Harddisk, Security mode: Frozen

Status
Niet open voor verdere reacties.

schrik

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Ik heb een Hitachi HD (vrij nieuw) Model: HDT722525DLAT80 deze is niet
meer zichtbaar in XP.
Hij is gepartitioneerd, geformatteerd (NTFS) en er staat data op.
In de PC waarin hij zat is het moederboard overleden, dus dode PC.
De HD was aangesloten als Sec. Slave met Cable select.
Er staat dus geen enkel OS op wel data.
Hij zit nu in een ander systeem en ik kan de HD op geen enkele manier
benaderen:confused: .
De bios ziet hem wel, ik heb Drive Fitnes Test gedraaid van Hitachi en er
lijkt niets mis.

Zie drive info hieronder. verzameld met: Drive Fitnes Test van Hitachi --

Model : HDT722525DLAT80
Serial no. : T4DJ0UMU
Capacity : 250.06 GB
Cache size : 7674 KB
Microcode level : V44OA70A4OB7
ATA Compliance : ATA-6
Ultra DMA
Highest mode : 5
Active mode : 5
Settings
Write cache : Enabled
Read look-ahead : Enabled
Auto reassign : Enabled
S.M.A.R.T. operations : Enabled
S.M.A.R.T. status : Good
ABLE : Disabled
AAM : Disabled

Security feature : Supported
Password : Not Set
Security mode : Frozen

Aleen de security mode (frozen) lijkt me wat vreemd, wat is dit
en wat is ABLE en AAM?

Wie helpt?

Groetjes

Security mode: frozen > je harddisk denkt dat ie gestolen is... [had je in dat oude systeem een BIOS password?] dus hij blokkeert de toegang...
AAM: Automatic acoustic management... grapje om het gezaag en gerammel van je drive wat minder hoorbaar te maken..... wordt bijna niet meer gebruikt...
A.B.L.E. bestaat alleen bij Hitachi "Adaptive Battery Live Extender" een soort power saver die maakt dat de disk zuinig met de stroom om gaat [handig in laptops]

Security mode: frozen > je harddisk denkt dat ie gestolen is... [had je in dat oude systeem een BIOS password?] dus hij blokkeert de toegang...

Dank voor je reaktie,
Nee ik had geen bios wachtwoord in het oude gecraschte systeem.
Dank voor de betekenis van de afkortingen.

Heb jij een idee hoe ik hem weer benaderbaar krijg?

Vreemd dat je geen password had.... De remedie is namelijk: terughangen in het oude systeem en password uitschakelen.... maar met een overleden MB is dat niet makkelijk.... Deze "grap" gebeurt nog wel eens bij lieden die op bijv. ebay gebruikte schijven kopen... die komen dan in hun nieuwe omgeving en werken dus niet.....
Oplossing, maar dan ben je alles kwijt wat erop staat: een z.g. low level format
Je kunt ook proberen in je nieuwe bios een password in te schakelen en het daarna weer af te zetten.... sommige schijven "trappen daarin" ......

Wel een stomme situatie... al die achterlijke beveiligingen.... en dat omdat Tonino z'n PC langs de straat zette.....

Om je eventuele volgende vraag voor te zijn:
http://www.ariolic.com/activesmart/low-level-format.html

Hier kun je hem voor Hitachi downloaden

Maar het is wel het LAATSTE wat je moet doen.... [alles weg]

Misschien zijn er nog enige wakkere lieden bij HELPMIJ die dit verhaal volgen en een beter idee hebben.... BANDIT ik zag dat je nog wakker was!

Om je eventuele volgende vraag voor te zijn:
http://www.ariolic.com/activesmart/low-level-format.html

Hier kun je hem voor Hitachi downloaden

Maar het is wel het LAATSTE wat je moet doen.... [alles weg]

Misschien zijn er nog enige wakkere lieden bij HELPMIJ die dit verhaal volgen en een beter idee hebben.... BANDIT ik zag dat je nog wakker was!

Daar ga ik toch nog even op wachten, ik wil graag mijn data redden vandaar!
Drive is nieuw gekocht in een winkel, dus niet gestolen en ± 3 maanden oud.

Laatst bewerkt:
Post de vraag anders morgen opnieuw met een andere tekst, bijvoorbeeld "hoe ontdooi je een frozen disk" [het probleem dat je hebt is nu duidelijk]... dan springt iedereen er mogelijk weer bovenop... ik heb gemerkt dat vragen waar al "enig verkeer" op is geweest [in dit geval 7 berichten], minder "uitdagend" zijn om naar te kijken........

Voor ale duidelijkheid: IK heb geen seconde gedacht dat de drive gestolen was.... de drive VOELT zich "gestolen" omdat ie in een andere omgeving door een andere BIOS wordt wakker geschud.....

Laatst bewerkt:
Post de vraag anders morgen opnieuw met een andere tekst, bijvoorbeeld "hoe ontdooi je een frozen disk" [het probleem dat je hebt is nu duidelijk]... dan springt iedereen er mogelijk weer bovenop... ik heb gemerkt dat vragen waar al "enig verkeer" op is geweest [in dit geval 7 berichten], minder "uitdagend" zijn om naar te kijken........

Dat ga ik doen.
En ik hoop dat er dan "verse" reakties komen.

.
Toch zijn we met dit advies niet blij en ik heb ook direct de nieuwe topic gesloten. We moeten heel vaak aangeven dat crossposten(dubbelposten) niet toegestaan is. Ook niet met een andere omschrijving/manier van vragen over hetzelfde probleem.;)

1)al in usb hd rack gestoken

2) kan je bereiken in dos ,zo ja image maken met ghost en alles eruit plukken met ghost explorer

@ crash

offtopic, maar toch zou ik dit graag even kwijt willen....
Jammer dat er niet zoiets als een "hardheidsclausule" is, waarin het belang van de oplossing wordt gewogen tegen het belang van "handhaving".... In dit geval zitten we duidelijk vast, biedt Google ook geen soelaas [behalve "formatteren], en zou het dus van iemand uit "onze eigen gelederen" moeten komen die een handige "walk around" voor dit stomme probleem heeft gevonden.... om een format te voorkomen... En jij weet ook beslist hoe het "scangedrag" van de meeste "collega helpers" is....

Download HDAT2, kun je via de flop een hoop veranderen, ook de frozen settings, hij staat hier.

Heb ik gedownload en gestart.
Met dit programma is zoveel mogelijk dat ik niet weet (durf) wat te doen en welke optie
ik moet kiezen.
Misschien is er iemand die er vertrouwder mee is dan ik en die me naar het juiste
menu en optie kan loodsen.
Ik durf het zo niet aan, omdat ik niet weet wat ik dan teweeg breng.

Ik ook niet, vond het via Google, je kunt even op de site kijken bij de faq, daar staat er wel iets over, weet alleen niet of het een volledig wekende versie is, hier staat de site.

@ crash

offtopic, maar toch zou ik dit graag even kwijt willen....
Jammer dat er niet zoiets als een "hardheidsclausule" is, waarin het belang van de oplossing wordt gewogen tegen het belang van "handhaving".... In dit geval zitten we duidelijk vast, biedt Google ook geen soelaas [behalve "formatteren], en zou het dus van iemand uit "onze eigen gelederen" moeten komen die een handige "walk around" voor dit stomme probleem heeft gevonden.... om een format te voorkomen... En jij weet ook beslist hoe het "scangedrag" van de meeste "collega helpers" is....

Dan nog is het niet nodig om de vraag nogmaals te stellen. Als jij denkt dat een aanpassing van de vraag naam wel tot een oplossing draagt dan kan dat heel simpel gedaan worden.

Ik ook niet, vond het via Google, je kunt even op de site kijken bij de faq, daar staat er wel iets over, weet alleen niet of het een volledig wekende versie is, hier staat de site.

Ik ben toch voorzichtig aan de gang geweest met HDAT2.
Ik kan de schijf nu weer benaderen :) hij is weer als voor de moederboard crasch.
Veel dank voor een ieder die hieraan heeft bijgedragen.

misschien bij melden hoe of wat je gedaan hebt zo heeft iemand met zelfde probleem er ook iets aan ;)

misschien bij melden hoe of wat je gedaan hebt zo heeft iemand met zelfde probleem er ook iets aan ;)

Ik heb er nu een wachtwoord opgezet met (HDAT2) en wat ge-unlocked.
XP zag hem toen nog steeds niet.
XP schijfbeheer zag hem wel alleen er was iets niet mee in orde.
Ik ben met de muis op de schijf gaan staan en met een klik op rechterknop
klapte er een menuutje open waar ik dit kon herstellen en dat lukte.
Toen was volgens XP schijfbeheer de schijf "in orde" en kon ik hem
weer als vanouds benaderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan