Is mijn geluidskaart kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Triad

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2005
Hoi,

Ik vraag me heel erg af of me onboard geluidskaart kapot is, ik krijg namelijk nog wel output via mijn SPDIF bus, maar ik krijg geen DTS of Dolby Surround meer. Een week geleden deed hij het nog en kon ik mijn decoder\versterker nog normaal gebruiken, maar nu krijgt hij geen Dolby 5.1 Surround of DTS meer binnen. Ik heb ieder programma geprobeert, VideoLAN Player, Wmplayer, PowerDVD 9. Ik heb ook geprobeerd een nieuwe kabel te gebruiken, maar dat hielp ook niet. Ik ga straks de drivers van mijn geluidskaart op het Asus A7V8X-X (Socket A) moederbord opnieuw installeren (als die site het normaal doet), maar ik ben echt bang dat de drivers het niet zijn. Betekent dit dat het me geluidskaart is, en misschien binnenkort me moederbord kaduuk is?

Alvast bedankt,
Sebas

EDIT: Oke, de drivers zijn het niet.Windows ook niet, want bij me andere windows (ME) doet ie het ook niet :'(

Laatst bewerkt:
Natuurlijk is dat het eerste wat je controleerd ;)
Maar nee, ik heb alleen microfoon op dempen staan.

EDIT: Oke, de drivers zijn het niet.Windows ook niet, want bij me andere windows (ME) doet ie het ook niet :'(

Dat is pas wat je na mijn antwoord plaatst!!!

Losse kaart plaatsen, lijkt me dan de beste oplossing

Ik heb op het moment even geen kaarten op voorraad :D
Ik heb wel een Creative SB Extigy, maar dat ding output geen 5.1 omdat ie zelf al decode.

Mijn vraag is eigenlijk gewoon of mijn geluidskaart nu kapot is of niet?

Ik heb op het moment even geen kaarten op voorraad :D
Ik heb wel een Creative SB Extigy, maar dat ding output geen 5.1 omdat ie zelf al decode.

Mijn vraag is eigenlijk gewoon of mijn geluidskaart nu kapot is of niet?

Dan is ie niet kapot lijkt me

Probeer anders het ac3filter te installeren: link

Succes,

Tijs.

Nee, deze had ik namelijk al. Asus heeft het blijkbaar met de drivers meegeleverd.

Als je een AC '97 surround geluidskaartje geïntegreerd hebt op je moederbord, kan ik je tóch aanbevelen de oudere versie te deïnstalleren en de nieuwste versie te installeren.

Om je wat vooruit te helpen ermee (met die laatste versie), zal ik wat schermafdrukken bijvoegen.
Ikzelf heb als 'versterker/decoder' een Creatieve Inspire 5.1 Digital 5500, die zelf geen DTS decodeert. Vandaar dat ik geen DTS-passthrough kan inzetten (zie bijlage2) en het DTS-spoor door het Ac3filter laat 'omzetten' naar Dolby Digital/Ac3.

Bijlagen

• ac3_1.JPG
    ac3_1.JPG
    56,6 KB · Weergaven: 38
  • ac3_2.JPG
    ac3_2.JPG
    61,9 KB · Weergaven: 35
Bedankt voor je antwoord. Ik heb nu de nieuwe AC filter ingestelt zoals jij,
alleen dan nog met DTS erbij, maar het helpt helaas niet. Zowel VideoLAN
player, als PowerDVD doen het niet juist. VideoLAN player ziet blijkbaar geen
andere keuze dan via de normale weg te outputten, net zoals Wmplayer,
een soort analoog signaal via SPDIF zegmaar, maar PowerDVD, die heb
ik ook aangeven om de SPDIF poort te gebruiken, is helemaal stil omdat die
zowieso een digitaal signaal eruit probeerd te sturen, wat niet lukt. Nee, ik ben
echt ten einde raad. :confused: Heeft iemand nog ideeën? Bedankt! :)

Kijk even in de bijlage. Dit is voor mijn geïntegreerde geluidskaart.

Start -> Uitvoeren -> sndvol32.exe

Kijk of je daar het gebruik van SPDIF wel mogelijk maakt (zoals in de bijlage).

Misschien helpt het wat.

Tijs.

Bijlagen

• spdif.JPG
    spdif.JPG
    48,3 KB · Weergaven: 38
Yup. Die had ik al aanstaan, beide vakjes.
Anders kon ik zowieso al geen DTS of Dolby hebben ;)

spdif

Hallo
is jou probleem al opgelost.
ik heb sinds kort hetzelfde probleem audio digitaal aangesloten van pc naar
denon receiver
deze receiver geeft ook aan dat hij digitaal is verbonden (dig)

elke speler doet het (Stereo) , maar indien ik spdif aanvink in realtec high def driver
en of in power dvd, vc lan player, MCE cyberlink op spdif dan geeft hij geen geluid meer
ac3 filter met prefferred audiocodec , ffshow intervideo mpeg 2 decoder al geprobeerd maar niets helpt
terwijl ik tot 2 weken geleden gewoon dts en dolby digital afgespeeld heb

Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005 opnieuw geinstalleerd maar tevergeefs
dolby digital en dts werkt wel via de aparte aangesloten dvd speler die aangesloten is op coax 1 van reiceiver.

Coax 1 en 2 ook al verwisseld maar helaas

Dacht eerst dat het iets te maken had met beveiliging drm maar ook een originele dvd doet het via de ingeboude dvd speler niet

Acer L250 DENON 2807

wie kan mij helpen

Gert

Nee, helaas is mijn probleem niet opgelost.
Ik denk dat me geluidskaart niet goed meer is, voor digitale spdif output.
Pech gehad in mijn geval.

geeft jou receiver dan niets aan (digital)

een half jaar geleden is mijn acer voor hetzelfde probleem naar de fabriek terug geweest
en de spdif bleek gewoon goed

commentaar acer Software probleem punt
toen na veel dingen geprobeerd te hebben was het probleem opgelost
maar ik kon niet zeggen ik heb dit of dit gedaan en dat is het probleem

en mijn pc is alleen aangesloten met de digitale kabel en ik heb geluid
dus je kan niet zeggen dat de spdif kapot is

had jij ook helemaal geen geluid meer

Mijn spdif gaat naar me versterker toe.
Ik heb windoos vertelt dat ie naar SPDIF moet outputten.
Dat doet ie wel, en ook wel met dvd's (DTS of 5.1), maar op een dag
niet meer met DVD's. Ik heb geprobeerd me drivers van realtek.com.tw
te halen, maar op dat moment dat ik het wil installeren gaat me windoos
op tilt slaan (en me monitor geeft dan 'Input signal out of range' aan.

Sorry ik kan je niet verder helpen
ik heb mijn vraag opnieuw gesteld in dit forum
misschien komt er iets uit waar jij ook iets aan hebt.

gert

Hmm, dit is vreemd hoor. Sinds kort krijg ik helemaal geen output via SPDIF meer.
Niks, noppes, helemaal niets. Ik kan nu alleen nog maar audio uitvoer krijgen via mijn
3,5 mm audio jacket. Maar daar is helaas wel zeer veel storing op waar te nemen,
en als ik het volume omhoog draai hoog je het helemaal. Het lijkt wel een soort audioweergave van mijn moederbord te zijn, namelijk als ik mijn TI-83 op de serieele poort aansluit, hoor ik het in me speakers, ik hoor de storing veranderen. Als ik van tab verander in Firefox, hoor ik dat ook (ik heb een extensie die de tabs in 3d laat veranderen). Als ik naar mijn schermbeveiliginginstellingen gaat, hoor ik ook de storing veranderen.
Vreemd hè? Ik denk niet dat het lang zal duren voordat heel me geluidskaart eruit knalt. :(

Hmm, dit is vreemd hoor. Sinds kort krijg ik helemaal geen output via SPDIF meer.
Niks, noppes, helemaal niets. Ik kan nu alleen nog maar audio uitvoer krijgen via mijn
3,5 mm audio jacket. Maar daar is helaas wel zeer veel storing op waar te nemen,
en als ik het volume omhoog draai hoog je het helemaal. Het lijkt wel een soort audioweergave van mijn moederbord te zijn, namelijk als ik mijn TI-83 op de serieele poort aansluit, hoor ik het in me speakers, ik hoor de storing veranderen. Als ik van tab verander in Firefox, hoor ik dat ook (ik heb een extensie die de tabs in 3d laat veranderen). Als ik naar mijn schermbeveiliginginstellingen gaat, hoor ik ook de storing veranderen.
Vreemd hè? Ik denk niet dat het lang zal duren voordat heel me geluidskaart eruit knalt. :(

hier mijn oplossing

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=1845820#post1845820

mischien is het ook iets voor jou

Ik ga 't straks proberen, maar de kans op succes schat ik in op klein.
In Linux Ubuntu ondervind ik precies dezelfde problemen, precies dezelfde storing,
precies dat ie geen spdif geeft. In de bijlage een ingepakte audio-opname van me speakers.
De twee 'piepjes' die je hoort, is het moment dat ik van tab wissel met Firefox.

http://www.megaupload.com/nl/?d=44V8RU8S

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan