• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekening die voldoet aan voorwaarden die in 2 rijen staan

Status
Niet open voor verdere reacties.

michel777

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2002
Hoe kan ik één formule maken die voldoet aan 2 voorwaarden die in 2 rijen staan
voorwaarde 1, rij a = AANTAL.ALS(A:A;"*DOOSJES*")
voorwaarde 2, rij b = AANTAL.ALS(B:B;"*NL*")

alvast bedankt,
Michel

Laatst bewerkt:
Ik zou de DBLEZEN formule voorstellen, en anders de SOMPRODUCT functie.

Hang eens een voorbeeldje bij, dan weten we zeker wat de situatie is.

Wigi

Ik zat ook te denken aan een draaitabel maar dat lukt me niet
ik heb een voorbeeld toegevoegd
daar waar de ?? staat zou ik graag de functie willen invoeren
alvast bedankt

Michel

Bijlagen

Michel

een draaitabel is zeker doenbaar, maar de oplossing in bijlage geeft gewoon (ahum :D) de formules.

Wigi

Bijlagen

Hoi,

je kan gebruik maken van de databasefunctie =Dbaantal(database;veld;criteria)

eean

Hoi,

je kan gebruik maken van de databasefunctie =Dbaantal(database;veld;criteria)

eean

DBAANTAL is inderdaad beter dan SOMPRODUCT, maar grote nadeel is dat je de criteria steeds afzonderlijk moet specifiëren. Kan je anders de correcte formules uitwerken in het bestand dat bijgevoegd werd door de vraagsteller? Zal Michel wel appreciëren vermoed ik.

Anders doe ik het wel straks als het jou niet lukt.

Groeten

Wigi

Fantastisch zoals er gepuzzeld is!
de DBaantal en DBsom functie zijn echt een aanrader
gezien ik reeksen met meer dan 1000 records op deze manier wil gaan berekenen
scheelt mij dit heel wat werk
mijn eerste reeks klopt al!

:thumb:

bedankt,Michel

Fantastisch zoals er gepuzzeld is!
de DBaantal en DBsom functie zijn echt een aanrader
gezien ik reeksen met meer dan 1000 records op deze manier wil gaan berekenen
scheelt mij dit heel wat werk
mijn eerste reeks klopt al!

:thumb:

bedankt,Michel

OK. Graag gedaan. Veel plezier ermee.

Als de vraag volledig opgelost is, zet hem dan op opgelost aub (onderaan de pagina).

Wigi

Ik heb je formules bekeken.
Ben zelf nog niet zo ver in Excel. Waarom zet jij bij de formule =SOMPRODUCT(--(A2:A17="*EMMER*")) die 2 streepjes voor het haakje openen en waarom staat EMMER niet alleen tussen "" maar ook nog ** erbij?

Hier kan ik schijnbaar nog ECHT iets van leren
Bij voorbaat dank
groetjes Notaris

Sorry nogmaals, maar ik vraag dit aan Wigi

Ben zelf nog niet zo ver in Excel. Waarom zet jij bij de formule =SOMPRODUCT(--(A2:A17="*EMMER*")) die 2 streepjes voor het haakje openen en waarom staat EMMER niet alleen tussen "" maar ook nog ** erbij?

Bij voorbaat dank
groetjes Notaris

Sorry nogmaals, maar ik vraag dit aan Wigi

Bij voorbaat dank
groetjes Notaris

Notaris

-- zet TRUE om naar 1 en FALSE naar 0. In het Nederlands WAAR en ONWAAR natuurlijk.

* is een wildcard, je kan dan zo zoeken naar plaatsen waar emmer voorkomt, met mogelijk nog een aantal karakters ervoor en mogelijk nog een aantal karakters erachter.

Wigi

Dankje Wigi, maar de sterretjes zijn mij nu duidelijk, maar waar of niet waar zijn hier in deze berekening toch niet aan de orde. Ik dacht dat dat o.a. speelde bij de ASL() formule

Notaris

(A2:A17="*EMMER*")

Hiermee worden achtereenvolgens alle cellen A2, A3, ..., A17 in het bereik geëvalueerd.

De voorwaarde wordt getest of die cel ergens midden in de cel, of aan het begin, of aan het einde het woord EMMER bevat. Indien ja, WAAR, anders ONWAAR. Dan zet -- het om naar 1 of 0 (nog steeds dus voor elke cel in dat bereik).

Dan gaat SOMPRODUCT die waarden optellen. t.t.z. elke cel wordt maal 1 gedaan en dan daarna opgeteld.

Snappie?

Wigi

Hoi Wigi,
Als het veveld wordt gewoon stoppen, maar jij steltdat hij in elke cel gaat kijken naar het woord EMMER. Zoja "WAAR" of 1, zonee "ONWAAR" of 0. Totzover snap ik het.
Maar wat moet er nu omgekeerd worden. Ja is toch en nee is toch nee. Asl je van ja nee maakt en nu begrijp ik het zelf niet meer.

Doeii Notaris

De vraag die je je stelt, is gewoon:

bevat die cel EMMER of niet?

Indien ja, dan is het resultaat van de voorwaarde WAAR; daarna zet -- dit om naar 1
Indien nee, dan is het resultaat van de voorwaarde ONWAAR; daarna zet -- dit om naar 0

Dit is alles... er wordt niets omgekeerd (of heb ik dat ergens getypt?)

Wigi

Hoi Wigi,
Het is begonnen met dat jij voor iemand een formule had gemaakt.
Ik had deze ook bekeken en begreep deze niet helemaal de vraag die ik jou toen stelde was:

Dat van die sterretjes heb je uitgelegd, maar toen kwamen wij aan het gegevn van de 2 -- voor het ( openen. Ik stelde de vraag wat voor functie deze hebben in de formule. Jij gaf als antwoord:

(A2:A17="*EMMER*")

Hiermee worden achtereenvolgens alle cellen A2, A3, ..., A17 in het bereik geëvalueerd.

De voorwaarde wordt getest of die cel ergens midden in de cel, of aan het begin, of aan het einde het woord EMMER bevat. Indien ja, WAAR, anders ONWAAR. Dan zet -- het om naar 1 of 0 (nog steeds dus voor elke cel in dat bereik).

Dan gaat SOMPRODUCT die waarden optellen. t.t.z. elke cel wordt maal 1 gedaan en dan daarna opgeteld.

Snappie?

Wigi

Vervolgens gaf ik als antwoord:

Hoi Wigi,
Als het vervelend wordt gewoon stoppen, maar jij stelt dat hij in elke cel gaat kijken naar het woord EMMER. Zoja "WAAR" of 1, zonee "ONWAAR" of 0. Tot zover snap ik het.
Maar WAT moet er nu omgekeerd worden.
Ja is toch Ja en nee is toch nee. Als je van ja nee maakt en nu begrijp ik het zelf niet meer.

Doeii Notaris

Dus wat ik nu concreet wil vragen wat voor exa\te functie hebben die 2 – in je formule??
Je had gezegd dat ze kijken naar WAAR of ONWAAR. Maar WAT en WIE bekijken ze of ze WAAR zijn of ONWAAR.

Groetjes Notaris
Sorry, maar ik ben nog maar een beginner met Excel.

Moet nu weg, vanavond laat of morgen in de dag heb je antwoord. Probeer ik het nog eens duidelijk te maken evt. met een voorbeeldbestandje... :D

Wigi

Moet nu weg, vanavond laat of morgen in de dag heb je antwoord. Probeer ik het nog eens duidelijk te maken evt. met een voorbeeldbestandje... :D

Wigi

OK, here we go :thumb: Even alles vergeten wat hiervoor gezegd is.

Je wilt tellen hoeveel cellen in het bereik A2:A17 de lettercombinatie EMMER in zich hebben staan.

Dit is de formule:

=SOMPRODUCT(--(A2:A17="*EMMER*"))

We gaan elke cel uit dat bereik afzonderlijk bekijken. Begin met A2.

="*EMMER*"

vraagt zich af of dat voorkomt in de cel A2 (waar in de cel maakt niet uit, zie de sterretjes.) Er zijn maar 2 mogelijkheden: ja of nee.

Indien ja, dan is het resultaat van de test WAAR. Anders is het resultaat van de voorwaarde ONWAAR.

Vervolgens wordt -- door Excel gedaan: WAAR wordt dan vervangen door een 1, ONWAAR door een 0.

Dus nu heb je voor A2 ofwel een 1, ofwel een 0.

De SOMPRODUCT functie is in staat om alle cellen in het hele bereik ineens te doen. Na A2 komt A3. Hier krijg je weer een 1 of een 0.

Dan komt A4. Enz. Zo doet Excel dat voor alle cellen. Het heeft dan allemaal 1-tjes en nulletjes.

Wat dan SOMPRODUCT ten laatste nog doet, is die rij van getallen vermenigvuldigen met 1, en dan optellen. Bv.

1*1 + 0*1 + 0*1 + 1*1 + 1*1 + 1*1 + 0*1 + 1*1 + 0*1 + etc. ...

Het eerste getal is 1 als er EMMER voorkwam, anders 0. Het resultaat van dit alles is dus dat het aantal cellen met EMMER in, geteld wordt.

(Getallen vermenigvuldigen met 1 kan dom lijken, maar dit is eigenlijk wat er gebeurt.)

Nu helder?

Wigi

Beste Wigi,
Helemaal helder, maar het is dan NU wel 5:32 uur, maar slaap ik dan zo erg? Ik vind de uitleg, en dat meen ik ECHT, SUPER, maar wat doen die 2 -- die achter "=SOMPRODUCT(--(" staan???
Die staan daar toch niet voor de show??

Goeten van Notaris

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan