• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule niet gelijk in gekopieerde cel

• Onderwerp starter Onderwerp starter HBot
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HBot

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2006
Beste,

Ik heb een probleem met een formule die ik kopieer naar andere cellen;
Deze werkt bijna overal goed behalve op 1 cel.
Alle cellen door gekopieerd maar resultaat blijft het zelfde;
De uitkomst moet "0"zijn zoals ook de formule aan geeft.
Op deze beruchte cel is de uitkomst wel nul maar wordt deze niet als zodanig herkend omdat in het scherm van de formule het getal 2,77556E-17 zie bijlage.

Waar doe ik iets fout??

Bijlagen

Beste HBot,

Vreemd. Ik kan het bij mij niet reproduceren.
Kun je je bestandje ontdoen van gevoelige info, het zippen en op de site zetten? Dan kunnen we klijken of het iets te maken kan hebben met de cellopmaak, de invoer van Q25 t/m V25 enzo.

groeten,

RIchard

Richard,

Helaas is dit programmaatje te groot ook in gezipte versie.
En uitkleden betekend dat informatie verloren gaat die essencieel is voor de berekening.
Ik heb een drastiche oplossing gevonden, de gehele rij verwijderen en een nieuwe rij toevoegen.

Toch ben ik nog benieuwd naar waar deze fout vandaan komt.
Dus ik laat de vraag nog even open staan.

Al vast bedankt

Zonder bestandje gaan we niet veel uitvissen hoor. Ik treed Richard bij in zijn post.

Wigi

Beste HBot,

Omdat jouw oplossing werkt, denk ik dat de oorzaak in de opmaak zat.
Je kunt ook onderliggende berekeningen 'hard' maken door de formules te kopiëren en de waarden te plakken. Zo verklein je het bestand. Het ging overigens maar om het deel tot aan de rare cel. De duizenden rijen eronder zou je kunnen uitvegen.

Succes en tot de volgende post!

Richard

Wigi,

Ik begrijp je, soms is het lastig om een bestandje flink uit te kleden.

Mijn vorige oplossing om de bewuste regel er uit te halen en een nieuwe er tussen te zetten is niet afdoende , probleem komt soms weer terug.

Hierbij de file

Bijlagen

HBot

vervang eens eerst ALLE

" "

door

""

(gewoon Bewerken > Vervangen).

Dan zal je toch door de formules van rij 8 en rij 11 moeten gaan tot je verschillen opmerkt qua afronding.

Wigi

Bij het weghalen van alle spaties in de formules blijf ik in kolom E foutmeldingen houden. Wijzig daarom in kolom E de formule in: =SOM(AG5;AK5;AL5)

Succes,

RIchard

Het gaat volgens mij over kolom Z, niet kolom E.

Heren,

Bedankt voor jullie toewijding,
Alle spaties verwijdert, geef geen oplossing voor het probleem
Blijf het verschil houden in kolom Z cel 9 ten opzichte van de andere cellen.zoals ik in mijn eerste vraag aangeef?
Wigi wat bedoel je precies met de formules in rij 8,11?

Kolom E ben ik nog niet uit wil nml de som hebben van ag,ah,ak,al geeft blijkbaar een probleem als een van de cellen leeg is ?

HBot

Heren,

Bedankt voor jullie toewijding,
Alle spaties verwijdert, geef geen oplossing voor het probleem
Blijf het verschil houden in kolom Z cel 9 ten opzichte van de andere cellen.zoals ik in mijn eerste vraag aangeef?
Wigi wat bedoel je precies met de formules in rij 8,11?

Kolom E ben ik nog niet uit wil nml de som hebben van ag,ah,ak,al geeft blijkbaar een probleem als een van de cellen leeg is ?

HBot

Wigi,

Klopt, waarom werkt het niet; als ik de ene cel kopieer naar de volgende moet ik toch alles incl. cel opmaak mee kopieren.
De melding in het formule venster vind ik zo vreemd en kan deze ook nergens aan terug koppelen??
Verder werkt het wel maar ik wil juist dit soort dingen begrijpen om mijn kennis van Exel te vergroten en hierdoor weer andere kan helpen, er zit zoveel meer in Exel en ik vindt het leuk om hiermee te werken.

Moet alleen nog het probleem oplossen van kollom E misschien een surgestie?

P.s. sorry vorige vraag 2 x verstuurd, werk nml met een (te) trage verbinding@#%

Heren,

@Wigi, helemaal correct. 't Ging om kolom Z en niet om Kolom E.

@ HBot & @Wigi

Stom dat ik hier niet eerder aan heb gedacht. Excel heeft een probleem genaamd "floating points". Thuis heb ik ergens een link naar de knowledgebase van MS. Hoop dat ik 'm vind, maar dat zal zaterdag worden. Het zit 'm in het feit dat Excel in z'n geheugen berekeningen binair opslaat en daarmee decimalen afkapt op -weetikveel- 15 stuks of zo. Het houdt in ieder geval in dat simpel gezegd 1+1-2 niet gelijk is aan nul.
De formule wijzigen in:
=AFRONDEN(ALS(C8="";"";(X8/S8)-100%);0)
verhelpt het probleem.

In het formulevenster zie je onder het deel 'ALS' de uitkomst van de formule, en onderaan hoe de uitkomst wordt weergegeven op het werkblad.
2,2045E-16 is niet gelijk aan nul.

Groeten,

Richard

Klopt, waarom werkt het niet; als ik de ene cel kopieer naar de volgende moet ik toch alles incl. cel opmaak mee kopieren.

De opmaak IS exact hetzelfde. Alleen bevinden er zich in de cellen die je gebruikt voor de berekening, afrondingsversschillen die je niet opmerkt. Behalve natuurlijk als je stap voor stap - cel voor cel - nagaat wat de gebruikte cellen zijn, en nagaat of alles daarin nog klopt. Indien ja, volgende cel. Enz.

Er zit werkelijk niets anders op dan het zo te doen. Hoe spijtig dat mss ook is.

Wigi

Heren,

Elke keer leer ik weer iets bij;
Het probleem is alleen nog niet opgelost?
Wigi,
Ik heb alle cellen doorlopen kan geen fouten ontdekken,Wel behoorlijk kunnen opschonen en inkorten.

Richard,
De oplossing om alles af te ronden naar 0 is geen goede werkt wel op de cel maar alle andere worden dan ook 0,
Als je weer thuis bent, zou je de link dan kunnen melden, ben nu wel nieuwsgierig geworden om dit probleem op te lossen.

Heeft een van de heren nog een surgestie om de optelling van de cellen AG,AH,AK,AL zonder fouten te kunnen krijgen.

HBot

Beste HBot,

Hetgeen ik gemeld heb, is juist het probleem. De uitkomst van de optelling:
( 1 / 3 ) * 3 - (4 / 8 ) * 2 = 0 (Maar dan ingewikkelder) resulteert er in Excel in dat de einduitkomst niet gelijk aan nul is.
Dat betekent dat als jij een functie begint met =ALS(A1=""; iets ; iets anders), het resultaat is 'iets anders' want cel A1 is niet gelijk aan nul.
Ik hoop een beetje duidelijk te zijn.

De oplossing is om het getal dat logischerwijs nul zou moeten zijn, maar het niet is, af te ronden op 0 zoals ik voorstelde. Normaal gesproken zou ik afronden alleen aan het einde van een berekenng doen, maar jouw model zit zo vol met deelberekeningen dat afronden vaker zal moeten om dit (potentiële) probleem te voorkomen.
Je kunt natuurlijk ook afronden op 10 decimalen als dat nauwkeurig genoeg is voor het model.

Die link zoek ik nog steeds :-)

Groeten,

Richard

Richard,

Het werkt wel, maar voor mij is juist belangrijk de cijfers achter de komma, als ik ook met afronden op decimalen door kopieer wordt alles 0.

Jullie hebben me al een stuk opweg geholpen, ik wacht geduldig op de link.

Groet
HBot

Beste HBot,

Dit laatste snap ik niet helemaal. Als je meer decimalen wilt zien, dan kun je dat via celeigenschappen instellen. Het getal nul kun je dan laten zien als 0,00000.
Het weergeven van een aantal decimalen is iets anders dan een getal afronden op een aantal decimalen.
Is dat wat je bedoelt?

Richard

Richard,

Wat ik bedoel;
Als ik de formule aanpas naar =ROUND(IF(C9="";"";(N9/I9)-100%);0,001) zal de uitkomst altijd 0 zijn.
Ook in de formule scherm staat deze netjes op 0 terwijl de uitkomst bv. 0,43% of 2,333% is.
De cel eigenschap staat op percentage 3 decimalen.

Groet
Hennie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan