• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AAAh!! lukt niet..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rogierasd

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2006
Hallo iedereen:o ,

Ik kom er niet uit..
Ik wil een 'if' formule schrijven waarbij ik de getallen van de linker kolom optel als er in de rechter kolom een naam achter staat...

zoiets als eehhmm, als kolom b=niet leeg--> dan som a (het bijhorende vakje..) en dan voor de hele kolom.. in één keer schrijven, zodat er 1 totaal bedrag ontstaat aan de bodem, van alle bedragen die door iemand betaald zijn..

ik zal voorbeeld kolommen toevoegen..

bij voorbaat veel dank, Rogier:thumb:

Bijlagen

In het oorspronkelijke bestandje:

=SOMPRODUCT(A2:A54*(B2:B54<>""))

Wigi

Hiervoor is SOM.ALS

Plaats onder je gegevens in kolom A de volgende functie.

=SOM.ALS(B2:B54;"<>";A2:A54)

Wat doet deze?
Controleer in B2:B54
of deze niet leeg zijn "<>"
Pak dan de som van de getallen waarbij kolom B niet leeg is

Let wel op dat er geen spaties of een verborgen 0 in kolom B staan, de cel lijkt dan wel leeg maar is dat niet.

Hiervoor is SOM.ALS

Plaats onder je gegevens in kolom A de volgende functie.

=SOM.ALS(B2:B54;"<>";A2:A54)

Wat doet deze?
Controleer in B2:B54
of deze niet leeg zijn "<>"
Pak dan de som van de getallen waarbij kolom B niet leeg is

Let wel op dat er geen spaties of een verborgen 0 in kolom B staan, de cel lijkt dan wel leeg maar is dat niet.

You beat me Jan!

The SOMPRODUCT functie is inderdaad veel minder efficient dan de ingebouwde SOM.ALS functie.

Wigi

Wigi,

dank je :o
SOMPRODUCT is wel universeler toepasbaar, 't is maar net waar je het voor nodig hebt.

Wooow!!!!

Helemaal te gek,
werkt allemaal, voor mij is het handigst om het zonder hulpkolom te doen, werkt zooo goed!!

hartelijk dank allebei!!

ik snap zelf de SOM.ALS beter.. kan ik beredeneren..

Dank, oh helden van Excel..:thumb:

tot snel!! Rogier

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan