Vista en XP op twee verschillende HD

• Onderwerp starter Onderwerp starter DJef
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DJef

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2006
hallo ik had dus al XP staan op men 1ste HD
nu heb ik vandaag Vista RC1 op men tweede HD gezet

als ik opstart wordt er gwn vanop de primaire HD opgestart

ik kan door de SATA kabeltjes te verwisselen dus wel kiezen op ik XP of Vista als primaire HD zet maar handeg is anders :confused:

ik heb al geprobeert om zown opstartschermpje te krijgen waar ik kan kiezen tussen XP en Vista maar dat wil niet echt lukken

en als ik vistaboot 3.1 run onder vista kan ik wel een extra entry maken voor XP maar die is ongeldig blijkt als ik ervan wil opstarten...

kleine update

als ik dus probeer om via XP men opstartscherm in te stellen vind ik er enkel XP als besturingssysteem terug en Vista NIET

iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen??

Met de huidige biossen, kun je tijdens het opstarten kiezen d.m.v. een F toets, vanaf welk medium opgestart moet worden, zo heb ik dat ook, mijn Vista staat op een andere schijf en kan dan gewoon kiezen welke schijf er op moet starten, of flop of dvd/cd speler.

Kijk eens in de manual.

Het is voor de XP keuzemenu, het is immers een bios optie, na de bios bootscreen.

Met de huidige biossen, kun je tijdens het opstarten kiezen d.m.v. een F toets, vanaf welk medium opgestart moet worden, zo heb ik dat ook, mijn Vista staat op een andere schijf en kan dan gewoon kiezen welke schijf er op moet starten, of flop of dvd/cd speler.

Kijk eens in de manual.

Het is voor de XP keuzemenu, het is immers een bios optie, na de bios bootscreen.

het enige dat ik in men bios kan aanpassen is welk van de twee HD het eerste wordt opgestart. dat was dus de bedoeling maar om elke keer men bios te gaan veranderen als ik van vista naar XP wil overschakelen lijkt me onbegonnen werk

het zou dus idd iets met een F-toets drukken moeten zijn maar dat werkt hier niet hoor.

ja alsk F8 druk dan komt er veilige modus..

ik denk dat er geen scherm komt omdat er volgens men pc telkens maar 1 OS is geinstalleerd. als ik Vista run en daar in de "boot" ga kijken is er geen XP te bekennen en andersom ook. dus daar zal het probleem eerder zitten denk ik

Laatst bewerkt:
en euhm wss zal mijn bios dat wel aankunnen (twijfel ik niet aan)

maar het probleem zit hem er dat er volgens men pc dus maar 1 OS is terwijl er 2zijn

--> men pc zal dus nooit een lijstje maken waaruit ik dan zou kunnen kiezen uit 1 OS

ik zou dus iets moetten kunnen doen waardoor men pc wel de twee OS herkent.
nu wordt er dus enkel de OS herkent die op de master HD staat
(ik kan van OS veranderen door master-slave te veranderen zou dus liever zown opstartschermpje hebben anders moettek dus steeds in men bios gaan graven wil ik van OS verwisselen

Welk merk en type mobo heb je?
Bordjes uit 2001 konden dat al.:confused:

En deze info?

Een bios is een stukje software, wat in een eprom wordt geflasht, beide kunnen van verschillende merken zijn, die bios wordt gefreubeld door verschillende fabrikanten, o.a. Award, een onderdeel van Phoenix, maar dat zegt niets over het merk en type moederbord, alleen dat die speciaal voor dat bord is gefreubeld.

Dus nogmaals, wat is je merk en type mobo?

Hoe heb je dit eigenlijk aangepakt?Heb je soms de schijf met XP los gehaald en toen Vista op de 2e schijf gezet?

Greetz

En deze info?

Een bios is een stukje software, wat in een eprom wordt geflasht, beide kunnen van verschillende merken zijn, die bios wordt gefreubeld door verschillende fabrikanten, o.a. Award, een onderdeel van Phoenix, maar dat zegt niets over het merk en type moederbord, alleen dat die speciaal voor dat bord is gefreubeld.

Dus nogmaals, wat is je merk en type mobo?

screenshot001zo2.jpg

screenshot002yy7.jpg

Origineel gepost door wanderer
Hoe heb je dit eigenlijk aangepakt?Heb je soms de schijf met XP los gehaald en toen Vista op de 2e schijf gezet?
Dan is het heel begrijpelijk dat je geen bootmenu krijgt.Als je de XP schijf erin had laten zitten,dan had je dat menu nu wel gezien.

Tijdens de installatie van Vista wordt er een bootloader aangemaakt op C:

Als er een 2e XP op een andere schijf\partitie wordt geïnstalleerd,dan wordt er een regel in de boot.ini bijgeschreven.

Ingeval van het installeren van Vista is het iets anders heb ik begrepen,dan wordt de gehele boot.ini overschreven cq vervangen.

Greetz

Bij Gigabyte is dat dus meestal F8, wel tijdens de bios boot screen regelmatig op trommelen, om de boot selectie op te roepen, als je te laat bent, kom je in de bootmenu van windows, waar je voor diverse mogelijkheden kunt kiezen, als je dus bent, heb je te laat gedrukt.

Dan is het heel begrijpelijk dat je geen bootmenu krijgt.Als je de XP schijf erin had laten zitten,dan had je dat menu nu wel gezien.

Tijdens de installatie van Vista wordt er een bootloader aangemaakt op C:

Als er een 2e XP op een andere schijf\partitie wordt geïnstalleerd,dan wordt er een regel in de boot.ini bijgeschreven.

Ingeval van het installeren van Vista is het iets anders heb ik begrepen,dan wordt de gehele boot.ini overschreven cq vervangen.

Greetz

ok dan ga ik men vista schijf formatteren en ff opnieuw installeren met de XP schijf in de pc deze keer

Veel prezier ermee, ik heb het juist weer teruggedraaid, met veel moeite, je zit gelijk met bootloader van Vista.

@wanderer, het gaat niet over het bootmenu van XP, of in dit geval van Vista, maar over de bios boot configuratie, op te roepen door een F toets, in dit geval, de F8.

hallo ik had dus al XP staan op men 1ste HD

als ik opstart wordt er gwn vanop de primaire HD opgestart

ik kan door de SATA kabeltjes te verwisselen dus wel kiezen op ik XP of Vista als primaire HD zet maar handeg is anders

ik heb al geprobeert om zown opstartschermpje te krijgen waar ik kan kiezen tussen XP en Vista maar dat wil niet echt lukken

en als ik vistaboot 3.1 run onder vista kan ik wel een extra entry maken voor XP maar die is ongeldig blijkt als ik ervan wil opstarten...

kleine update

als ik dus probeer om via XP men opstartscherm in te stellen vind ik er enkel XP als besturingssysteem terug en Vista NIET

iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen??
@Lange Pier
@wanderer, het gaat niet over het bootmenu van XP, of in dit geval van Vista, maar over de bios boot configuratie, op te roepen door een F toets, in dit geval, de F8.
Mijn bemoeienis slaat op de bovenste quote :confused:

Greetz

yes!

het is opgelost na vista opnieuw te installeren

iedereen hier is enorm bedankt voor al de moeite :thumb: :thumb:

merci!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan