• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

problemen met grootste waarde zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paulus69

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 dec 2006
In een kolom met 800 waarden wil ik de op twee na grootste waarde bepalen. De functie grootste(bereik;k) werkt niet want deze functie geeft mij alleen het k-de gegeven, niet de k-de waarde. Ik zal dit met een voorbeeld toelichten:

B1 1
B2 2
B3 2
B4 2
B5 2
B6 3

Grootste(B1:B6;3) geeft 2 als antwoord. Ik zoek waarde 1. Als oplossing heb ik berekend hoeveel keer de grootste waarde en hoeveel keer de een na grootste waarde voorkomt. De optelsom (+1) is dan de waarde k. Dit werkt, maar verdubbelt mijn bestandsgrootte.
Dit moet makkelijker kunnen. Enig idee?

Laatst bewerkt:
Beter dan dit

=GROOTSTE(B1:B6;SOMPRODUCT(--(RANG(B1:B6;B1:B6)<3))+1)

kan ik op dit moment ook niet bedenken. In essentie is het dezelfde methode als jij al deed. Misschien later wel.

Wigi

Met de volgend formule lukt dit.

=MAX(((B1:B6)<>MAX(B1:B6))*((B1:B6)<>MAX(((B1:B6)<>MAX(B1:B6))*(B1:B6)))*(B1:B6))

Invoeren als matrix formule (CTRL+SHIFT+ENTER)

Deze formule bepaald eerst het maximum van het bereik, daarna het maximum van het bereik zonder het eerder gevonden maximum en dan nog een keer het maximum van de waarden in het bereik dit niet gelijk zijn aan de 2 eerdere keren gevonden maxima

Is wat bewerkelijk maar werkt wel.

Hans, bedankt. Jouw formule werkt ook en is begrijpelijker dan de mijne. De mijne zag er ongeveer zo uit:
=GROOTSTE(G9:G779;AANTAL.ALS(G9:G779;GROOTSTE(G9:G779;AANTAL.ALS(G9:G779;MAX(G9:G779))+1))+AANTAL.ALS(G9:G779;MAX(G9:G779))+1)

Het probleem van de grootte van mijn bestand is er niet niet mee opgelost. Blijkbaar vreten bovenstaande formules veel geheugen van Excel.

N.B.: de formule van Wigi werkt niet; waarom kan ik niet uitleggen. Waarschijnlijk door het gebruik van functie rang. Rang werkt niet omdat ik niet van te voren weet op welke rang mijn tweede en derde waarde staat.

N.B.: de formule van Wigi werkt niet; waarom kan ik niet uitleggen. Waarschijnlijk door het gebruik van functie rang. Rang werkt niet omdat ik niet van te voren weet op welke rang mijn tweede en derde waarde staat.

Toch wel Paulus, zie bijlage.

Wigi

Bijlagen

Wigi,

Als je aan de kolom 4 keer een waarde drie onderaan (B7:B10) toevoegt, dan zie je wat ik bedoel. De rang van waarde 2 wordt nu 6 (waarde 3 komt 5x voor). In je formule tel je het aantal voorkomens waarvan de rang < 3 (denk ik). In mijn probleem weet ik niet hoeveel voorkomens er van de grootste waarde en de daaropvolgende waarde zijn.

In ieder geval bedankt. Ik doe dit voor het eerst, een vraag stellen via een forum, maar ben verbaasd over de kwaliteit van de antwoorden.

Je hebt gelijk. En wat meer is... dit is inderdaad een moeilijk probleem.

Zelfs op het internet is er niets over te vinden (heb zelf nog niet uitgebreid gezocht).

Ik probeer later nog eens.

Wigi

Op zich wordt je bestand niet veel groter door het toepassen van deze formules, wel een stukje trager. Ik denk dat je de grootte van je bestand ergens anders moet zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan