• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kasboek in MS Excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pasquinel

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2006
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een kasboek in ms excel, alleen krijg het niet helemaal voor elkaar.
Bij dat kasboek zitten werkbladen ma, di, wo, do....enz.

Als er op ma, di, wo, do.... een kasuitgave is, moet deze automatisch tussengevoegt worden op het kasboek, als er geen kasuitgave is, moet er niks gebeuren.

Ik denk dat mijn bijlage beter te begrijpen is.

Wie kan mij helpen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hello

zet dit achter de code van elk werkblad, behalve het werkblad Kasboek.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim rij As Long
    rij = Sheets("Kasboek").Range("C" & Rows.Count).End(xlUp).Row + 1
    If Target.Count = 1 Then
        If Target.Column = 2 And Range("A" & Target.Row) <> "" Then
            Sheets("Kasboek").Range("C" & rij) = Range("A" & Target.Row)
            If Target > 0 Then
                Sheets("Kasboek").Range("E" & rij) = Target
            Else: Sheets("Kasboek").Range("G" & rij) = Abs(Target)
            End If
        End If
    End If
End Sub

Wigi

Ik zie dat ik verondersteld heb dat de uitgaven en ontvangsten gewoon onder mekaar komen. Zet uitgave van 10 € gewoon als -10 en dan werkt het. Een ontvangst van 10 € gewoon als 10.

Wigi

Heb ooit kasboek gemaakt voor onze buurtvereniging met hetzelfde principe.
Postnummers die automatisch worden bijgehouden en alles volledig automatisch.

Op het kasboek werk je met lijsten, als je een debet bedrag invult dan krijg je alleen de uitgaveposten en credit alleen de inkomstenposten.
Heel simpel...probeer het maar eens.

De cellen die automatisch gaan zijn allemaal beveiligd, zodat je alleen in die cellen kan komen waar je ook wat moet invullen.

p.s. als je de beveiliging eraf wil halen dan kun je dat gewoon doen, gebruik geen wachtwoord!

Gr. Nel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank je.

Dank jullie wel,

nog 1 vraag, hoe krijg je zo het keuzemenutje? Kasboek-> Postnr.

ik zal wel een beetje puzelen en prutsen, als ik nog vragen heb reageer ik nog wel even op het topic.

ben ieder geval al een stuk verder.

Wat een vreemd kasboek Pasquinel (in je voorbeeld).
Met tabbladen per dag... dan moet je voor elke week een nieuw excel blad gaan gebruiken (en elke weer het restant overdragen naar het nieuwe blad), of wil je alle inkomsten op een maandag, dinsdag etc bij elkaar gaan optellen?
En ik zie ook nog iets van klant nummer...

Hoe veel excel bladen ga je wel niet krijgen en hoe wil je dit gaan gebruiken?
Kan je wat meer uitleg?

In de bijlage heb ik kasboek voor een heel jaar (prive rekening), met inkomsten en uitgaven per maand in één kolom. Misschien het andere uiterste, maar het werkt voor mij prima. Geen macro's of zo en als ik er extra info bij wil zetten gebruik ik 'opmerkingen'.

Keuze menu, kijk even bij dit bericht; http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=147156

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Voorbeeldje.

Hierbij een voorbeeldje van een kasboek per week!

Per dag werken er 2 man, als je beginkas, eindkas invult en dienstomzet krijg je kasverschillen.

Papiergeld gaat naar de kluis. Daarbij kan je nog invullen wat de kasuitgaven zijn.
Einde van de week pak ik het kasboek, vul de omzetten in en print het kasboek uit, dat mijn boekhouder graag wil hebben.

Ik hoor jullie reactie ervan graag.

Bijlagen

Oké, binnen die contect is het wat duidelijker.
Nu zitter er koppelingen is naar een ander blad; Kassa_wk30.xls
Dat hebben we niet dus krijg je op bepaalde plekken #VERW! meldingen. Op zich niet zo erg maar wel mogen er vanuit gaan dat deze allemaal netjes gevuld worden neem ik aan.
Het idee is dus om alleen het kasboek te vullen en de rest automatisch...

1. Keuze menu maken is wel duidelijk?
2. Zonder datum in een regel (cel B7 bv) wordt het wel wat lastiger... als leeg gebruik dan datum in de cel er boven o.i.d... handiger zou zijn dat je bij elke transactie een datum plaatst.
3. Hoe de bedragen in de tabbladen Ma t/m Zo wilt krijgen is me nog niet duidelijk, alleen als totaal per dag, of moet elke regel apart terug komen op dat blad. Voor inkomsten kluis lijkt me dat wel (is maar één cel) voor de ander zijn 5 regels (Uit kassa) en 2 Uitg.Kluis voldoende?
4. Bepalen de code of iets kassa of kluis is of hoe moeten we dat zien.

Even nog een bijlage er bij waarin een uitwerking staat van keuze menu.
Extra tabblad met de code, gebied A2 t/m A30 'heet' Oms
Via validatie (onder Extra) mogen de cellen C6 t/m C36 alleen een waarde hebben die gelijk is aan Oms. Via vert.zoeken worden de codes er bij gevonden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Vervolg.

Heb inmiddels al wat gegevens ingevuld voor enige duidelijkheid.

Personeel vult aan het eind van de dienst een dagstaat in, die ik vervolgens in tabbladen ma-zo invul dit voor controlemiddel van het personeel, en beheren alle inkomsten en uitgaven.

Het grijze gedeelte in het kasboek zijn de uitgaven, en moeten automatisch ingevoegt worden.

Voor het bedrag van de week erop heb ik tijdelijk 2915,5 als fysiek ingevuld.
Beginsaldo is altijd totaal kluis en geld in kassa.
Eindsaldo is altijd eindsaldoweek-kasverschillen = week erop

Normaal gesproken print ik het boekhouding tabblad uit en vul alles handmatig in op het tabblad kasboek, het zou mooi zijn als dit automatisch ging.

Bijlagen

Oke keuze menu moet dus op de 'dag' bladen komen...
Macro van Wigi kan niet gebruikt worden, want die gaat aan de slag bij elke verandering op het tabblad...

Wordt morgen voor dat ik er mee verder ga...(23:25) ;)

Laatst bewerkt:
Macro van Wifgi kan niet gebruikt worden, want die gaat aan de slag bij elke verandering op het tabblad...

Withaar

wat met de condities die getest worden in de code?

Code:
If Target.Count = 1 Then
        If Target.Column = 2 And Range("A" & Target.Row) <> "" Then

Wigi

Dagstaat.

Hallo Wigi, Withaar, Nel en anderen.

Ben gisteren nog even bezig geweest, maar er is weinig uitgekomen.
Hier heb ik ook nog een dagstaat, die het personeel invult. Misschien ook wel leuk om even te bekijken.

Verder heb ik nog een bestand waarin alle omzetten komen te staan per dag, zodat je gemiddelde enz. kan bekijken, tevens komt er automatisch een grafiek.
(deze heb ik niet bijgesloten).

Als iemand nog ideeen heeft of een oplossing voor het probleem, hoor ik dat graag.

groeten Pasquinel

Bijlagen

Nieuwe versie.

Macro van Wigi iets aangepast (pareltje van eenvoud! Petje af Wigi.).
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim rij As Long
    rij = Sheets("Kasboek").Range("C" & Rows.Count).End(xlUp).Row + 1
    If Target.Count = 1 Then
        If Target.Row >= 39 And Target.Row <= 51 Then ' Doel gebied beperken
            If Target.Column = 4 And Range("C" & Target.Row) <> "" Then
                Sheets("Kasboek").Range("B" & rij) = Range("C1") ' Voor de datum
                Sheets("Kasboek").Range("C" & rij) = Range("C" & Target.Row)
                If Target > 0 Then
                    Sheets("Kasboek").Range("E" & rij) = Target
                Else: Sheets("Kasboek").Range("G" & rij) = Abs(Target)
                End If
            End If
        End If
    End If
End Sub

Validatie in de dag tabjes, vrije tekst blijft echter ook mogelijk, je krijgt dan echter niet automatisch een code in je kasboek.

Aandachtspunt: wijzigingen, bij een wijziging wordt de nieuwe tekst + bedrag gewoon toegevoegd aan het kasboek, de oude waarden blijven daar gewoon staan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan