• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Te lange formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

toverkamp

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Ik heb een probleem met een formule want hij is namelijk te lang.
Zoals al in eerdere posts ben ik bezig met het uitrekenen van reactietijden. Er is een datum dat de storing wordt gemeld en dat de storing wordt opgelost. Daartussen kunnen echter een aantal dagen zitten (maximaal 10). Ik heb dus nu 10 extra kolommen aangemaakt waar die data die ertussen staan inliggen.
Wanneer één van die dagen een feestdag(en) is, dan mag deze niet worden meegenomen.
In 1 kolom heb ik dus de nationale feestdagen staan: Kolom AL, rij 10 t/m 17
De tussenliggende data liggen van kolom I t/m R.

Ik had de volgende formule in gedachten, maar die past er dus niet op:
ALS(I10=$AL$10;-1;0)+ALS(J10=$AL$10;-1;0)+ALS(K10=$AL$10;-1;0)+ALS(L10=$AL$10;-1;0)+ALS(M10=$AL$10;-1;0)+ALS(N10=$AL$10;-1;0)+ALS(O10=$AL$10;-1;0)+ALS(P10=$AL$10;-1;0)+ALS(Q10=$AL$10;-1;0)+ALS(R10=$AL$10;-1;0)+ALS(I10=$AL$11;-1;0)+ALS(J10=$AL$11;-1;0)+ALS(K10=$AL$11;-1;0)+ALS(L10=$AL$11;-1;0)+ALS(M10=$AL$11;-1;0)+ALS(N10=$AL$11;-1;0)+ALS(O10=$AL$11;-1;0)+ALS(P10=$AL$11;-1;0)+ALS(Q10=$AL$11;-1;0)+ALS(R10=$AL$11;-1;0)+ALS(I10=$AL$12;-1;0)+ALS(J10=$AL$12;-1;0)+ALS(K10=$AL$12;-1;0)+ALS(L10=$AL$12;-1;0)+ALS(M10=$AL$12;-1;0)+ALS(N10=$AL$12;-1;0)+ALS(O10=$AL$12;-1;0)+ALS(P10=$AL$12;-1;0)+ALS(Q10=$AL$12;-1;0)+ALS(R10=$AL$12;-1;0) enz.

Het lukt mij ook niet om een kortere formule te maken, want dan geeft ie een foutmelding:
=ALS(I10:R10=$AL$10:$AL$17;-1;0) wanneer ik deze invoer krijg ik #WAARDE!

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
alvast bedankt

Ik heb een probleem met een formule want hij is namelijk te lang.
Zoals al in eerdere posts ben ik bezig met het uitrekenen van reactietijden. Er is een datum dat de storing wordt gemeld en dat de storing wordt opgelost. Daartussen kunnen echter een aantal dagen zitten (maximaal 10). Ik heb dus nu 10 extra kolommen aangemaakt waar die data die ertussen staan inliggen.
Wanneer één van die dagen een feestdag(en) is, dan mag deze niet worden meegenomen.
In 1 kolom heb ik dus de nationale feestdagen staan: Kolom AL, rij 10 t/m 17
De tussenliggende data liggen van kolom I t/m R.

Ik had de volgende formule in gedachten, maar die past er dus niet op:
... enz.

Het lukt mij ook niet om een kortere formule te maken, want dan geeft ie een foutmelding:
=ALS(I10:R10=$AL$10:$AL$17;-1;0) wanneer ik deze invoer krijg ik #WAARDE!

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
alvast bedankt

Ik begrijp het ongeveer, maar wat moet de formule juist doen? Iets tellen? En in welke cel komt de formule?

Wigi

Ik begrijp het ongeveer, maar wat moet de formule juist doen? Iets tellen? En in welke cel komt de formule?

Wigi

De formule moet het aantal feestdagen tellen van die tussenliggende data. Elke keer als er een feestdag voorkomt moet hij er -1 neerzetten. Als er 2 feestdagen in die tussenliggende data voorkomen dan komt er -2 te staan enz. Dus vandaar de formule met -1
=ALS(I10=$AL$10;-1;0)+ALS(J10=$AL$10;-1;0) enz...

De formule komt in cel AA10.

Je zou dit kunnen oplossen door met vergelijken of vertikaal zoeken te zoeken of een datum voorkomt in een lijst met feestdagen. Komt deze erin voor dan -1.

Formule wordt dan iets van:
Code:
=als(isfout(vert.zoeken(b1;$A$1;$A2$0;1;0));0;-1)

waarin in b1 de datum staat die je wilt controleren en in a1:a20 je lijst met feestdagen.

Je zou dit kunnen oplossen door met vergelijken of vertikaal zoeken te zoeken of een datum voorkomt in een lijst met feestdagen. Komt deze erin voor dan -1.

Formule wordt dan iets van:
Code:
=als(isfout(vert.zoeken(b1;$A$1;$A2$0;1;0));0;-1)

waarin in b1 de datum staat die je wilt controleren en in a1:a20 je lijst met feestdagen.

Het lukt me nog met die formule, maar misschien helpt het als ik het bestand er bij voeg in de bijlage. Dus vanaf kolom I t/m R staan de data die gecontroleerd moeten worden.
De formule moet in Kolom AA komen te staan (Feestdagen). De nationale feestdagen zie je staan in kolom AL.

Bijlagen

Gebruik:

=SOM(ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($I10:$R10;$AL$10:$AL$17;0));0;1))

en dan Ctrl-Shift-Enter.

Wigi

Nu heb ik nog 1 vraag:
In de bijlage, een aantal reacties terug, zie je helemaal rechts de nationale feestdagen zijn. Als de feestdag een zaterdag is dat er -8 komt te staan. Dit in een aparte kolom naast feestdagen genaamd: feestdagen zaterdag
En wanneer de feestdag een maandag t/m vrijdag is dat die ook in een aparte kolom komt te staan: feestdag ddw (doordeweeks).

Nu heb ik nog 1 vraag:
In de bijlage, een aantal reacties terug, zie je helemaal rechts de nationale feestdagen zijn. Als de feestdag een zaterdag is dat er -8 komt te staan. Dit in een aparte kolom naast feestdagen genaamd: feestdagen zaterdag
En wanneer de feestdag een maandag t/m vrijdag is dat die ook in een aparte kolom komt te staan: feestdag ddw (doordeweeks).

Ik zie geen kolom met "feestdagen zaterdag" en "feestdag ddw"

Wigi

In AI10:

=SOM(ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($I10:$R10;$AN$10:$AN$17;0));0;ALS(WEEKDAG($I10:$R10;2)=6;-8;0)))

In AJ10:

=SOM(ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($I10:$R10;$AN$10:$AN$17;0));0;ALS(WEEKDAG($I10:$R10;2)=6;0;1)))

Wigi

In AI10:

=SOM(ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($I10:$R10;$AN$10:$AN$17;0));0;ALS(WEEKDAG($I10:$R10;2)=6;-8;0)))

In AJ10:

=SOM(ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($I10:$R10;$AN$10:$AN$17;0));0;ALS(WEEKDAG($I10:$R10;2)=6;0;1)))

Wigi

Hallo wigi,
De formule werkt nog niet helemaal. Want als je bij de bijlage de formule in AI10 invoert dan komt er bij feestdagen zaterdag 0 te staan, terwijl 08-04-06 op een zaterdag valt.
Ditzelfde geldt voor de formule in AJ10

bvd

Hallo wigi,
De formule werkt nog niet helemaal. Want als je bij de bijlage de formule in AI10 invoert dan komt er bij feestdagen zaterdag 0 te staan, terwijl 08-04-06 op een zaterdag valt.
Ditzelfde geldt voor de formule in AJ10

bvd

sorry ik had nog niet op Ctr Shift Enter gedrukt,
Maar bij de eerste zie je bij feestdagen ddw een 1 staan, terwijl die dag op een zondag valt hoe kan dit?

sorry ik had nog niet op Ctr Shift Enter gedrukt,
Maar bij de eerste zie je bij feestdagen ddw een 1 staan, terwijl die dag op een zondag valt hoe kan dit?

Vervang =6 door >5:

=SOM(ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($I10:$R10;$AN$10:$AN$17;0));0;ALS(WEEKDAG($I10:$R10;2)>5;0;1)))

Wigi

Vervang =6 door >5:

=SOM(ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($I10:$R10;$AN$10:$AN$17;0));0;ALS(WEEKDAG($I10:$R10;2)>5;0;1)))

Wigi

Wigi,

dat werkt wel bij de eerste maar als ik die formule toepas met de volgende gegevens (zie bijlage, onderste rij) dan zie je daar 3 feestdagen staan, maar 0 feestdagen ddw. En wanneer ik er =6 neerzet dan klopt het wel dat er 3 staan, maar dan wordt de 1e regel weer als 1 gezien.

Bijlagen

Wigi,

dat werkt wel bij de eerste maar als ik die formule toepas met de volgende gegevens (zie bijlage, onderste rij) dan zie je daar 3 feestdagen staan, maar 0 feestdagen ddw. En wanneer ik er =6 neerzet dan klopt het wel dat er 3 staan, maar dan wordt de 1e regel weer als 1 gezien.

sorry weer vergeten om op Ctrl Shift Enter te drukken:o

Hardstikke bedankt!

Je moet gewoon de formules doorvoeren, meer niet. En Ctrl-Shift-Enter eerst niet vergeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan