Voeding pc doet het eerst niet en dan weer wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

glitch2

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2005
Mn voeding van mn pc doet het eerst niet en dan weer wel
Als ik um op start dan doet hij het dus niet , waardoor de temperatuur van de voeding te hoog word en de pc zichzelf afsluit,

als ik de pc direct daarna weer aanzet begint de fan van de voeding te draaien en gaat hij ook niet meer uit

ik snap niet waarom hij niet de eerst keer gewoon begint te draaien , in de bios staat niks hierover bij power fan speed staat n/a eveneens bij power temperature

Ik denk er maar over om de voeding te vervangen, maar als iemand nog iets weet :confused: ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me duidelijk, je hebt een gare ***voeding die slecht is.
Koop een goed merk, het aantal watt zegt niet zoveel.
Mensen kopen 500 watt dikke bull****.
350 is genoeg, neem voor de zekerheid 400. Maar echt dikke overkill al.
Meer is niet altijd beter en t gebruikt nog veel meer stroom ook, om nix.

Koop gewoon een goed merk met 400 watt en je zit goed, nooit geziek, komop, niet zo gierig ahah. Doe het gelijk goed, nooit gezeik.

:thumb:

Misschien een slecht contact tussen de schakelaar en het moederbord, probeer even de contacten op de schakelaar en het moederbord aan te drukken.

hoe hoog geeft je temperatuur van je cpu dan aan.

Laatst bewerkt:
Mn voeding van mn pc doet het eerst niet en dan weer wel
Als ik um op start dan doet hij het dus niet , waardoor de temperatuur van de voeding te hoog word en de pc zichzelf afsluit,
Download en installeer Everest. Kijk bij Sensors naar de temperaturen.
Ben je er zeker van dat je de fan van de voeding hoort aanslaan en niet die van je CPU?
Kijk in Everest ook naar alle aanwezige fans.
De PC slaat af, geeft hij daarna geen foutmelding (Uw systeem is hersteld van een ernstige fout)?

Download en installeer Everest. Kijk bij Sensors naar de temperaturen.
Ben je er zeker van dat je de fan van de voeding hoort aanslaan en niet die van je CPU?
Kijk in Everest ook naar alle aanwezige fans.
De PC slaat af, geeft hij daarna geen foutmelding (Uw systeem is hersteld van een ernstige fout)?
Dat is nutteloos want dat kan je ook aflezen in je BIOS instellingen (als het goed is)

Ik weet bijna zeker dat het de fan van de voeding is die aanslaat omdat vooral het voedingsblok erg heet word en de rest aardig op temperatuur blijft en de warme lucht komt na de 2de keer opstarten uit het voedingsblok

Het programmaatje everest had ik al

de cpu temperatuur die word aangegeven is 47 graden Celsius

onder het kopje koelingsventilatoren staat alleen cpu en dan daarachter het aantal rpm
das de enige die er staat

Laatst bewerkt:
Download en installeer PC Wizard 2006. Kijk dan nog eens de temperaturen en fansnelheden na.
Als ook volgens PC Wizard er maar één fan in je systeem zit en de sensor op je voeding inderdaad een veel te hoge waarde aangeeft en niet die in of bij de CPU, zal een vervanging van de voeding toch de enige oplossing zijn, tenzij iemand anders hier nog een andere mogelijkheid ziet.

Pc wizzard geeft ook maar 1 fan aan , en precies dezelfde informatie over cpu temperature, er staat nergens iets over een fan van de voeding

Volgens mij is er geen detectering via het Mobo van de voeding-fan. Als het een slimme fan is wordt deze door de voeding-unit aangestuurd.
De fan kan vervuild zijn of een druppie olie nodig hebben. Als je eventueel de voeding open maakt, kijk wel uit hier zit je in de 220 V.

ik was aanvankelijk niet echt van plan om dat te gaan doen , ik stopte bij de waarschuwingssticker , ik snap niks van al die draden die in de pc lopen en waar ze naar toe gaan en hoe ik ze weer vast moet maken als ze los zijn.

Het kan ook best zijn dat er heel veel stof in zit ofzo , hij word idd niet gedetecteerd en het kan zijn dat er idd gewoon geen detectering is via de mobo(moederbord raad Ik ? )

maar ook al was hij wel gedetecteerd dan nog doet hij het gewoon niet
ik wil wel proberen om het open te maken en ff te kijken of er niet teveel stof in zit ofzo of dat hij een drupje olie nodig heeft of er iets anders is waarom hij het niet kan doen maar alleen als het niet levensgevaarlijk is.

Als ik de pc kast open maak en dan de voeding openmaak ,is dat dan veilig ?

de pc staat natuurlijk wel uit en de stekker is eruit

Als de stekker er een tijdje eruit is kan er weinig gebeuren.
Om de voeding te openen moet hij meestal uit de kast gehaald worden. Als je geen raad weet met de draden, is het beter er iemand bij te halen die hier geen problemen mee heeft.
Als de PC uitstaat, kan je aan de achterkant wel proberen, met een pennetje oid, of de fan gemakkelijk draait.

Koop een goed merk, het aantal watt zegt niet zoveel.
Mensen kopen 500 watt dikke bull****.
350 is genoeg, neem voor de zekerheid 400. Maar echt dikke overkill al.:
Dat hangt natuurlijk helemaal van je configuratie af, de hedendaagse hi-end grafische kaarten vragen al maar dan 100 Watt, stressed.
Zonder de systeem configuratie te weten kun je hier geen oordeel over geven.
....en neem een pilsje minder voordat je een post plaatst.

dat met dat pennetje heb ik al een keer gedaan , ik weet niet wat er verstaan word onder makkelijk , het kost niet heel veel moeite maar het is geen gladde beweging , als je um een zet zou geven zou hij metteen weer stoppen , hij draait alleen door als je um blijft duwen

trouwens op dit moment staat de pc aan en die fan van de voeding draait helemaal niet , hij staat gewoon stil
ik heb op dit moment geen programma's aan staan op dat ding dus het zal wel ff duren voordat hij weer uit gaat door de hitte, dan zet ik um weer aan en dan gaat ie weer draaien.

(pc heeft trouwens geen high-end videokaart gforce 2 vrij oud dus,verder is het ook geen indrukwekkend systeem het is al 6 jaar oud pentium 4 is het wel , ik heb waarschijnlijk dus geen 100 wat nodig , minder kan ook , ik kijk wel ff wat er op de voeding staat die ik nu heb als ik ervoor kies deze te vervangen)

Laatst bewerkt:
Zo te zien loopt de fan te zwaar. Als je er een duwtje tegen geeft moet hij even verder draaien. Als je de PC afzet en de fan valt direct stil dan weet je genoeg.

de fan begint vanaf dat ik de pc op start al niet te draaien , pas nadat ik de pc na het uitgaan door overhitting weer aanzet begint hij te draaien , en hard ook , hoe verklaar je dat dan ?

Laatst bewerkt:
Dan zit er waarschijnlijk een temperatuur geregelde fan in die om diverse redenen (vervuiling??) van slag kan zijn.

Laatst bewerkt:
De persoon die de pc gekocht had een aantal wensen , maar toen dat best wel duur bleek te zijn heeft hij bespaard op een aantal dingen zoals de systeemkast en ik denk niet dat er dan een temperatuurgeregelde fan in zit, bovendien is de pc al 6 jaar oud (langer zelfs maar weet niet meer precies)
weet je zeker dat er dan zo'n ding in zit ?
en zal in ieder geval de voeding gewoon vervangen helpen ?

weet je zeker dat er dan zo'n ding in zit ?
en zal in ieder geval de voeding gewoon vervangen helpen ?
Zeker weet doe ik het natuurlijk niet, ik ken het type voeding niet.
Als je voedingsspanning door te hoge temperaturen in elkaar zakt dan zijn de problemen wel verholpen als je er een nieuwe inzet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan