repair console

• Onderwerp starter Onderwerp starter acra
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

acra

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2004
Hoi,
Bij opstarten krijg ik:
\windows\system32\config\system niet gevonden of beschadigd.
Ik wil opstarten met CD en dan via repairconsole proberen te repareren maar dat lukt niet.
Ik kies R (voor repair console) en dan 1 (voor windows, meer keuze is er ook niet) en dan wacht ik eindeloos af en gebeurt er niets. Er komt geen vraag voor administrator wachtwoord of wat dan ook, helemaal niets.
Ipv R kan ik ook kiezen voor windows installeren maar ik wil perse niet mijn schijf geformatteerd hebben en ik weet niet wat er gebeurt als ik hier voor kies.
Wie kan me helpen?
Alvast bedankt, Nora.

Nora,

Als je verder aan je computer niets veranderd heb (geen andere videokaart etc.), dan kun je het volgende proberen:
Je start Recovery console, je zou dan een melding C:\Windows of iets dergelijks moeten krijgen. Daar kun je commando's invullen, die je moet uitvoeren met de Enter knop.

Je typt daar het volgende:
copy repair\system system32\config\system

(Niet vergeten op Enter te drukken om het uit te voeren).

Als dat succesvol was, dan
Exit

(weer op Enter drukken)
om de pc weer gewoon op te starten.

Succes,

Tijs.

Ik geraak niet in het repair-console en kan dus helaas niks doen (geen copy, geen chkdsk etc). Nu lees ik ergens over een SAM database, misschien is die kapot.
Maar hoe kan ik nou nog iets doen zonder veilige modus, zonder repair-console?
Als ik met de CD zou proberen XP te installeren, wordt dan de boel geformatteerd???
Thnx, Nora

Wat je nog kunt proberen is de harddisk in een andere computer als tweede schijf (slave of op een tweede kabel) plaatsen. Vervolgens de pc gewoon opstarten onder de draaiende windows en dan de stappen van dnties uitvoeren in Windows (dus gewoon de bestanden op de tweede harddisk (waarschijnlijk wordt dat dat E-schijf of zoiets) bekijken via de verkenner en dan het bestand <driveletter>:\repair\system kopiëren naar <driveletter>:\windows\system32\config\system
Je moet wel 'verborgen en systeembestanden weergeven' hebben ingeschakeld, anders kun je ze waarschijnlijk niet zien.
En je moet natuurlijk wel de beschikking over een tweede pc hebben...

Succes.

P.S. eroverheen installeren kan in sommige gevallen wel, maar vaak moet je dan tenminste al je programma's, servicepacks, updates en drivers opnieuw installeren. Je gegevens blijven (mits de juiste opties worden gekozen!) gespaard.

Laatst bewerkt:
Hoi !

@pcscoot: Sorry, maar dat is onzin. Bij een repair-install blijven ook je programma's, drivers etc. bewaard. Alleen de Windows-update's moeten opnieuw geinstalleerd worden.

Greetz,

Harry.

[...]<driveletter>:\repair\system kopiëren naar <driveletter>:\windows\system32\config\system\
Je moet wel 'verborgen en systeembestanden weergeven' hebben ingeschakeld, anders kun je ze waarschijnlijk niet zien.
En je moet natuurlijk wel de beschikking over een tweede pc hebben...

Mijn kopieer actie gaf geen \ aan na system, die hoort daar ook niet:
Je kopieert het bestand \windows\repair\system naar het bestand \windows\system32\config\system

Laat die backslash er dus af, anders zou het naar de map \window\system32\config\system zijn, ipv. naar het bestand \window\system32\config\system.

De suggestie zelf is verder trouwens goed! :)

Tijs.

Hoi !

@pcscoot: Sorry, maar dat is onzin. Bij een repair-install blijven ook je programma's, drivers etc. bewaard. Alleen de Windows-update's moeten opnieuw geinstalleerd worden.

Greetz,

Harry.

Ghè, ghè, als het register is beschadigd, krijg je de mogelijkheid niet, voor een repair installatie, vervelend, hè.:p

Gewoon het register uit een herstelpunt confisceren, heb je bijna alles nog.:cool:

Hoi !

@Lange Pier: Uiteraard helemaal mee eens, hoor.

Maar dat zie je toch, als een repair-install niet mogelijk is ?

So what ?

Greetz,

Harry.

Je hebt gelijk, als een deel onleesbaar is, wil het niet, maar vaak ook weer wel, had er van de week eentje, waarbij het niet wilde, en mocht het oplossen, per telefoon, nog een beetje frustie, toen dacht ik, effe Harry plagen.:evil:

Hoi !

't Is goed, hoor !

Kan er wel tegen.

Greetz,

Harry.

PS.: Hoe ga je met je Vista ?

Heb ik DIT voor Jan met zijn korte achternaam, gemaakt?:rolleyes:

Geachte heer Pier,

Uiteraard had ik DAT gelezen.
Ik hoopte dat ik zonder de kast open te maken nog iets met deze PC zou kunnen beginnen.
Helaas gaat dat niet lukken.
Ik ben voornemens de schijf in een andere PC te hangen.

Met vriendelijke groet
en bedankt tot allemaal,

Nora.

dnties, sorry voor mijn typfout (de backslash achter de system...)

En Harry Snor, ik had het niet over een repair-install maar een re-install, misschien had ik het niet duidelijk genoeg omschreven, maar bij 'eroverheen-installeren' ben je je hele registry kwijt, en kun je dus alles opnieuw inrichten. In principe dus niets meer dan een schone install, behalve dat je je harddisk niet formatteerd, en de gegevens er dus nog opstaan...

Maar goed, is de betreffende persoon nou al geholpen? Ik dacht van niet. Laten we onze krachten bundelen en een oplossing bedenken!

Wat hebben we gehad:

- Repair Console: werkt niet
- Verhaal van Lange Pier proberen (zie DIT)
Ik las uit je verhaal (Acra) dat je dat had geprobeerd. Ik kan me dat niet helemaal voorstellen omdat, als je die stappen volgt je eigenlijk hetzelfde doet als de harddisk in een tweede pc hangen (Knoppix, BartPE, enz.)
Wil je daar nog even op reageren?
- Misschien kun je inderdaad ook kijken of je een repair-install uit kunt voeren. Ik weet alleen zo uit mijn hoofd de opties niet, of je dat direct in het eerste scherm moet kiezen of dat je eerst voor installeren moet kiezen. Maar dat kunnen de anderen je waarschijnlijk haarfijn vertellen.

Hebben de andere mannen nog goede ideëen?

Gegroet allen...

Voor de duidelijkheid:
Ik had dat verhaal van Lange Pier wel gelezen maar niet uitgevoerd want ik hoopte dat er misschien een oplossing zou zijn waarbij ik niet hoefde te sleutelen (schijf in andere PC hangen).
Als ik opstart vanaf de cd-rom dan kan ik kiezen voor:
1- installeren XP (dit is dan denk ik re-install), heb ik nog niet geprobeerd
2- R intypen en dan geraak ik niet verder.
3- exit

In de link in Lange Pier's verhaal naar http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;307545
staat dat je deze procedure niet mag volgen bij een OEM-versie
en ik weet niet of ik dat heb.

Ik ben van plan (morgen, eerst moed verzamelen) om te proberen de schijf als slave in een andere PC te hangen en dan de door jullie genoemde stappen te doen. Ik laat daarna wel horen of 't gelukt is.
Thnx, Nora

Ik heb de schijf in een andere PC gehangen en wilde vervolgens het <system> bestandje uit de map repair kopieeren naar de map config.
Vraagt de PC wil je het bestand van 17-1-2006 groot 4,3 Mb vervangen door het bestand van 1-3-2001 grootte 1,5 Mb (of zoiets dan). Ik heb dat nog niet gedaan. Vond 't nogal een verschil in Mb's en dus eerst iets anders geprobeerd.
Chkdsk gedraaid (van die slave-schijf) en die gaf -er zijn problemen met het bestandssysteem vastgesteld-. Vervolgens chkdsk met /F gedraaid, liep ie goed doorheen. Nogmaals chkdsk, geen probleem meer gevonden. Schijf terug gehangen in PC
maar
helaas
nog steeds 't zelfde hopeloze liedje.

Dus dan toch maar die copy-actie.
Maar als 't dan wel lukt, wat moet ik daarna nog doen?
Werkt alle software/hardware dan nog gewoon of moet ik
drivers etc. opnieuw installeren
programma's installeren
register opnieuw opbouwen.

Kortom wat gebeurt er als ik de oude <system> over de normale <system> zet.

Alsvast bedankt, Nora

Effe tussendoor:

Als je deze >>Vraagt de PC wil je het bestand van 17-1-2006 groot 4,3 Mb vervangen<<< eens hernoem,en de andere ervoor in de plaats zet.

Kan je altijd nog terug.

Je moet ook de bestanden uit de restore map nemen, van die schijf, als je eerst alle mapopties zo zet, dat je alles kunt zien, en de rechten er denlekijk van overnemen.

Staat in mijn turorial, en ook in de link van Microsoft, bij één van de laatste opties., als je dat uit repairmap doet, kun je alle programma's en updates opnieuw installeren.

Je moet ook de bestanden uit de restore map nemen, van die schijf, als je eerst alle mapopties zo zet, dat je alles kunt zien, en de rechten er denlekijk van overnemen.

Staat in mijn turorial, en ook in de link van Microsoft, bij één van de laatste opties., als je dat uit repairmap doet, kun je alle programma's en updates opnieuw installeren.

Even ter herinnering: Het gaat hier om het bestand System, niet om het bestand Software.
Was het Software geweest, dan had ik je gelijk gegeven, maar het gaat om het bestand System. Wellicht andere/nieuwere versies van je hardware-drivers daarna moeten installeren, maar toch niet software?

Tijs.

Even ter herinnering: Het gaat hier om het bestand System, niet om het bestand Software.
Was het Software geweest, dan had ik je gelijk gegeven, maar het gaat om het bestand System. Wellicht andere/nieuwere versies van je hardware-drivers daarna moeten installeren, maar toch niet software?

Tijs.

Aangezien de TS er niet veel mee op heeft, en alle regeltjes gaat volgen, was het een waarschuwing.:rolleyes:
Staat ook in mijn tutorial,
naar de windows\system32\config map
Waarvan de file "system" het belangrijkste is, en alleen deze te kopieëren en te renamen al vaak voldoende is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan