Zeer hoog cpu verbruik bij gebruik dvd-brander (hardware interrupts)

Status
Niet open voor verdere reacties.

jerry1670

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Hallo,

Ik heb enkele weken geleden een systeem in elkaar gezet en het draait allemaal zeer soepel. Echter bij het gebruik van de DVD-brander (Optiarc DVD RW AD-7173A) draait de processor bijzonder hard. Het systeem heeft dan een cpu-usage van ca 40-50% (Let wel op een core 2 duo @2.40 Mhz: dus dat is net zo veel als tijdens het spelen van een
zwaar spel!) op de hardware interrupts (volgens process-explorer).
Alleen lezen gaat prima, maar op het moment dat er informatie wordt uitgewisseld met de harddisk dan loopt het gebruik hoog op. Daar zit dus ergens het probleem, alleen ik kan niet uitvinden waar precies.

De DVD brander is aangesloten via de IDE-kabel, op de master aansluiting van de kabel, en de jumper staat op cable select. De Harddisk is op het moederbord aangesloten via een SATA-kabel. Apparaat beheer geeft verder geen conflicten aan en de dvd-brander wordt herkend (naam en type).

Heeft iemand een idee waar dit hoge cpu gebruik (en dus de trage pc) aan kan liggen? Of waar hardware interrupts vandaan komen?

Alvast bedankt voor de reactie!!

Groeten,
Jerry

Dank je voor de link! Ik ben er echter nog niet helemaal uit (maar er valt véél te lezen...). Wellicht kan het niet anders omdat de dvd brander alleen via PIO-modus kan werken, maar ook dat weet ik niet zeker.

Hardwarematig kan ik in ieder geval niets meer aanpassen, dus of ik moet wat in de BIOS, of bij apparaatbeheer...

Goed in ieder geval bedankt en als er nog meer zijn met tips, dan hoor ik die graag!!

Jerry
------------------------

EDIT: Ik zal nog even laten weten dat het probleem is opgelost. Het had inderdaad met de DMA-PIO modus te maken, alleen wel zoals die door het moederbord werd aangestuurd. De oplossing was het flashen/updaten van de BIOS, vervolgens werden meteen na het starten van WinXP werden de ide-controllers juist ingesteld...
Voor de mensen met hetzelfde probleem: wees voorzichtig met het updaten van je BIOS, doe het alleen als het nodig is, want het kan misgaan!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan