• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

btw berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

piet/duane

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2006
welke formule moet ik toepasssen om een btw berekening uit te kunnen voeren, wie weet de oplossing

ik wil 6% btw automatisch laten bereken door excel,dus van kolom e40 waar het excl bedrag in staat naar kolom e 44 waar het incl bedrag instaat, de btw is 6% en staat in kolom e42

ik wil 6% btw automatisch laten bereken door excel,dus van kolom e40 waar het excl bedrag in staat naar kolom e 44 waar het incl bedrag instaat, de btw is 6% en staat in kolom e42

Welke cel moet nu nog ingevuld worden?

Laatst bewerkt:
Stel BTW=6%, dan betaal je over een bedrag van 25 euro 1,42 euro BTW

B=Bedrag incl. BTW in euro's
P=BTW Percentage in %

Formule = B - (B / (1 + (P / 100) ) )

In het voorbeeldje: 25 - (25 / (1 + 6 / 100) ) ) = 25 - (25 / 1,06) = 1,42

Bedoelde je dit?

veld e 42 moet nog ingevuld worden daar moet de uitkomst van 6% btw komen te staan

Stel BTW=6%, dan betaal je over een bedrag van 25 euro 1,42 euro BTW

B=Bedrag incl. BTW in euro's
P=BTW Percentage in %

Formule = B - (B / (1 + (P / 100) ) )

In het voorbeeldje: 25 - (25 / (1 + 6 / 100) ) ) = 25 - (25 / 1,06) = 1,42

Bedoelde je dit?

nee want het bedrag incl heb ik niet ,ik heb het bedrag excl. en wil naar incl.

BEDANKT NU WERKT HIJ GOED

Graag gedaan.

Let op wanneer je de formule doorvoert naar andere cellen: je zal dan A1 moeten 'vastzetten' met dollartekens: maak er $A$1 van zodat de verwijzing naar cel A1 niet wijzigt.

Veel plezier ermee.

Wigi

Zet de vraag nog op opgelost aub. Onderaan het scherm.

E40 = bedrag exclusief BTW
E42 = BTW percentage
Nog eenvoudiger: E40 * (1+(E42/100)) --> tel je 6% bij oorspronkelijk bedrag op.
Hoef je niks in A1 te zetten en ben je flexibel met je percentages.
Maar goed, het probleem is in ieder geval opgelost.

E40 = bedrag exclusief BTW
E42 = BTW percentage
Nog eenvoudiger: E40 * (1+(E42/100)) --> tel je 6% bij oorspronkelijk bedrag op.
Hoef je niks in A1 te zetten en ben je flexibel met je percentages.
Maar goed, het probleem is in ieder geval opgelost.

IgniteIddo

Dit kan niet. Je moet het percentage wel ergens zetten, want in E42 staat het bedrag dat overeenkomt met 6% van het bedrag exclusief BTW. De berekende BTW dus, niet het percentage.

Wigi

Re btw berekenen

Wat dachten jullie van de nog simpeler oplossing =E40*6%
dan krijg je precies het bedrag BTW
verder nog een tip om afrondingen te voorkomen kun je beter die formuler meenemen en wordt dan =afronden(E40*6%;2) en voor het totaal is =afronden(E40+E42;2)

uitkomst 100,00 + 6,00= 106,00

Wat dachten jullie van de nog simpeler oplossing =E40*6%
dan krijg je precies het bedrag BTW

Dan vul je de 6% in in een cel, en dat is ook niet altijd gewenst. Zeker als dat in vele cellen is en je dan alles moet aanpassen bij een wijziging. (OK, ik ken Bewerken > Vervangen, maar toch...). Het BTW percentage of een centrale plaats in het bestand zetten, is een goede strategie.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan