• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

fraco

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
hallo, ik moet de puntenlijsten van een vereniging gaan bijhouden, dat wil ik met excel gaan doen, kan iemand mij helpen met de formules hiervoor bv: rij5 a5:j5 min de 2 laagste wedstrijden? enz.

fraco,
Kun je een opzetje maken en hier neerzetten? Werkt wat makkelijker en weten we waar het precies over gaat. Eerst het bestandje zippen en dan uploaden met de knop "Beheer bijlagen" onder het berichtvenster.

Post eens je bestandje tot hiertoe op het forum (zonder confidentiële gegevens)

is de eerste keer van mij met een vraag, moet alles nog wat uit zoeken,
gr fraco
Geeft niks, we hebben het allemaal moeten leren.
Bedoel je inderdaad de twee LAAGSTE wedstrijden (dus met de minste punten) of is dat een tikfout en bedoel je de twee LAATSTE wedstrijden.

Geeft niks, we hebben het allemaal moeten leren.
Bedoel je inderdaad de twee LAAGSTE wedstrijden (dus met de minste punten) of is dat een tikfout en bedoel je de twee LAATSTE wedstrijden.

ja de laagste

Zet deze formule (in jouw voorbeeld) in K5:
=SOM(B5:J5)-KLEINSTE(B5:J5;1)-KLEINSTE(B5:J5;2)

Zet deze formule (in jouw voorbeeld) in K5:
=SOM(B5:J5)-KLEINSTE(B5:J5;1)-KLEINSTE(B5:J5;2)
is perfect alvast bedankt Maar nu !?!?
tijdens de wedstrijden worden 20 pijlen per wedstrijd geschoten, kun je hier ook nog het gemiddelde van berekenen??

dus de 2 laagste wedstrijden niet meerekenen en het gemiddelde van 20 pijlen per wedstrijd,, kan dat in een formule?
groetjes FRAcor

Zoiets?

=(SOM(B5:J5)-KLEINSTE(B5:J5;1)-KLEINSTE(B5:J5;2))/(AANTAL(B5:J5)-2)

Wigi

Dit is misschien iets beter (voor als er weinig wedstrijden voorbij zijn):

=ALS(AANTAL(B5:J5)<3;GEMIDDELDE(B5:J5);(SOM(B5:J5)-KLEINSTE(B5:J5;1)-KLEINSTE(B5:J5;2))/(AANTAL(B5:J5)-2))

Dit is misschien iets beter (voor als er weinig wedstrijden voorbij zijn):

=ALS(AANTAL(B5:J5)<3;GEMIDDELDE(B5:J5);(SOM(B5:J5)-KLEINSTE(B5:J5;1)-KLEINSTE(B5:J5;2))/(AANTAL(B5:J5)-2))
goede avond, deze formule geeft het gemiddelde van de 7 hoogste wedstrijden,

kun je ook een formule maken waarbij dus de 2 laagste wedstrijden niet meegerekend worden en tevens het gemiddelde van 20 pijlen per wedstrijd berekend wordt? ik heb dit gevonden
=GROOTSTE((C5:I5);1)+GROOTSTE((C5:I5);2)+GROOTSTE((C5:I5);3)+GROOTSTE((C5:I5);4)+GROOTSTE((C5:I5);5)
vraag is dit goed zo of kan het kleiner?

kun je ook een formule maken waarbij dus de 2 laagste wedstrijden niet meegerekend worden en tevens het gemiddelde van 20 pijlen per wedstrijd berekend wordt? ik heb dit gevonden
=GROOTSTE((C5:I5);1)+GROOTSTE((C5:I5);2)+GROOTSTE((C5:I5);3)+GROOTSTE((C5:I5);4)+GROOTSTE((C5:I5);5)
vraag is dit goed zo of kan het kleiner?

Fraco

dit is zowat het kortste dat ik het kon krijgen.

=SOMPRODUCT(C5:I5*(C5:I5>=GROOTSTE(C5:I5;5)))

Maar dit is waarschijnlijk niet wat je wilt. Dit geeft de som van de 5 hoogste waarden. Als er 10 wedstrijden zijn, de slechtste 2 vallen af, dan moet je eigenlijk de 8 hoogste berekenen... Daarom stel ik voor dat je teruggrijpt naar een van mijn vorige suggesties. En dat je dan aangeeft wat daar nog moet aan veranderen om het helemaal goed te hebben.

Wigi

Laatst bewerkt:
Fraco

dit is zowat het kortste dat ik het kon krijgen.

=SOMPRODUCT(C5:I5*(C5:I5>=GROOTSTE(C5:I5;5)))

Maar dit is waarschijnlijk niet wat je wilt. Dit geeft de som van de 5 hoogste waarden. Als er 10 wedstrijden zijn, de slechtste 2 vallen af, dan moet je eigenlijk de 8 hoogste berekenen... Daarom stel ik voor dat je teruggrijpt naar een van mijn vorige suggesties. En dat je dan aangeeft wat daar nog moet aan veranderen om het helemaal goed te hebben.

Wigi
bedankt, ik heb een nieuwe bijlage gestuurd naar corverm misschien is mijn vraag dan wat duidelijker.

welke formule moet in cel K5
welke formule moet in cel L5

in K5:

=ALS(AANTAL(B5:J5)<5;SOM(B5:J5);SOMPRODUCT(B5:J5*(B5:J5>=GROOTSTE(B5:J5;5))))

in L5:

=K5/20/ALS(AANTAL(B5:J5)<5;AANTAL(B5:J5);5)

Wigi

Hier het voorbeldbestand met de formules van Wigi.

Laatst bewerkt:
formule van fraco

Corverm en Wigi,
hardstikke bedankt, werkt perfect, had nooit verwacht zo gauw al hulp te krijgen,
nogmaals bedankt,
groetjes fraco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan