RAID 0 snelheidswinst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
RAID 0 is striping en zorgt voor een snellere verwerking van je gegevens. Voornamelijk bij bestandsgebruik (rarren, zippen, parren, moven, etc) kun je hier wel wat winst vandaan halen.

Nu heb ik het volgende MOBO: http://www.asrock.com/product/P4VT8+.htm wat van 'nature' RAID ondersteund. Nu vermoed ik dat dit een 'softwarematige' RAID is.
This motherboard adopts VIA VT8237 southbridge chipset that integrates
RAID controller supporting RAID 0 and RAID 1 with two independent Serial ATA
(SATA) channels.

Nu vroeg ik mij af: Ik heb er een 3.00 Ghz Processor inzitten en 1 GB (straks 2 GB) RAM. Samen met 2x SATA (7200RPM, 16MB) schijven wil ik een RAID0 opzetten.
Zou je het voordeel van je RAID kwijtraken aan de extra processorkracht? Nu denk ik zelf van niet maar ik zou toch graag wat extra meningen horen.

Een losse RAIDkaart is beter, maar dan wordt meestal aangeraden om een wat duurdere te nemen omdat die goedkope ook softwarematig werken. Aangezien ik ingebouwde RAID heb is dat dus weggegooid geld. En ik wil niet teveel geld gaan uitgeven op het moment.

Laatst bewerkt:
hmm vraag me toch af hoe u daar bij komt aangezien het toch een hardware chip is die,
raid regel misschien bedoel je native raid waarbij je dan geen floppy nodig heb met,
instalatie van xp.
de sata schijven worden door de via chip geregeld lees ik.
ik heb geen goede ervaring met via raid controllers vond ze nog al sloom,
in verhouding met prommis of andere merken chips.
misschien dat het toch goed uit pak en toch winst kan krijgen er mee.
je zou het gewoon eens moeten proberen.

Ik zag wel de chip inderdaad, maar omdat het een moederbord is van €50 en ik al vaker tegen beperkingen aan ben gelopen ging ik hiervan uit. : -).
Soms zie ik RAIDkaarten van €700 met alle RAID opties erop en eraan. Dat hoeft van mij niet, RAID0 en RAID1 is prima.

Op dit moment heb ik 2x SATA 250 GB liggen hier, en er zit nu 60GB+120GB IDE in. Dus sowieso ga ik erop vooruit, in zowel snelheid als omvang.

Laatst bewerkt:
Bij RAID0, RAID1, RAID10 en JBOD is een hardwarematige controller in principe geldverspilling. De snelheidsverschil is haast nihil en soms zelfs in het voordeel van de softwarematige oplossing.
Weet ik weer genoeg..
Waar moest ik nou voor huiveren dan :p.

sequentiële leessnelheid uitmuntend
sequentiële schrijfsnelheid zeer goed

De mogelijkheden.:D
En zet maar geen belangrijke data op een stripe, dan kan het wel eens onberijkbare data worden.:cool:

Bij raid0 huiver ik altijd hier van:

fout tolerantie geen, alle data gaat verloren bij de minste geringste fout
beschikbaarheid laagst van alle RAID levels, door het ontbreken van fout tolerantie is er relatief veel tijd nodig om alles te herstellen

Dat bedoel ik, heb ook van die betweterige kennisen, ten strengste afgeraden, toch doen, en dan bij mij om een oplossing komen vragen, maar die is er niet, zelfs niet met datarestore progjes, die werken niet met halve data.:evil:

( En dan hebben ze ook nog geld als water):confused:

Ik bedoel: op dit moment maak ik gebruik van losse HDD's. Als die crashen, ben ik ook alles kwijt. En hoe vaak gebeurt het? Niet vaak.. Maar omdat het altijd kan, zelfs met nieuwe schijven, maak je backups (altans, dat is wel de bedoeling). Als nu mijn schijf crasht ben ik ook Windows, Documenten alles kwijt. Dus heb ik backups van mijn documenten en een image van mijn installatie. Dus niets recoverprogjes, backups :p. Ik heb straks een externe 500 GB schijf dus past alles op.

Mja.. Maar wat houdt "de minste geringste fout" in.. Is een RAID0 instabieler dan een losse HDD? Maw: kan een losse HDD meer opvangen?

Herstel'tijd' zit ik nooit zo mee.. Kost je niet meer dan een paar dagen. Voor bedrijven rampzalig, voor thuis, ach..

Ik werk al jaren probleemloos met RAID0 (gelukkig wel), maar ik raad een ieder aan, maak regelmatig een image want weg is inderdaad ook weg.
Natuurlijk is het zo dat als je met één harddisk werkt en deze kapot gaat je ook alle data kwijt bent, alleen het risico op het misgaan bij RAID0 is 2× zo groot, immers je hebt twee harddisks die kapot kunnen gaan.

Gelukkig heb ik zelf nog nooit problemen gehad (waarschijnlijk omdat ik regelmatig een image maak, zou ik dat een keer vergeten, dan zal er wel een crash volgen...wet van Murphy) maar voor 'lakse' gebruikers zou ik het zeker niet aanraden.

Natuurlijk is het zo dat als je met één harddisk werkt en deze kapot gaat je ook alle data kwijt bent, alleen het risico op het misgaan bij RAID0 is 2× zo groot, immers je hebt twee harddisks die kapot kunnen gaan.
Is dat echt zo ;) (statistisch gezien)?

Zoals ik zei: mijn huidige schijf kan ook crashen. En als schijf A een verwachtte levensduur heeft van 1 jaar, en schijf B van 2 jaar, en ik stop schijf A als primaire schijf in mijn PC (zonder RAID) heb ik dezelfde kans op een crash dan als ik A en B samen erin stop. Alleen met schijf B los zou ik geluk hebben. Maarja, dat staat nooit op het doosje "deze schijf zal crashen op 09-maart-2008 :evil::p.

Ik werk al jaren probleemloos met RAID0 (gelukkig wel)
Wat is voor jou de reden geweest om te gaan RAID-en?

Je vergeet, voor het gemak, de softwarematige crasches, bij een standaardschijf, alleen op de desbetreffende partitie, kun je overal nog bij, bij een raid0, wat helemaal geen raid is, maar dat terzijde, werkt gewoon de hele array niet meer, maar goed, het is jouw feestje.;)

Kijk eens bij mij systeem2, dan zie je dat er 4 in RAID0 striping staan, ideaal voor videobewerking

inderdaad, de kans op kapot gaan bij 4 hdd's is nog veel groter

Je vergeet, voor het gemak, de softwarematige crasches, bij een standaardschijf, alleen op de desbetreffende partitie, kun je overal nog bij, bij een raid0, wat helemaal geen raid is, maar dat terzijde, werkt gewoon de hele array niet meer, maar goed, het is jouw feestje.;)

Ik volg je even niet?
Want heb ik aan de toegang tot partities, als al mijn data op een externe backupschijf staat? Het idee van partities benaderen bij een systeemcrash is toch juist het veilig stellen van de data?

Kijk eens bij mij systeem2, dan zie je dat er 4 in RAID0 striping staan, ideaal voor videobewerking

inderdaad, de kans op kapot gaan bij 4 hdd's is nog veel groter
Nooit gezien (jouw systeem :p).
Harddisk(s)
4× Maxtor 120 Gb liquid (8mb)SATA Raid 0 striping
4x vind ik (ook gezien de € van de HDD's en RAID-kaart) niet echt nodig. Maar ik kan me voorsteller dat het lekker snel gaat. Als is volgens Tweakers een RAID4 minder snel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan