Formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

daffie11

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2006
Hallo ALLEMAAL !
Ik wil mijn schijf formatteren maar krijg de melding: kan het formatteren niet voltooien.
Ik draai met XP/home, Capaciteit: 27,8 GB, Bestandssysteem NTFS, Clustergrootte 4096 bytes. Alleen de volumenaam is leeg. Opties snel formatteren en compressie inschakelen staan aan gevinkt.
Wie kan mij helpen ?
gr, daffie11

Hallo ALLEMAAL !
Ik wil mijn schijf formatteren maar krijg de melding: kan het formatteren niet voltooien.
Ik draai met XP/home, Capaciteit: 27,8 GB, Bestandssysteem NTFS, Clustergrootte 4096 bytes. Alleen de volumenaam is leeg. Opties snel formatteren en compressie inschakelen staan aan gevinkt.
Wie kan mij helpen ?
gr, daffie11

probeer je te formatteren als je in windows bezig bent?

Formatteer je met de installatie cdrom van windows?
Je kan een bootdisk van win98 downen op bootdisk.com en dan met die diskette je pc leegmaken en nadien met je cdrom van windows je pc installeren.

Op alle vragen nu een antwoord zover ik dat kan doen. Het gaat over een laptop met één schijf dus C. snelformat heb ik uit gezet, maar krijg steeds de melding dat er andere programma's mee draaien maar er draait niets (zichtbaar) mee. Ik heb de cd-rom er in gedaan, maar krijg dan de melding dat mijn versie op de machiene nieuwer is dan de cd-rom, en dan gaat hij niet verder met instaleren.
Het is een DELL Inspirion 1100 van 2 en een half jaar oud.
Ik hoop dat ik alle vragen beantwoord heb,:o
gr, daffie11

Probeer maar eens te doen wat ik geschreven heb nml met een bootdisk van win98.

Probeer maar eens te doen wat ik geschreven heb nml met een bootdisk van win98.

Heb ik wel een probleem denk ik, heb geen floppy drive, wel een cd-rom lezer dus kan niet schrijven. Denk dat het dan niet gaat, of zit ik er naast??

Heb ik wel een probleem denk ik, heb geen floppy drive, wel een cd-rom lezer dus kan niet schrijven. Denk dat het dan niet gaat, of zit ik er naast??
Tsja daarom wil ik dus nog altijd een floppy drive in mijn computer....

Wat wil je weg? alles? of alles behalve windows??

Geef eens juist aan wat of hoe je je pc wilt formatteren?
Voor je formatteren kiest kan je geloof ik je partities verwijderen, doe dat en maak dan een nieuwe aan. Normaal moet het nu gaan.

Geef eens juist aan wat of hoe je je pc wilt formatteren?
Voor je formatteren kiest kan je geloof ik je partities verwijderen, doe dat en maak dan een nieuwe aan. Normaal moet het nu gaan.

De laptop werkt nog goed, doe er alleen maar programma's op zoals exel en word. Maar hij word een beetje traag en maakt lawaai, dus dacht ik haal hem helemaal leeg. Altijd angst gehad om het te doen maar nu ben ik vrij dus heb hem ff niet nodig.Alles (hoop ik) gekopieerd naar een externe schijf dus dacht dat doe ik wel ff. Zit trouwens op de site van bootdisk, maar is engels dus begrijp ik ook al niet zo best. gr

De laptop werkt nog goed, doe er alleen maar programma's op zoals exel en word. Maar hij word een beetje traag en maakt lawaai, dus dacht ik haal hem helemaal leeg. Altijd angst gehad om het te doen maar nu ben ik vrij dus heb hem ff niet nodig.Alles (hoop ik) gekopieerd naar een externe schijf dus dacht dat doe ik wel ff. Zit trouwens op de site van bootdisk, maar is engels dus begrijp ik ook al niet zo best. gr

Dan neem ik aan dat je windows niet ook opnieuw wilt installeren?? aangezien die cd dus niet werkte... Dat ie traag word, download ccleaner eens en wis alles.. Die wist alles wat je toch niet nodig hebt, da's veel makkelijker en veiliger dan je computer formatteren... als ie lawaai maakt, kijk of de computer van binnen niet te stoffig is...

Dan neem ik aan dat je windows niet ook opnieuw wilt installeren?? aangezien die cd dus niet werkte... Dat ie traag word, download ccleaner eens en wis alles.. Die wist alles wat je toch niet nodig hebt, da's veel makkelijker en veiliger dan je computer formatteren... als ie lawaai maakt, kijk of de computer van binnen niet te stoffig is...

Ben nu met de CCleaner bezig, kreeg eerst een andere download (RegistrySmart) heb ik laten draaien en had 440 problemen, repareren maar bleef met 398 problemen zitten, moest hem eerst kopen dus maar niet gedaan. De Ccleaner haalt nu 146,8MB weg met opschonen. Ben er niet kapot van om een laptop open te maken, dus koop maar een spuitbus in de pc zaak. Denk dat ik er alles maar af haal wat ik niet meer gebruik en maar hopen dat hij dan sneller word. Vind het wel raar dat ik niet kan formatteren.
groeten en prettige Feestdagen allemaal
daffie11

Formateren

Als je in het bezit ben van het programma Partition Magic dan kan je met dit programma heel simpel de partitie schoonmaken.
Als je in de Bios aangeeft dat je de computer vanaf de CD wil opstarten dan kan je zonder verdere problemen alles er opnieuw opzetten.

succes

Als je in het bezit ben van het programma Partition Magic dan kan je met dit programma heel simpel de partitie schoonmaken.
Als je in de Bios aangeeft dat je de computer vanaf de CD wil opstarten dan kan je zonder verdere problemen alles er opnieuw opzetten.

succes

Dat was het probleem nu juist, ik ben een leek en en starte hem gewoon op zonder in de bios te komen. Het is nu opgelost (door een kennis) en ben nu aan het her instaleren. Dus wel opgelost maar nog erg weinig er bij geleerd:o
Gr en allemaal prettige feestdagen
daffie11

Dus wel opgelost maar nog erg weinig er bij geleerd
Dat je er niets van op hebt gestoken is wel triest :( een goede raad,probeer altijd zo letterlijk als mogelijk is op vragen van forumleden te antwoorden,dan zijn de reacties navenant.

Jheroen in post nr.4 had het volgens mij bij het rechte eind,je kunt de schijf waar Windows op staat,niet vanuit Windows formatteren.Logisch,want dan zou Windows zichzelf moeten verwijderen en dat gaat natuurlijk niet ;)
Ik heb de cd-rom er in gedaan, maar krijg dan de melding dat mijn versie op de machiene nieuwer is dan de cd-rom, en dan gaat hij niet verder met instaleren.
Dit soort meldingen krijg je als je,nadat XP geïnstalleerd is,b.v. SP1 of SP2 erop hebt gezet,of op een andere manier de PC hebt opgewaardeerd.
De installatie is dan "nieuwer" geworden,dan de installatie die op de CD staat ;)

In de bios geraken,om de bootvolgorde te veranderen en daardoor van de XP cd op te kunnen starten,doe je door op F8,F2 of een andere F-toets te gebruiken tijdens het opstarten.Welke toets het precies is,kun je op het scherm zien tijdens het opstarten.
Het is een DELL Inspirion 1100 van 2 en een half jaar oud
Bij een DELL wordt over het algemeen een "recovery cd" meegeleverd,waarmee je de laptop naar de situatie bij aankoop terug kent zetten.

Mocht je die cd hebben,dan heb je een hoop gedoe voor niets op de hals gehaald :)

Hopelijk steek je hier het e.e.a. van op,dan heb je er wellicht iets aan in de toekomst en misschien nog eens tot ziens op die mooie forum :cool:

Greetz

Laatst bewerkt:
Dat je er niets van op hebt gestoken is wel triest :( een goede raad,probeer altijd zo letterlijk als mogelijk is op vragen van forumleden te antwoorden,dan zijn de reacties navenant.

Jheroen in post nr.4 had het volgens mij bij het rechte eind,je kunt de schijf waar Windows op staat,niet vanuit Windows formatteren.Logisch,want dan zou Windows zichzelf moeten verwijderen en dat gaat natuurlijk niet ;)

Dit soort meldingen krijg je als je,nadat XP geïnstalleerd is,b.v. SP1 of SP2 erop hebt gezet,of op een andere manier de PC hebt opgewaardeerd.
De installatie is dan "nieuwer" geworden,dan de installatie die op de CD staat ;)

In de bios geraken,om de bootvolgorde te veranderen en daardoor van de XP cd op te kunnen starten,doe je door op F8,F2 of een andere F-toets te gebruiken tijdens het opstarten.Welke toets het precies is,kun je op het scherm zien tijdens het opstarten.

Bij een DELL wordt over het algemeen een "recovery cd" meegeleverd,waarmee je de laptop naar de situatie bij aankoop terug kent zetten.

Mocht je die cd hebben,dan heb je een hoop gedoe voor niets op de hals gehaald :)

Hopelijk steek je hier het e.e.a. van op,dan heb je er wellicht iets aan in de toekomst en misschien nog eens tot ziens op die mooie forum :cool:

Greetz
Inderdaad heel erg triest maar op post 4 had ik geantwoord op post 6 en daarna had ik ook duidelijk gemaakt dat ik in windows zat te klooien. Misschien ter informatie, ik ben maar een chauffeurtje van haast 60 jaar met alleen maar LTS ervaring, (denk een generatie kloof ?) :o

Gaat niet om leeftijd of opleiding, maar om interesse, als je dat hebt, dan leert het gemakkelijkst, en veel fouten maken, natuurlijk.

Daar is niet voor niets het spreekwoord over, je bent nooit te oud om te leren, maar dan moet je dat wel willen.

Enne, er zitten heeeeel wat "ouwe knarren" hier, om adviezen te geven, een bejaardenhuis is er niets bij.:p

Neem maar van mij aan dat ik erg veel intresse in de computer heb, dus denk toch een beetje de leeftijd ? Ben sinds kort bezig met een cursus ECDL van de NHA, maar ook daar loop ik steeds vast. Maar ik blijf volhouden hoor en straks tijd zat :D
Dus toch wel de intresse en denk dat het wel goed komt. :thumb:
Greetzzzzzzzzz

problemen met externe hd

Hoi
Ook ik ben al wat ouder, maar gelukkig al het nodige geleerd.
Ik zit alleen met een probleem, ik heb een externe hd (lacie 500gb) die om de een of andere reden (ik woon in Egypte dus kan aan stroomonderbreking of piekstroom zijn na herstel stroomaanvoer) is gecrashed. Uiteindelijk heb ik het nodige aan data kunnen overzetten, de helft of meer was dermate beschadigd dat dat niet meer lukte, maar goed. Nu probeer ik die schijf te formatteren met compressie maar dat wil maar niet vlotten. Hij hangt nu al een paar uur op 8 streepjes en het geluid dat ie maakt is ook een herhaling van tikken, alsof ie in een loop zit.
Voordien heb ik nog herstel geprobeerd, om te kijken of ik ook de kapotte bestanden nog kon redden, maar dan bleef ie ook hangen na de eerste fase. Als ik er dan de voeding afhaalde deed ie de tweede fase????
Anyway, allerlei vreemdsoortige zaken. Misschien dat iemand mij kan helpen of kan ik deze schijf beter naar de hd-hemel sturen?
Zou ik op zich wel zonde vinden want is nog niet zo'n oude schijf en 500 gb is best leuk om weer te gaan vullen............

Gaarne meedenken ;-) aub

mvg
Dutchee

O ja, misschien ook nog van belang; het waren dus filmbestanden die er op stonden en als ik die probeerde te branden of zoals laatselijk over te zetten naar een andere externe hd, dan kreeg ik de melding dat de time-out van de semafoor was verlopen. Ook kreeg ik dan soms meldingen van een I/O conflict, maar dat was waarschijnlijk omdat ik meerdere usb apparaten (o.a. andere externe hd's en sticky, printer, beeldscherm etc) op de hub en alle andere usb slots had zitten (in totaal dus 4 op de hub en dan 3 interne usb slots). Tenminste ik herinner mij van vroeger dat je de I/O van randapparatuur of schijven soms handmatig moest instellen........
Na verwijderen van een aantal hd's ging het beter w.b. de I/O melding!
Weet niet of dat onder winxp pro sp3 ook nog kan voorkomen, maar alé dat heb ik dan maar zitten bedenken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan