Groot XP probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

cineti

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2006
Na een aantal virussen te hebben gehad op mijn pc, en dit ook niet heb kunnen oplossen met HijackThis, heb ik besloten mijn pc te REPAREREN met de Recovery CD-ROM die ik bij de levering van de pc heb gekregen.

Ik heb de BOOT SEQUENCE ingesteld op cd-rom, storage en daarna op floppy, zoals het hoort.

Tijdens het repareren vraagt hij me om het goede pad op te geven voor een driver die hij moet installeren: "via agp filter driver disk" VIAAGP1.sys. Ik heb toen nog meerdere cd-roms in de speler gedaan, maar hij vond niet het bestand dat hij nodig had.

Ik heb op internet deze bestanden gevonden, van VIAAGP1.sys, en gebrand op een cd. Ik heb geprobeerd om deze te selecteren als hij ernaar vroeg. Na het bestand te hebben geselecteerd, heeft hij me nooit meer gevraagd naar dat bestand.

Toen er stond dat hij nog ongeveer 3 minuten te gaan had met het installeren van Windows, bleef hij vasthangen. Hij deed niets meer. Ik heb hem nu opnieuw opgestart.

Ik kan de pc niet opstarten in veilige modus, of in 1 van de andere opties van F8. Ik kan alleen maar opstarten in dat 'Setup', en dan blijft hij altijd hangen bij de laatste 3 minuten.

Ik wil graag weten hoe ik mijn pc nu goed kan repareren, zonder dat Windows blijft vasthangen onder de setup-periode.

Alle info is welkom!

Bekijk deze thread eens. Je zult de VIA 4 in 1 driverset moeten installeren. Jouw probleem is niet onbekend op Google.

Die thread biedt geen uitkomst voor mij.

Ze gaan ervanuit dat je die drivers kan installeren (4in1 pack). Maar ik heb die drivers gedownload, maar omdat ik niet meer in windows kom, kan ik ze niet meer installeren.

Ik kan zelfs niet meer via veilige modus in windows komen. En hij vraagt me nu niet eens meer naar dat bestand tijdens de setup, doordat ik die driver op een cd had gebrand, en dat bestand heb geselecteerd. Hij blijft altijd hangen bij de laatste 3 minuten.

Als ik hier geen oplossing voor vind, kan ik de pc niet meer opstarten.

Ik wil de pc best formatteren, maar dan moet ik weten of dat gaat met de recovery cd - én de zeker weten dat hij dan niet weer blijft hangen tijdens de installatie: anders ben ik nog verder van huis.

Als op die recovery CD niet alle installatiebestanden staan, gaat opnieuw installeren niet.
Wat voor PC heb je? Soms staan de installatiebestanden op een verborgen partitie, maar dan had je meteen na aankoop een aantal CD's moeten maken
Staat op die recovery CD de map i386?.

Als op die recovery CD niet alle installatiebestanden staan, gaat opnieuw installeren niet.
Wat voor PC heb je? Soms staan de installatiebestanden op een verborgen partitie, maar dan had je meteen na aankoop een aantal CD's moeten maken
Staat op die recovery CD de map i386?.

Dit zijn de mappen/bestanden die op de recovery cd staan.

$OEM$
DOCs
dotnetfx
I386
SUPPORT
VALUEADD
AUTORUN.INF
BOOTFONT.BIN
LANG.TXT
LEESMIJ.HTM
SETUP.EXE
SETUPXP.HTM
WIN51
WIN51IC
WIN51IC.SP2

De pc is een laptop: Fujitsu Siemens Amilo.

Dat is een Installatie CD van Windows XP. Op deze site staat een handleiding voor het (opnieuw) installeren van Windows XP.

Dat is een Installatie CD van Windows XP. Op deze site staat een handleiding voor het (opnieuw) installeren van Windows XP.

Maar op de cd staat: Fujitsu Siemens Product Recovery CD-ROM. Windows XP Home Edition-SP2

Weet je zeker dat ik deze cd-rom kan gebruiken als installatie cd-rom, nadat ik de computer heb geformateerd?

Als ik nu mijn computer formatteer, en deze cd-rom erin stop, heb ik dan weer gewoon windows xp home edition op m'n computer staan?

Dit heb ik gehaald van de site die je me gaf, wat erop duidt dat het ophoudt met een recovery-cd:

2 de recovery of herstel-cd
Veel computerfabrikanten leveren een zogenaamde recovery of herstel-cd bij de computer. Dit is geen exacte kopie of installatie-cd van Windows XP, maar u kunt hiermee uw computer terugzetten naar de staat waarin deze was toen u de pc kocht. Ook dat is erg handig, maar minder flexibel dan een ‘echte’ installatie-cd. U kunt met een dergelijke schijf de in het stappenplan beschreven handelingen niet uitvoeren. Om uw besturingssysteem opnieuw te installeren dient u de handleiding van uw pc te raadplegen.

Een trend die zich de laatste tijd aftekent is dat er helemáál geen installatie of herstel-cd’s meegeleverd worden. In plaats daarvan wordt er een herstelbestand geplaatst op een aparte partitie. Ook in dat geval moet u de handleiding lezen om te achterhalen hoe u het besturingssysteem kunt herstellen.

Laatst bewerkt:
Jouw CD-Rom wordt door de fabrikant Recovery-CD genoemd, maar bevat alle installatiebestanden van Windows XP Home SP2. Dat blijkt uit de mappen en bestanden die er op staan. Het enige extra mapje is dat $OEM$ maar daar zitten wat extra's van de fabrikant in, b.v. een logo en een telefoonnummer van de fabrikant op het blad Algemeen van Systeem in Configuratiescherm. Je moet die beschrijving op die site goed lezen. Het formatteren en eventueel partities maken gebeurt allemaal door de Setup via die CD. Als je de handleiding maar strikt volgt.

Kijk ook even na of je bij de PC meerdere CD's hebt gekregen, met de drivers voor je moederbord en/of geluidskaart en grafische kaart. Na de installatie moet je die drivers meteen installeren en daarna de updates ophalen bij Windows update.

Nogmaals, lees eerst rustig die handleiding door.

Misschien als extra geruststelling, op de Fujitsu-site staat duidelijk wat er allemaal op je laptop is geinstalleerd.

Als extra ook nog: na de installatie van Windows XP, alle drivers en alle updates, moet je de Installatie-CD nog eens in de CD-Romlade leggen. Ik weet bijna zeker dat je dan een aantal keuzes te zien krijgt. Klik op Andere taken uitvoeren en vervolgens op Het .NET Framework installeren. Daarmee installeer je Microsoft.NET Framework 1.1 en dat heb je bij een toenemend aantal applicaties en spellen nodig.

Jouw CD-Rom wordt door de fabrikant Recovery-CD genoemd, maar bevat alle installatiebestanden van Windows XP Home SP2. Dat blijkt uit de mappen en bestanden die er op staan. Het enige extra mapje is dat $OEM$ maar daar zitten wat extra's van de fabrikant in, b.v. een logo en een telefoonnummer van de fabrikant op het blad Algemeen van Systeem in Configuratiescherm. Je moet die beschrijving op die site goed lezen. Het formatteren en eventueel partities maken gebeurt allemaal door de Setup via die CD. Als je de handleiding maar strikt volgt.

Kijk ook even na of je bij de PC meerdere CD's hebt gekregen, met de drivers voor je moederbord en/of geluidskaart en grafische kaart. Na de installatie moet je die drivers meteen installeren en daarna de updates ophalen bij Windows update.

Nogmaals, lees eerst rustig die handleiding door.

Ik ben nu bij deze stap.

Ik begrijp niet wat ik moet doen bij het eerste blauwe plaatje. Ik zie niet hoe ik de schijf moet formatteren. Ik heb maar 1 schijf. En als ik druk op enter, dan zegt windows dat het niet aan te raden is omdat het andere besturingssysteem niet juist werkt. "U wilt Windows xp installeren op een partitie waarop al een ander besturingssysteem is geïnstalleerd. Als u Windows XP op deze parittie installeer,t kan het andere besturingssysteem mogelijk niet juist werken."

Druk toch maar op Enter. In een volgend scherm kun je opgeven of C geformatteerd moet worden. Dan zeg je Ja, of liever gezegd moet je een letter indrukken, ik dacht "L".

Als je hierna de vraag krijgt of je partities wilt maken, moet je even goed kijken wat de omvang moet worden van C en D.

Het is raadzaam op één harde schijf twee partities in te stellen. De eerste heet dan C en daar moet Windows XP op geinstalleerd worden. Op D kun je al je data opslaan en die gaan dan niet verloren als je ooit weer een systeemcrash zou krijgen. Maar jij beslist, je kunt het bij C laten.

Iets anders, wat voor harde schijf is het, staan er op de CD-Rom met drivers voor je moederbord ook Sata/Raid-controllers? En is één daarvan bestemd om op een floppy gezet te worden? Die zou je dan in het vervolg van setup met F6 aan moeten kondigen.
Kun je dat nakijken, of weet je of je harde schijf een sata schijf is?

Ik ben even bij Fujitu wezen kijken, geloof niet dat je een F6 floppy nodig hebt. Kun je me de cijfers en letters achter Amilo geven? Er zijn nogal wat verschillende types.
Dan kan ik exact nakijken welke drivers er door Fijitsu worden aangeboden op hun site.

Het is raadzaam op één harde schijf twee partities in te stellen. De eerste heet dan C en daar moet Windows XP op geinstalleerd worden. Op D kun je al je data opslaan en die gaan dan niet verloren als je ooit weer een systeemcrash zou krijgen. Maar jij beslist, je kunt het bij C laten.

Iets anders, wat voor harde schijf is het, staan er op de CD-Rom met drivers voor je moederbord ook Sata/Raid-controllers? En is één daarvan bestemd om op een floppy gezet te worden? Die zou je dan in het vervolg van setup met F6 aan moeten kondigen.
Kun je dat nakijken, of weet je of je harde schijf een sata schijf is?

Ik ben al de hele schijf aan het formatteren, dus ik denk dat het voor partities maken nu even te laat is. Ik kan dat wel later doen in Windows zelf. Nu eerst eens even kijken of de installatie lukt. Ik zit momenteel op 75% met formatteren.

De CD-ROM met de drivers voor het moederbord en andere apparatuur:
Ik vind op deze cd-rom het woord RAID, in de map system32.

Of deze bestemd zijn om op een floppy gezet te worden weet ik niet. Ik weet niet of m'n harde schijf een sata schijf is.

Ik ben even bij Fujitu wezen kijken, geloof niet dat je een F6 floppy nodig hebt. Kun je me de cijfers en letters achter Amilo geven? Er zijn nogal wat verschillende types.
Dan kan ik exact nakijken welke drivers er door Fijitsu worden aangeboden op hun site.

Wat ik weet is dit de volledige benaming van de laptop:
Fujitsu-Siemens AMILO L7310 MCN

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan