Is Adaware SE Professional een vervanger voor antivirus.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mike4helpmij

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2006
Hey,

Ik ben altijd al aan het klunzen met antivirusen, eerst had ik Norton Internet Security daarna Kaspersky en daarna Panda en daarna Birdefender. Maar nu heb ik Ad Aware SE Professional Edition met Ad Watch geinstalleerd. Maar ik vraag me alleen af of het een vervanger voor Antivirus met Firewall is. Want mijn windows Beveiligingscentrum zegt dat er geen antivirus is aangetroffen.

Zelf ging Bitdefender gewoon goed bij mij maar bij iemand anders niet en zij hadden altijd Ad aware zeiden ze. Dus nu heb ik een profesionele Ad Aware maar ik weet niet of het een firewall is.

Alvast Bedankt,

Mike

Ad-aware is een Spyware scanner, geen virusscanner. Het is dus geen vervanger voor je anti-virusscanner. Het is juist mooi om deze er naast te gebruiken. Ad-watch is ook geen vervanger voor een firewall.

Ad Aware geen Antivirus

OK hartstikke bedankt voor dat ranzendsnelle antwoord :D

Ik had bij een paar mensen met een slecht lopende PC de windows opnieuw geinstalleerd(ik had dit al meerdere keren bij anderen gedaan en het ging ook heel goed) en echt alle schijven gewist. Toen de windows klaar was kreeg je telkens een akelig bordje van Messenger service met daarop een boodschap dat je een registery cleaner moest downloaden. (Ik heb het niet gedaan want ik ken dat met die zogenaamde registery cleaners al.) Toen de windows er al helemaal perfect opstond met sp2 legaal enz. ging ik als laatste nog de antivirus instaleren: "Bitdefender". En zodra hij erop stond begon hij ineens alle uitvoerbare bestanden te zien als virus: Win32.Vendor of Win32.V(en nog iets).
HIj verwijderde ook nog eens alle geinfecteerde .exe bestanden en toen kon windows alleen nog in de veilige modus opgestart worden. Ik denkt dat ook door dat gekke bordje misschien al die .exe bestande geinfecteerd zijn geraakt. Maar hoe krijg ik dit weg. De mensen van de computer zeiden dat ze na scannen met Ad Aware dat weggekregen hebben, dus ik dacht ik zet er een Ad Aware antivirus op maar dat gaat dus niet.

Nu is op die computer weer gewoon windows voledig geinstalleerd maar zonder antivirus met irritand bordje en miss nog vele geinfecteerde .exe bestanden. Maar het werkt gewoon goed. Maar er zal toch een antivirus op moeten tegen al die virussen die in de mail zitten tussen de spam.

Weet iemand voor dit hopeloze probleem een oplossing, van een virus wat blijft na een complete wissing en herinstalatie van Windows.

Gr Mike

Hey,

Bestanden met W.32 etc zijn geen bestanden van windows zelf maar altijd virussen. Logisch dat de virusscanners ze dus aanmerken en behandelen als een virus, hetzelfde geld voor spy- en malware.

Hoe gek het ook klinkt, dat na de installatie dit gebeurde betekent gewoon dat de pc al heel snel geïnfecteerd is geweest. Nu dit niet zo is. Heb je juist te meer een reden om een virusscanner en spywarescanner te installeren. Denk er aan dat voorkomen beter is dan genezen. Als windows systeemfiles geïnfecteerd raken en de behandeling bestaat uit het verwijderen dan werkt windows niet meer. Als je met een virusscanner voorkomt dat er een virus nest dan heb je hier geen last van. Het is belangrijk dat je regelematig controleert op virussen en spyware.

Succes,

PS. Wanneer je na een herinstallatie toch nog een virus hebt dan zit deze misschien in de masterbootrecord en dien je de MBR te formateren. Dit is echter maar zelden waar.

Laatst bewerkt:
Dus ik kan volgens jou dan toch maar beter een antivirus instaleren. Ik ben juist zo bang dat dan alle .exe bestanden weer verdwijnen en je weer opnieuw kan beginnen. Maar anders instaleer ik ad aware gewoon eerst. En is een MBR niet gewoon eerst te scannen? :confused:

Gr Mike

Je kan een MBR altijd wissen, deze word namelijk elke keer opnieuw beschreven. Maar aangezien je probleem waarschijnlijk op een andere sector zit zou ik toch eerst virus/ spywarescannen. Mochten je bestanden dan weer corrupt raken dan betekent dit alleen maar dat er dus weer virussen in zaten, ik neem aan dat je dat ook niet wil. Ook al heb je er zelf geen last van, je verspreid op dat moment wel.

Ik heb de ervaring dat als er tijdig ingegrepen wordt er geen systeemfiles corrupt raken.
Overigens is het met spyware zo dat 9 van 10 keer je er zelf geen hinder van ondervind. Het is belangrijk om ook en zo snel mogelijk op virussen te scannen met een degelijke scanner.

Weet iemand voor dit hopeloze probleem een oplossing, van een virus wat blijft na een complete wissing en herinstalatie van Windows.
Om te beginnen: haal de PC waarop je gaat (her)installeren altijd van het Internet af. Zorg dat je op een diskette avast! Virus Cleaner hebt gezet zodat je meteen een virusscan kunt doen. Zet de Firewall van Windows XP aan en pas daarna verbindt je de PC met Internet en download je avast! 4 Home Edition Nederlands. Als die real-time virusscanner is geinstalleerd, zet je Ad-Aware en eventueel ook Spybot Search & Destroy op de PC.

Later kan dan nog gedacht worden aan Windows Defender, Winpatrol, CWShredder en Hijackthis. Maar dat hangt af van de persoonlijke voorkeuren van de PC-bezitter.

Edit: dat bordje van Messenger service had denk ik niets te maken met MSN Messenger van Microsoft, maar dat was adware, dat op een aggressieve manier een programma wilde verkopen en daarbij MSN Messenger imiteerde. Als je het niet hebt kunnen verwijderen op Kelly's Korner linkerkolom, nummer 95, staat een registerfix.

Laatst bewerkt:
zoals ik het nu begrijp heb je direct na een nieuwe installatie van windows xp meteen al allerlei virussen of niet?
als dat wel zo is dan zou ik eens onderzoeken of er in die versie geen virussen ingebouwd zijn door een of andere grapjas (mits je die natuurlijk van internet gedownload hebt)

In deze tijd zijn er amper meer virussen in je boot sector.
Ik zou daar dus ook niet mee gaan rommelen.

Gewoon wat Boeing zegt, pas de internetkabel aansluiten als je beveiligd bent.

Het lijkt me niet dat er malware zit ingebebouwd in de installatie van Windows, er is gewoon wat op de pc gekomen tijdens internetten zonder a-v.

En altijd een anti-virus gebruiken, zonder dat loop je heel veel risico.

Laatst bewerkt:
Om te beginnen: haal de PC waarop je gaat (her)installeren altijd van het Internet af. Zorg dat je op een diskette avast! Virus Cleaner hebt gezet zodat je meteen een virusscan kunt doen. Zet de Firewall van Windows XP aan en pas daarna verbindt je de PC met Internet en download je avast! 4 Home Edition Nederlands

ik zou een antivirus altijd installeren voor je internet opgaat ... gewoon ff opslagen op usb-stick bvb. Er zijn stouterds die direct een pc aanvallen die op internet naar een antivirus zoekt ...

ik zou een antivirus altijd installeren voor je internet opgaat ... gewoon ff opslagen op usb-stick bvb. Er zijn stouterds die direct een pc aanvallen die op internet naar een antivirus zoekt ...
Dat is inderdaad het allerbeste. Mijn floppy met de virus cleaner komt in de buurt, maar een PC kan dan kwetsbaar zijn in de periode tussen de "diskette-scan" en het klaar zijn van het downloaden van een antivirusprogramma. Maar als je je downloadadres wel bij de hand hebt...

Edit: dat bordje van Messenger service had denk ik niets te maken met MSN Messenger van Microsoft, maar dat was adware, dat op een aggressieve manier een programma wilde verkopen en daarbij MSN Messenger imiteerde. Als je het niet hebt kunnen verwijderen op Kelly's Korner linkerkolom, nummer 95, staat een registerfix.
Bedankt voor de link :D Ik ga het proberen

zoals ik het nu begrijp heb je direct na een nieuwe installatie van windows xp meteen al allerlei virussen of niet?
als dat wel zo is dan zou ik eens onderzoeken of er in die versie geen virussen ingebouwd zijn door een of andere grapjas (mits je die natuurlijk van internet gedownload hebt)
Het is een legale versie van Windows Profesional :P

Maar ik hoop dat jullie wel begrijpen dat t virus in de oude install zat de 1e en nu de laatste instalatie ook zit. En zodra er een antivirus opgaat dat alle .exe bestanden worden geblokkeerd is ook bij de oude en 1e install gebeurd. Dus het zijn wel veel toevallige aanvallen. Ik ben gewoon bang dat als er nu weer een antivirus opgaat dat ik aan de 3e install kan beginnen. :P

Maar toch hartstikke bedankt voor de reacties :D

PS: De computer heeft geen floppy drive

Laatst bewerkt:
Je kan ook een online scan doen bij bijvoorbeeld Housecall of BitDefender.
Dan kan je toch scannen op virussen en hoef je even niks te installeren als je dat niet wil.
Beide scans zijn gratis en ruimen de gevonden dingen aan het eind vd scan ook op.

Omdat je toch vrij stellig zei dat er exe-files werden "gedelete" ben ik eens op het gebruikersforum van Alwil avast! gaan kijken. Er wordt daar wel een vergelijkbaar probleem behandeld. Nog niet voorzien van een oplossing...:confused: Toch iets om te volgen?

Klopt idd.

De antivirus giung erop hij scande op achtergrond en heel veel virus waarschuwingen kwamen van gewoon standaard windows processen. (hij scant eerst de processen)
Ik ging ook even scannen en toen zag hij ook alle .exe als virus en later zette hij zichzelf ook nog in Quarantaire en kreeg ik een windows foutmelding en toen starte de comp opnieuw op. En als je je dan wou aanmelden melde hij zich aan en weer heel snel af. En kon ik toch nog ik veilige modus opstarten. Heel vreemd :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan