icon naast url

Status
Niet open voor verdere reacties.

DutchDisturbed

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
hallo! deze vraag is waarschijnlijk al te vaak gesteld, maar weet niet zo goed hoe ik moet zoeken en heb dan ook niets gevonden.
hoe kan ik een icon instellen voor bij mn website zoals het vraagtekentje van helpmij?
moet dat eventueel via mn hosting? bvd!

Hiervoor kun je bijvoorbeeld het programma Icon-maker gebruiken of een ander grafisch programma. Zorg ervoor dat de afmetingen van het icoon niet groter is als 16 x 16.

Vervolgens sla je het icoon op met de naam favicon met extensie .ICO Doe je dit niet, zal het niet werken, want Internet Explorer zoekt automatisch naar het bestand favicon.ico. De meeste grafische programma’s ondersteunen de .ICO extensie niet, download hiervoor Icon-maker. Wil je toch een andere naam gebruiken als favicon? Dan moet je een extra regeltje tussen je <head> tags invoeren: <A LINK REL=”SHORTCUT ICON” HREF=”http://www.jou-url.nl/bestandsnaam.ico”>

Maar in de regel werkt favicon.ico het beste. Ben je daarmee klaar, upload dan het icoon naar je server, je kunt hem het beste gewoon in je root directory plaatsen.

hmm voorlopig werkt ie niet, maar ik gok dat het probleempje bij die root directory zit
ik kan bij mijn hosting nl mijn website in de map httpdocs zetten terwijl ik als ik de ftp open ook mappen als cgi bin zie staan. ik neem aan dat ik dus het bestandje niet in de root heb staan?

//edit
ook niet als ik de link plaats die jij voorstelt!

Laatst bewerkt:
De uitleg van marcel bosveld is juist, maar laat wel die a en spatie weg :

<LINK REL="shortcut icon" href="iconname.ico">

Zet je icoontje wel in hoofdmap van je webspace.
Meestal is die iconname "favicon.ico"

Greetz : Jer:cool:en.

yes eindelijk gelukt. of eigenlijk iedereen zag het ding allang behalve ik
refreshen etc was gewoon niet genoeg moest even mn browser opnieuw opstarten om het kreng te zien.... :S
thnx!

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb het bestand favicon.ico gemaakt en wil het in de hoofdmap zetten (met FTP commander). Ik kom ook onder andere httpdocs en cgi-bin.

Ben echt een leek, maar waar precies moet ik de code dan plaatsen, als hij niet automatisch verschijnt? en hoe weet ik of het bestandje op de goede plaats staat bij de server?

Alvast bedankt!

<link rel="shotcut icon" href="favicon.ico">

moet tussen
<head>

...................
</head>

:thumb:

Bedankt voor je snelle reactie! Alleen nog één probleempje... Ik weet dus waar ik de code moet plaatsen, maar voor mij is echt alles nieuw op dit gebied. Waar vind ik de <head> .... </head> codes?

Dee vind je in de source code van je pagina...
Dus de pagina openen met bijvoorbeeld kladblok

ik heb <link rel="shortcut icon" href="favicon.ico">
tussen <head> </head> van de index.htm file geplaatst.
favicon.ico staat in dezelfde directory
en toch lukt het niet.
Iemand met een beetje hulp aub.

Ik heb ook nog hetzelfde probleem, het is mij ook nog niet gelukt en heb hetzelfde als jij gedaan ...

het is me gelukt.
zet je favicon.ico bij index_files
pas de link aan <link rel="shortcut icon" href="index_files/favicon.ico">

icoon voor mails en tekst

De uitleg van marcel bosveld is juist, maar laat wel die a en spatie weg :

<LINK REL="shortcut icon" href="iconname.ico">

Zet je icoontje wel in hoofdmap van je webspace.
Meestal is die iconname "favicon.ico"

Greetz : Jer:cool:en.
Dag Jeroen ik zie dat jij er verstand van hebt. Ik heb de volgende vraag:
Ik gebruik icoontjes onder mailsof brieven Weet jijhoe je op eenvoudige wijze dit en het icoontje voor mobile kunt verkrijgen ??
Vast bedankt
Maarten

Bijlagen

Hiervoor kun je bijvoorbeeld het programma Icon-maker gebruiken of een ander grafisch programma. Zorg ervoor dat de afmetingen van het icoon niet groter is als 16 x 16.

Vervolgens sla je het icoon op met de naam favicon met extensie .ICO Doe je dit niet, zal het niet werken, want Internet Explorer zoekt automatisch naar het bestand favicon.ico. De meeste grafische programma’s ondersteunen de .ICO extensie niet, download hiervoor Icon-maker. Wil je toch een andere naam gebruiken als favicon? Dan moet je een extra regeltje tussen je <head> tags invoeren: <A LINK REL=”SHORTCUT ICON” HREF=”http://www.jou-url.nl/bestandsnaam.ico”>

Maar in de regel werkt favicon.ico het beste. Ben je daarmee klaar, upload dan het icoon naar je server, je kunt hem het beste gewoon in je root directory plaatsen.

Je kunt ook gewoon een 16*16 gifje gebruiken, of jpg, of png.

Beetje meer uitleg

Je kunt ook gewoon een 16*16 gifje gebruiken, of jpg, of png.

Hoewel het om een oude post gaat, wil ik toch een correctie geven voor de mensen die hier later op zijn gestuit:

Korte versie
Het gemakkelijkst werkt een .ico bestand met de naam favicon.ico, die staat in de root van je domein. Alle webbrowsers pikken die vanzelf op.
Let er wel op dat het bestand een kleurdiepte heeft van 8 of 24 bits en een grootte van 16x16 of 32x32 pixels.

Lange versie

.ico heeft de voorkeur
Gebruik toch maar een .ico bestand. De Internet Explorers versie 7 en lager ondersteunen namelijk geen andere bestandsformaten. (Bron: officieel schrijven van Microsoft).

Er zijn nog altijd veel, heel veel gebruikers van IE6 en IE7, dus dat is wel iets om rekening mee te houden, he? De IE8 ondersteunt overigens wel andere formaten, maar gaat in de fout bij sommige png-bestanden met transparante achtergrond.

Let op de kleurdiepte (ehm, het aantal kleuren)
Die kleurdiepte is nog een reden waarom ico's het vaak niet doen. De tekenprogramma's slaan de bestanden op met meer kleuren dan voor een favicon is toegestaan.
De kleurdiepte moet 8-bits of 24-bits zijn (dus niet 32).

Verwijzingen maken
- Als je toch een ander bestandstype dan .ico wilt gebruiken,
- Als je een andere bestandsnaam wilt gebruiken,
- Als je bestandje niet in de root van je domein staat,

in elk van die gevallen moet je een verwijzing maken in de html-code van je pagina's, anders zal je favicon niet in alle browsers getoond worden. De verwijzing verschilt per bestandstype:

verwijzing voor .ico:
<link rel="icon" type="image/vnd.microsoft.icon" href="padnaam/bestandsnaam.ico">

verwijzing voor .png:
<link rel="icon" type="image/png" href="padnaam/bestandsnaam.png">

verwijzing voor .jpeg:
<link rel="icon" type="image/jpg" href="padnaam/bestandsnaam.jpg">

verwijzing voor .gif:
<link rel="icon" type="image/gif" href="padnaam/bestandsnaam.gif">

(Padnaam en bestandsnaam overschrijven met je eigen gegevens, en plaatsen tussen de <head> </head> tags in die html, he?)

Waar je nog meer op moet letten
- Alleen met .ico en .png bestanden kan je transparante achtergronden maken.
- In de IE8 gaat de transparantie mis van 24 bits png-bestanden. Sla ze op als 8-bits.
- Een gif-bestand is maximaal 256 kleuren. Lekkere blokken!
- Het formaat van het icoon moet 16x16 pixels of 32x32 pixels zijn.

Veel succes, Tonko Boekhoud van Klik op [OK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan