraag: Hoe bepaal je de 2 data?
Hoe vul je die in? Met vinkjes voor de dagen, of met het ingeven van de datum?
Of met een 1 of 0 in een bepaalde kolom?

Op de eerste vraag:
Als je van de cellen met de aangegeven tijden de cel-eigenschappen op "Tijd" zet, dan kun je deze makkelijk vermenigvuldigen.

A1 8:00
B1 2
C1 =A1*B1 Uitkomst: 16:00

Van cellen A1 en C1 zijn de cel-eigenschappen ingesteld op "Tijd".

Voor de 2e vraag: Hoe bepaal je de 2 data?
Hoe vul je die in? Met vinkjes voor de dagen, of met het ingeven van de datum?
Of met een 1 of 0 in een bepaalde kolom?

Bedankt voor je reactie! Maar met de eerste vraag heb ik nog een probleem. Voor B1 vul ik niet zomaar een getal in, maar deze wordt uitgerekend. Ik bedoel dan van vrijdag t/m woensdag is 4, dit rekent excel uit door middel van de formule: =DAGEN360(A433+1;F433) A433+1 houdt in dat ik deze dag (vrijdag) al apart heb uitgerekend.
De uitkomst hiervoor is dus 4, en als ik die vermenigvuldig met 8 uur (tijd 08:00) komt er 00:00 te staan.

Voor de tweede vraag:
Ik vul een datum in:
datum van melding en
datum van reparatie
Het aantal dagen hiertussen kan ik wel uitrekenen met de formule die ik hierboven heb gegeven. Voor maandag t/m vrijdag geldt een werkdag als 10 uur en voor de zaterdag als 8 uur. Maar met het aantal dagen wordt de zondag ook meegerekend, dat geldt dus niet als een werkdag. Zit er een kalenderfunctie o.i.d. bij in excel dat ik die kan gebruiken?

Op welke 2 kolommen moet er worden vermenigvuldigd, en komt er 0:0:0 te staan?

Cel D1 en cel M5 zijn beide leeg.:p

Welke cellen vermenigvuldigen, en waar moet het antwoord komen?

Maar nu moet ik M5 bij N5 optellen. Wanneer ik dit doe gebeurd er niets, omdat M5 als standaard getal staat, en N5 als tijd. (Zie bijlage)

Waar moet het resultaat komen? Je wilt dus toch 16:05 + 30 uur doen, niet? (Ik heb niet de hele vraag gevolgd, weet dus niet helemaal wat de bedoeling is)

Wigi

Waar moet het resultaat komen? Je wilt dus toch 16:05 + 30 uur doen, niet? (Ik heb niet de hele vraag gevolgd, weet dus niet helemaal wat de bedoeling is)

Wigi

Het resultaat moet in N5 komen te staan. Ik wil idd 16.05 uur (K5+J5) + 30 uur doen. Maar het probleem is dat 16.05 (N5, K5 en J5) in tijd staat en M5 in getal.
De formule =M5/24+N5 werkt niet ivm met een kringverwijzing.

Zet eens

=K5+J5+M5/24

in N5. Is het dat?

Nee helaas,
Als ik dat doe komt als resultaat: 1,920138889 terwijl er 46,05 uur moet komen te staan. Het zit 'm volgens mij in dat die 30 als getal staat. Maar als ik 'm als tijdsnotatie weergeef sprint ie op nul.

Bij mij niet. Zie bijlage.

Wigi

PS: de gele cellen zijn verbeteringen tov jouw eerdere versie.

Dank u.. bij mij werkt het nu ook. Alleen nu klopt het nog niet helemaal. Want de formule die je hebt gegeven: =K5+J5+M5/24 klopt niet helemaal. Je doet nu M5 gedeeld door 24 terwijl die 30, 30 uur voorsteld. Dus dit moet 30 blijven en niet delen door 24. Wanneer je deze 30 bij de 16:05 opteld moet je op 46:05 uit komen.

Is dit het?

=UUR(J5+K5)+M5&":"&HERHALING(0;2-LENGTE(MINUUT(J5+K5)))&MINUUT(J5+K5)

Wigi

Is dit het?

=UUR(J5+K5)+M5&":"&HERHALING(0;2-LENGTE(MINUUT(J5+K5)))&MINUUT(J5+K5)

Wigi

heey super!! Hij werkt.
Ik heb het bestand nu iets uitgebreid. Zie de bijlage. Ik heb geel gemarkeerd wat er nog bij moet. Zoals al eerder gezegd, zijn er op zaterdagen 8 serviceuren. Deze moeten dus apart worden verrekend. Dus de reactietijd veranderd dan ook.
Wat met ik veranderen in de formule die u mij gaf om hem zo te krijgen dat de zaterdag er ook bij word ingevoegd? Dus dan komt als het goed is 44:05 uur ipv 46:05 uur.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan