• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in Exceldocument meet meerdere TABS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Andre01

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2005
Ik heb een artikelenlijst welke is opgemaakt in excel. Deze lijst noem ik even artikel.xls.
Per artikel groep is een apart werkblad gebruik.

Nu wil ik in een nieuw excel document (deze noem ik even nieuw.xls) het volgende maken.

Als ik in kolom A van nieuw.xls een artikelnummer invul welke voorkomt op één van de werkbladen in artikel.xls. Dan wil ik dat achter dit artikel in (kolom B) de prijs van dit artikel wordt weergegeven.
De prijs informatie moet worden gehaald uit artikel.xls uit de kolom achter het artikelnummer op één van de werkbladen.

Ik wil dus eigenlijk kunnen zoeken in een ander bestand over meerdere werkbladen.

Het is lastig uit te leggen en een bestandje maken verduidelijkt volgens mij de zaak ook niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik zie de formule en zie dat hij werkt:D

Maar als mijn nieuw nu een echt ander xls document is. wat moet ik dan veranderen in de formule?

En hoe moet ik het gedeelte zoek 3;2;0 zien? zijn 3;2;0 kolommen?
Ik zie dat iedere zoekwaarde twee keer voorkomt.

En waar staan ISNB voor?

Misschien lastige vragen maar om een formule te gebruiken wil ik hem ook graag begrijpen;)

Volgens mij ben ik eruit.

Als ik zeg dat zoek3;2;0 staat voor:

Zoeken op blad 3 in kolom 2 dan klopt dat volgens mij?
Ik weet alleen de functie van de laatste nul niet. Misschien dat iemand dat nog wil vertellen.

Dus om te zoeken in een ander bestand moet ik dan het zek gedeelte vervangen voor bijv. ?
zoek c:\temp\artikel.xls;2;0
Kan iemand mij dit bevestigen?

Alleen de omschrijving van ISNB in de helpfile is mij niet duidelijk, sorry.
Er staat namelijk:

ISNBwaarde verwijst naar de #N/B (waarde of niet beschikbaar) foutwaarde

=Om een formule te begrijpen zijn er ook help files André.

Sorry, je hebt gelijk. Ik zal voortaan eerst kijken voor ik een vraag stel.

Nu nog de zoekrange op een ander werkblad zetten en je bent er met de methode van Jan.

Wigi

Op de één of andere manier krijg ik dit niet voor elkaar.

Misschien dat iemand me kan helpen.

Sorry, je hebt gelijk. Ik zal voortaan eerst kijken voor ik een vraag stel.

Op de één of andere manier krijg ik dit niet voor elkaar.

Misschien dat iemand me kan helpen.

Het bereik waarin je wilt zoeken (ook al is dat op een ander werkblad) selecteren met de muis.

JA!, het werkt!:thumb: :thumb: :thumb:

Nu heb ik alleen nog de vraag of er een handigheidje is waardoor ik niet alle 64 werkbladen stuk voor stuk hoef te selecteren in mijn functie.

De functie wordt dan namelijk wel erg lang en onoverzichtelijk.

Iemand een idee?

JA!, het werkt!:thumb: :thumb: :thumb:

Nu heb ik alleen nog de vraag of er een handigheidje is waardoor ik niet alle 64 werkbladen stuk voor stuk hoef te selecteren in mijn functie.

De functie wordt dan namelijk wel erg lang en onoverzichtelijk.

Iemand een idee?

Werk niet met 64 tabbladen!!! Dat is veel te veel. Excel kan zelfs vasthangen en je bent je bestand dan misschien kwijt.

Laatst bewerkt:
Als het toch niet anders kan, zet dan de naam van het eerste tabblad, dan een :, en dan de naam van het laatste tabblad.

Wigi

Als het toch niet anders kan, zet dan de naam van het eerste tabblad, dan een :, en dan de naam van het laatste tabblad.

Wigi

Ik weet dat het veel tabs zijn, maar onze leverancier levert de bestanden zo aan.

Mijn formule is nu als volgt.

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A3;'X:\artikel.xls]1!$A$1:$E$60;5;0));"";VERT.ZOEKEN(A3;'X:\artikel.xls]1'!$A$1:$E$60;5;0))

Hij zoekt nu op het eerste blad.
Ik begrijp alleen niet waar ik de : moet zetten. Ik heb het geprobeerd maar kom er niet uit.

Ik dacht aan het volgende:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A3;'X:\artikel.xls]1:65'!$A$1:$E$60;5;0));"";VERT.ZOEKEN(A3;'X:\artikel.xls]1:65'!$A$1:$E$60;5;0))

Als dit niet werkt, zou ik het ook niet kunnen zeggen zonder bestandje:

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A3;'X:\artikel.xls]'1:65'!$A$1:$E$60;5;0));"";VERT.ZOEKEN(A3;'X:\artikel.xls]'1:65'!$A$1:$E$60;5;0))

Wigi

Ik krijg als uitkomst

#WAARDE!

iets simpels?

Trouwens ontzettend bedankt tot zover:thumb:

Met formules gaat het niet lukken. Je zal VBA moeten gebruiken.

Ow...

Da's nou jammer.
Wil je me daar bij helpen a.u.b. daar weet ik helemaal niets van namelijk.

Wat doet ISNB?
ISNB staat simpel gezegd voor IS Niet Beschikbaar (in engelse versie ISNA IS Not Available) en krijgt de waarde WAAR of ONWAAR.
Indien je met een functie geen waarde krijgt/vind zie je normaal gesproken in de cel #NB staan. ISNB controleert hierop, en je kunt afhankelijk van de uitkomst (WAAR of ONWAAR) een andere actie laten verrichten.
In feite is het een hele specifieke ALS-functie om foutmeldingen in je sheet af te vangen.

Als je voor zoveel sheets gegevens aangeleverd krijgt, zou ik de mogelijkheid onderzoeken om ze in een database in te lezen. Lijkt me daar iets geschikter voor.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan