• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cor.de.kruijf

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2001
Hallo knappe koppen,
Ik heb volgend vraagstuk.
In F3 voer ik een getal in. bv 3
Wanneer nu in F8:F38 3 maal (dus in 3 cellen) de letter "N" voorkomt, moet F3 een andere opmaak (kleur) krijgen
voer ik bv 6 in bij F3, dan moet dat zelfde gebeuren indien de letter "N" 6 maal voorkomt.
Afhankelijk dus van het getal in F3 en het aantal malen dat het voorkomt in F8:F38
Enig idee?:o

voorwaardelijke opmaak

Cor,

Bij voorwaardelijke opmaak bij formule is invullen: =F3=AANTAL.ALS(F8:F38;"n")

Groet

Dirk

was nog niet klaar, sorry

Nog even een vervolg op voorgaande;
Is het nu ook nog mogelijk om in F8:F38 de cellen waarin "N" voorkomt, een andere kleur te geven indien het getal in F3 word overschreden? :rolleyes:

Voorwaardelijke opmaak

Hallo Cor,

Misschien nog niet zo fraai( ben nog aan het denken), maar de volgende oplossing werkt wel. Als F3 gemuteerd wordt, dan ben je de oude waarde kwijt, Ik heb nu een hulpcel F2gemaakt waarin de huidige waarde staat van F3. Met een voorwaardelijke opmaak kan je vergelijken of de waarde gewijzigd is (ongelijk is). Bij de voorwaardelijke opmaak bij alle cellen F8 : F 38 moet je dan de formule plaatsen en een kleur kiezen. De formule beoordeelt of de inhoud een "N" is en of F3 ongelijk is aan F2 (hulpcel). Wil deze hulpcel niet zien dan moet deze cel opmaken met de zelfde tekstkleur als de achtergrond kleur. Je kunt ook de hulpcel ergens in een hoekje zetten. Deze formule is dan

=EN(F8="N";$F$2<>$F$3)

Groet

Dirk

Hallo Cor,

Misschien nog niet zo fraai( ben nog aan het denken), maar de volgende oplossing werkt wel. Als F3 gemuteerd wordt, dan ben je de oude waarde kwijt, Ik heb nu een hulpcel F2gemaakt waarin de huidige waarde staat van F3. Met een voorwaardelijke opmaak kan je vergelijken of de waarde gewijzigd is (ongelijk is). Bij de voorwaardelijke opmaak bij alle cellen F8 : F 38 moet je dan de formule plaatsen en een kleur kiezen. De formule beoordeelt of de inhoud een "N" is en of F3 ongelijk is aan F2 (hulpcel). Wil deze hulpcel niet zien dan moet deze cel opmaken met de zelfde tekstkleur als de achtergrond kleur. Je kunt ook de hulpcel ergens in een hoekje zetten. Deze formule is dan

=EN(F8="N";$F$2<>$F$3)

Groet

Dirk

Dank je wel Dirk, ik ga het even uitproberen. :)

Er gebeurt wel iets wat er op lijkt Dirk, maar nog niet helemaal wat ik zoek.
Ik doe er even een voorbeeldje bij, misschien ben ik dan wat duidelijker.:o

Bijlagen

Voorwaardelijk opmaak

Cor,

"Overschreden" heb ik als overschrijven beoordeeld. Maar ik begrijp nu dat in F3 een waarde staat en als je nu meer "N" muteert, dan dient er een kleur/waarschuwing te komen of op F3 of de gemuteerde "N". Als je nu bij de cellen F8 : F19 bij de voorwaardelijk opmaak de volgende formule zet gaat het volgens mij zoals je wilt

=AANTAL.ALS(F8:F19;"N")<>F3

Groet

Dirk

Voorwaardelijke opmaak

Cor,

Formule is nog niet volledig, moet zijn

=EN(AANTAL.ALS(F8:F19;"N")<>F3;F8="N")

Sorry en groet

Dirk

Cor,

Formule is nog niet volledig, moet zijn

=EN(AANTAL.ALS(F8:F19;"N")<>F3;F8="N")

Sorry en groet

Dirk

Dirk de 2e versie is inderdaad al een stuk beter, maar geeft nog niet het beoogde resultaat.
Ik denk dat het toch beter is om F3 rood te laten worden onder genoemde voorwaarden.
Zou dat lukken denk je? Misschien met een macro? :confused:

Voorwaardelijke opmaak

Cor,

Bij voorwaardelijke opmaak bij F3 als 2e voorwaarde toevoegen bij formule is invullen:

=F3<>AANTAL.ALS(F8:F38;"N") en een kleur kiezen

Groet

Dirk

Voorwaardelijke opmaak

Cor,

Ik heb het bestand nog even aangvuld met formules. Ik ben ook zo vrij geweest om de kleuren aan te passen om de leesbaarheid te verbeteren. Je kan de kleuren natuuurlijk naar eigen wensen aan passen. F3, F4 en F5 wordt de achtergrondkleur ROOD indien de aantallen niet juist zijn. F8 : F19 is de achtergrond GROEN indien juist en bij een onjuist aantal wordt de basiskleur uit I8 of I10 of I 12 weergegeven.

Groet

Dirk

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan