D-schijf (Raid0) zoek?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niempje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2005
Ik heb een MSI K7T266 Pro2 RU mainboard met Windows XP Home.
Naast mijn C-schijf heb ik ook een D-schijf, bestaande uit 2 IBM schijven die in Raid-0 zijn geplaatst.
Mijn C-schijf was gecrashed en ik heb een nieuwe C-schijf geplaatst (een Maxtor 6G160P0) en windows opnieuw geisnstalleerd.
Na installatie van Windows XP "zie ik onder "Deze computer" mijn D-schijf niet meer terug.:evil:
Bij het opstarten laat hij keurig de nieuwe C-schijf zien als master en tijdens het scannen naar IDE-drives, laat hij ook de Raid-schijf zien als: IDE 1 2+0stripe.
Via Computerbeheer/Schijfbeheer is Schijf 0 (de nieuwe Maxtor) te zien, benoemd als schijf C.
Ook laat hij Schijf 1 zien, maar deze is niet benoemd als schijf D.
Als ik rechtsklik op de schijf laat het popup venster alleen een mogelijkheid zien om de partitie te verwijderen en de help-funktie; alle overige funkties, waaronder Stationsletter en paden wijzigen, zijn uitgeschakeld.
Zie bijlage.
Conflicten zijn er niet te zien, ook niet onder onder Systeemeigenschappen/Hardware/Apparaatbeheer/Schijfstations waar zowel mijn nieuwe Maxtor te zien is als mijn Raid-schijf als "Promise 2+) Stripe/Raid0 SCSI Disk Device".

Hoe krijg ik mijn D-schijf weer werkbaar/benaderbaar omdat er erg veel waardevolle data op staat?

Alvast hartelijk dank,

Niempje

Bijlagen

• Computerbeheer.gif
    Computerbeheer.gif
    50,6 KB · Weergaven: 54
Kijk eens met dit tooltje wat er loos is, lees eerst even de gebruiksaanwijzing, het is nogal spartaans.

Het quoten gaat niet helemaal goed, geloof ik, maar je hoeft ook mij en jezelf niet te quoten als je het antwoord eronder vermeld.:confused:

Maare, onderzoek de bootsector eens, want daar ligt het probleem, zo te zien.

//EDIT: Grote fout gemaakt in de vorige versie van mijn posting.

Ik sluit me aan bij vorige poster: Installeer drivers voor Raid controller, en hopelijk komt je D: schijf dan ook weer naar voren.

Excuus voor evt. misverstanden over dat je wellicht data kwijt zou zijn geraakt op je Raid-set zoals in mijn vorige versie van de posting...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Niempje, klik op de knop "Reageer op vraag", dan komt het allemaal goed. :)
Je "foute" quotes zijn verwijderd.

Bedank voor de waarschuwing, hoop dat ik het nu allemaal goed doe.

Ik heb de drivers bij (her-)installatie geïnstalleerd (Promise IDE Raid driver G72-RDOM141 waarbij onder Schijfstations: Promise 2+0 Stripe/Raid0 SCSI Disk Device en voor SCSI-enRAID-controllers:Windows XP Promise Fast Track100 (tm) Controller (PDC20265)), maar toen deed het probleem zich ook voor. Heb de stuurprogramma's via Configuratiescherm/Systeem/Hardware/Apparaatbeheer weer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Onder Apparaatbeheer laat hij geen conflicten zien bij de Schijfstations.
Probleem bleef hetzelfde.
Kijk ik naar de FastBuild Utility van Promise Technology (1.31) dan herkent deze de schijf ook: Array 1 als bootable array, Raid mode: Stripe, Total Drives:2, Capacity MB: 39246 (het zijn twee schijven van 40MB), status: Functional.
Ook bij de configuratiecontrole van deze Utility geeft hij aan: Channel 1, Interupt:A, I/O Port: E800 en: Channel 2, Interupt:A, I/O Port E000.
Of dit goed is kan ik eerlijk gezegd niet beoordelen.

Lijkt eigenlijk allemaal in orde.

Wordt zo wel een echt probleempje?! Hoop dat jullie mij de oplossing kunnen brengen.

Niempje

Even vooropgesteld dat je de drivers nu weer in je systeem hebt, heb ik nog een suggestie voor je om te proberen:
Ga naar Schijfbeheer (start -> uitvoeren -> diskmgmt.msc)
Maximaliseer het venster
Klik Beeld -> Boven -> Schijvenlijst

Kijk nu of je in het bovenste venster de Raid0 schijf kunt zien en of die de status On Line heeft. Dan ben je al een eind op weg.

Indien ja, kijk in het benedenvenster op de plek waar je die Raid0 schijf grafisch ziet uitgebeeld. Zie je daarop 1 partitie "In orde" op je Raid0 schijf, dan ben je weer een stap verder.

Laatste stap zou dan moeten zijn, denk ik, om op die gevonden partitie van je Raid0 schijf te rechtsklikken, en er een stationsletter aan toe te kennen.

Vertel ons in een volgende posting precies wat je wel en niet van bovenstaande procedure hebt gezien of kunnen uitvoeren.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Kijk ik naar de FastBuild Utility van Promise Technology (1.31) dan herkent deze de schijf ook: Array 1 als bootable array, Raid mode: Stripe, Total Drives:2, Capacity MB: 39246 (het zijn twee schijven van 40MB), status: Functional.
Niempje

Iets klopt er niet, de 2 schijven in raid0/stripe zou bijna 80 gig. opleveren.

Iets klopt er niet, de 2 schijven in raid0/stripe zou bijna 80 gig. opleveren.

Ik ondersteun deze uitspraak. Goed gelezen van Lange Pier: Als het een Raid0 set is, moet het zijn : grootte Raid0 set = de grootte van de disks die onderdeel uitmaken van de Raid0 set bij elkaar opgeteld.

Als het een Raid1 set is, oftewel: Op beide schijven van de raid-set staat hetzelfde (zijn kopieën van elkaar, voor het geval 1 de geest geeft), dan is de weergegeven grootte de grootte van de kleinste schijf in de set. Dan zou het weer wel kloppen.

Samengevat: Capacity MB: 39246 is als totale grootte van de Raid-set incorrect indien als Raid0 opgezet, correct indien als Raid1 opgezet.

Kijk na wat je hebt opgezet, en indien je een probleem verondersteld, kijk goed na of er mogelijkheden zijn het te fixen zonder dataverlies. Misschien heeft 1 van de IBM schijven geen stroom, bijvoorbeeld?

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Heren, sorry. Ik heb eeb foutje gemaakt met de informatie; de twee RAID-schijven zijn ieder 20Gig, samen dus 40Gig.
Daarmee zou dus de RAID0 goed zijn ware het niet dat deze niet herkend werd.

Laat ik nu toch wat vertellen:
ben vandaag dus met het probleem bezig geweest en verder gekeken aan de hand van jullie reactie. Constateerde daarbij dus mijn fout maar had daarmee natuurlijk niet de oplossing.

Ben op de C-schijf ook bezig geweest wat programma's te herinstalleren. o.m. Norton Go Back.
En zie daar: tijdens installatie geeft Norton Go Back aan dat er iets met schijf 2 (de RAID) is (herkende deze dus wel) en iets moest doen met, dacht ik gelezen te hebben, het NBM.
Heb Norton toestemming gegeven en deze heeft schijf 2 gecontroleerd.
Na opstarten was de 2e schijf (schijf D) herkenbaar in "Deze computer" en ook gewoon benaderbaar. Geen bestanden verloren of zo.:D :D

Klaarblijkelijk veranderd Norton Go Back wat in/aan de schijven en dien je na een schone Windows-installatie ook weer Norton Go Back te installeren om de RAID-schijven weer aan te kunnen spreken.
Moet je dat dan wel weten natuurlijk.... Eigenaardig ingrijpen van Norton Go Back! :shocked:

Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor jullie hulp. Weer veel geleerd.

Niempje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan