Hardschijf piep

Status
Niet open voor verdere reacties.

rpinzon310

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2004
Mijn hardschijf piep soms... wat kan het zijn? waar moett ik opletten?

Ben je zeker dat het je harde schijf is die je hoort? Het is niet een geluid dat je hoort door je PC-speaker, of door je koptelefoon/luidsprekers?
Hoor je het bij speciale gebeurtenissen of bewerkingen?

Ben je zeker dat het je harde schijf is die je hoort? Het is niet een geluid dat je hoort door je PC-speaker, of door je koptelefoon/luidsprekers?
Hoor je het bij speciale gebeurtenissen of bewerkingen?

Op dit moment zijn de pc-speakers uit zo deze kunnen niet zijn... verder ziee niets raar op mijn pc alleen een piep die uit de kast komt dan ik neem aan de deze uit hs kom

Ik zou in jouw plaats beginnen met een schijfcontrole mét de optie Zoek en repareer beschadigde sectoren. Als je Windows XP hebt rechtsklik je op de schijf die je wilt controleren, Eigenschappen, Extra.
En anders chkdsk /r.
Als je de fabrikantt van je HD weet: vaak kun je op de site van die fabrikant een tooltje downloaden waarmee je de "gezondheid" van je HD kunt controleren.

NB: ik vroeg ook of het bij bepaalde bewerkingen te horen was, dat weet je niet precies?

Bewerkingen waarbij de HD veel werk moet verrichten, vooral schrijven maar ook lezen.
Je moet bijvoorbeeld een "zwaar" programma openen, of je slaat veel gegevens op.
Wordt het piepen dan erger?
Maar ik zou in ieder geval die controles doen en weet je de fabrikant van je HD?

Bewerkingen waarbij de HD veel werk moet verrichten, vooral schrijven maar ook lezen.
Je moet bijvoorbeeld een "zwaar" programma openen, of je slaat veel gegevens op.
Wordt het piepen dan erger?
Maar ik zou in ieder geval die controles doen en weet je de fabrikant van je HD?

Fabrikant is Maxtor en ik heb de Diagnostics tool van hun ik ga zo meteen doen!!!

Ik heb net de test van Maxtor uitgevoerd en ik krijg een melding van "Congratilations your driver is certified error free" is er een andere test misschien uit windows dat ik moet uitvoeren?

Die tool werkt niet bij Sata/Raid HD'en, maar als je een IDE/ATA HD hebt werkt het prima.

Die uitslag van het Maxtor-tooltje geeft aan dat je HD in orde is. Binnen Windows heb je dan alleen nog die schijfcontrole waarover ik eerder al sprak. Dus met de optie: beschadigde sectoren zoeken en repareren. Maar zoiets veroorzaakt geen piepen.
Ik denk toch dat die ergens anders door komen. Zijn het piepen als je opstart? Dan kan het je BIOS zijn die ergens over protesteert.

Die uitslag van het Maxtor-tooltje geeft aan dat je HD in orde is. Binnen Windows heb je dan alleen nog die schijfcontrole waarover ik eerder al sprak. Dus met de optie: beschadigde sectoren zoeken en repareren. Maar zoiets veroorzaakt geen piepen.
Ik denk toch dat die ergens anders door komen. Zijn het piepen als je opstart? Dan kan het je BIOS zijn die ergens over protesteert.

en hoe weet ik wat protesteerd het BIOS over?

Dat is moeilijk te zeggen. Maar hoor je het inderdaad alleen bij het opstarten van de PC?
Wat je dan kan doen is in de BIOS op zoek gaan (meestal onder Exit te vinden) naar Default Settings of nog beter Optimal Default Settings en dan daarvoor kiezen en dan Save and Exit. Soms zijn problemen in de BIOS dan opgelost.

In de BIOS kom je vaak door tijdens de opstart op F2 te drukken, maar ook wel op F1 of Del. Even uit proberen.

Hoi
Ik heb zelf ook regelmatig zo'n piepje (meestal 1 of 2 keer per dag), maar die komt niet uit mijn harde schijf, maar gewoon uit de luidspreker van mijn computer (dezelfde die vaak dat opstartpiepje maakt). Voor zover ik weet zit er niet eens een luidspreker in je HD. Het gebeurt idd niet bij speciale dingen, maar je computer doet er ook niets mee, dus ik zou het gewoon negeren. Alles blijft gewoon werken (bij mij teminste..)
Ik denk niet dat zo'n HD tooltje gaat werken, of iets uitvinken in de bios, aangezien het niet in beide zit (denk ik)
Wat het wel is weet ik niet

Ik denk niet dat zo'n HD tooltje gaat werken, of iets uitvinken in de bios, aangezien het niet in beide zit (denk ik)
Wat het wel is weet ik niet
Hoi Lollige, dat tooltje heeft al gewerkt, de schijf was in orde. Niet de hele thread gelezen? :p
Leuk om te horen dat je het niet weet wat het wel is ;)

Hoi Lollige, dat tooltje heeft al gewerkt, de schijf was in orde. Niet de hele thread gelezen? :p
Leuk om te horen dat je het niet weet wat het wel is ;)

Nog niet helemaal, grotendeels.. Ik zie het nu..., maar daarmee is nog niet het probleem van het piepje opgelost, en ik denk dat dat niet aan de HD licht... Fijn dat jij het leuk vond om te horen dat ik niet wist wat het wel was ;) :o

is de voeding.

zet er een zwaardere in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan