verband blauwe schermen en Bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

magellans

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Beste allemaal,

Ik ben naarstig op zoek naar de oplossing van een probleem dat ik vaker beschreven dan opgelost tegenkom - althans een oplossing die bij mijn machine zou kunnen passen. Hopelijk kan iemand mij helpen?

MSI K8N Neo3-FSR, nF4-4x
Club 3d, ATI RadeonX800RX (PCI-Express)
400 Watt North-Q 4001BX voeding
1x oude harde schijf uit mijn vorige Packard Bell (20Gig) voor Windows XP Home
1x een "nieuwe" 160 Gig schijf voor software en "mijn documenten" seriëel geschakeld

Met MSI Live Update, van alles de laatste drivers gedownload (incl. Bios geflashed) en met Catalyst Controller van ATI hetzelfde.

Probleem: regelmatig Hang-ups, Machine_Check_Exeptions, IRQL_Not_less_or_equal en nog eentje die heel snel gaat maar waar het woord "page" in voorkomt.
Ook met Windows XP 64 dit probleem. Memtest 86 is gedraaid: geen problemen gevonden. Vergelijkbaar programma (drive fitness test) voor de harde schijven - ook geen fouten gevonden.
Ik kan urenlang Fable spelen, zonder enig probleem, maar bij het laden van F.E.A.R. is een hang-up vaak onvermijdelijk -eenmaal daardoorheen, wel uren speelplezier. Hang up kondigt zich aan doordat het ratelen van de harde schijf stopt en het lampje ervan dooft, na een seconde of tien volgt dan een blauw scherm. De IRQL meldingen komen vaak bij het opstarten van Windows, waarbij de machine af en toe ook al crasht. De andere fouten komen heel onvoorspelbaar, soms alleen als het bureaublad op staat, soms bij het opstarten of het afsluiten van een programma, maar uiteraard ook altijd als je ergens mee bezig bent en vergeet onderweg je berwerkingen op te slaan:confused: .

Ik vermoed drie mogelijkheden: processor beschadigd, grafische kaart beschadigd of verkeerde Bios instellingen -toewijzen IRQL's aan/ uit ACPI (is geen optie in dit menu), zoiets. Wie kan hier iets mee?

Vraagje ik zie ?Waar en welke versie draai je
1x oude harde schijf uit mijn vorige Packard Bell (20Gig) voor Windows XP Home
Ook met Windows XP 64 dit probleem

Bios 1.7
NVIDIA nForce4 System Driver 6.69
Harde schijf 1: Seagate ST320413A
Harde schijf 2: Hitachi HDS722516VLAT80 Deskstar 7K250

En dus nu met Windows XP Home (SP2)

Nu dus met XP home 32 en dat staat op C

Je schrijf ook probleem met de 64 uitvoering,staat dat er nog op?

Of is Home overnieuw geinstalleerd?op een 64 bord...dat werkt niet goed

Ik zou de besturing op de grote schijf zetten,en de kleine laten vervallen,dit inverband met snelheid van de schijven.
Denk dat de C schijf toch een probleem heeft

Laatst bewerkt:
(Heel gevaarlijk wat ik nu ga zeggen), ik kon geen goede crack vinden voor XP 64 - dus na dertig dagen, verliep die versie steeds. Op gegeven moment klaar met elke keer opnieuw installeren. Enkele weken geleden heb ik de hele C schijf opnieuw geheel geformatteerd en toen maar mijn eigen (legale) versie van XP Home erop gezet.
Maar zowel met de 64-bit versie als met XP Home crasht de machine regelmatig.

Ga ik toch aan de hand van de problemen die je ondervindt,je het advies geven de oude HD er niet meer in te plaatsen,en de Home op de nieuwe HD te zetten.
Ook al heb je die getest,de schijf is al 5a 6 jaar oud.en draaid op 5400 en de dekstar op 7200 wat tesamen ook een botlenek geeft

Bandit 123,
Bedankt voor de (snelle) tip, aan het verschil in aantal toeren heb ik eigenlijk nooit gedacht. De computer draait perfect op alleen die oude harde schijf, dat heb ik maanden terug al eens geprobeerd. Ik weet alleen niet meer of ik het systeem ook heb geprobeerd met het besturingssysteem op de nieuwe schijf. Ga ik doen,

nogmaals dank

Je hoef niet alles van de Nieuwe af te halen,gewoon er op installeren,anders moet je eerst weer alle data ergens anders op zetten.
Zou dat wel even doen met je documenten en adressen.

Meld mettertijd in dit Topic de afloop als je wilt,hebben ik en de anderen er ook wat aan.

Of past het toch in een andere categorie: De boel verplaatst, alleen de nieuwe harde schijf erin - toch weer hang ups en blauwe schermen.:(

Dan ga ik toch voor niet goed werkend geheugen.

Als je meerdere geheugen latjes er in hebt,probeer eens 1 voor 1..je weet maar nooit

Heb ik enkele maanden terug al geprobeerd. Het systeem werkt wel beter met één latje, maar het maakte niet uit welke van de twee of in welke sleuf.
De pc is een projectje - kijken of ik van oude nog werkende onderdelen een beetje goedkoop weer een geupgrade pc kon maken - nieuw moederbord, nieuwe processor (Sempron), nieuwe grafische kaart (niet on board bij dit type Mobo), oude diskettestation, dvd-speler en harde schijf.
Ik ben na de eerste storingen begonnen door alles wat mogelijk was los te koppelen en één voor één weer aan te sluiten. Ook enkele diagnostische programma's laten draaien, maar niets kunnen vinden. Alleen geen programma voor de grafische kaart (kan deze ook niet verwijderen of even vervangen) en de processor kunnen vinden. Vandaar dat ik daar een probleem vermoed, of anders bij de instellingen in de Bios.

Laatst bewerkt:
Als goed is heb je dit en is geheugen wat er nu in zit,overeenkomstig met wat daar staat?

Je kan ook nog een live Update doen van je Moederbord

Helemaal nieuw, uit één pakje. Corsair VS1GBKIT400 2 x 512MB 400MHz

Laatst bewerkt:
Goed, en nu komen we op het punt dat mijn kennis het laat afweten!

Socket 754, ja,
CPU = 3000 (dus tot 3400)
nVidia Force 3 250??: de driver voor de chipset is nVidia Force 4, door MSI Live Update zelf geselecteerd.
De rest klinkt bekend, maar klok, klepel, weet niet waar, enzo.
AGP gebruik ik niet, zit wel op MoBo.
RAID gebruik ik niet, wel mogelijk
2 slots 184 pins DRR: ja
Dan nog een paar grote vraagtekens. (m.b.t. 2Gb zonder ECC)

Voor zover ik terug kan graven in mijn geheugen, toen ik de componenten aan het samenstellen was, moeten de onderdelen op elkaar aansluiten. Op de sites van de winkels waren bepaalde producten gelinkt aan bijpassende andere producten, en ik heb alle specificaties goed doorgenomen.

Laatst bewerkt:
Volgens mij (na wat gegoogle) zijn jou geheugenlatjes dual-channel.
En wat ik lees bij bandit zijn lijstje moet je single-channel hebben.

M.a.w. verkeerde geheugenbankjes gekocht.

Dual-channel, is een optie van de geheugencontroller, als de reepjes dezelfde specifikaties hebben, die kunnen rustig in single mode draaien.

Ik zie alleen niet, of er in de ACPI uniprocessor mode wordt gedraaid, dan kunnen er virtuele IRQ's worden uitgedaald, heb je sowieso geen IRQ conflicten.

Ook is het raadzaam met de nForce 4 drivers, om deze niet te gebruiken voor de ATA\ATAPI controllers, maar een rolback te doen, naar de standaard Windows drivers, dus in apparaatbeheer de drivers handmatig kiezen, voor de primaire, en secundaire ide poort, en ook voor de controller zelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan