Netwerk via hub

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cybermaxx

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2006
Ik heb hier netwerkaansluiting aan de muur. Die netwerkansluiting bevat 2 connectie's, maar ik heb er 3 nodig, en in de toekomst ook nog een voor de kopieermachine die tevens kleurenprinter is. Een voor een netwerkprinter en 2 voor 2 computers. Er is mij verteld dat dit altijd is gedaan door middel van een hub. Ik kreeg het niet aangesloten, en heb de helpdesk gebeld. Die zei dat dit niet mogelijk is, terwijl m'n stagebegeleider zegt van wel. Ik kreeg van de helpdesk te horen dat ik een switch moest kopen, deze zijn wel prijzig (in de ogen van m'n stagebegeleider) Dus mijn vraag is, zou het dus alsnog mogelijk zijn dit via een hub te doen?

Met vriendelijke groet,
Cybermaxx

Het maakt helemaal niks uit of je dat met een hub of switch doet. Ze hebben allebei precies dezelfde functie, maar voeren die iets anders uit. Een switch is over het algemeen sneller, omdat die het verkeer steeds naar precies de goede poort stuurt. Een hub stuurt verkeer naar alle poorten en laat de aangesloten computers zelf bepalen of de gegevens voor hen bedoeld zijn. Een hub kan dus ook prima.

Het maakt helemaal niks uit of je dat met een hub of switch doet. Ze hebben allebei precies dezelfde functie, maar voeren die iets anders uit. Een switch is over het algemeen sneller, omdat die het verkeer steeds naar precies de goede poort stuurt. Een hub stuurt verkeer naar alle poorten en laat de aangesloten computers zelf bepalen of de gegevens voor hen bedoeld zijn. Een hub kan dus ook prima.

Maar sluit ik hem dan aan? Mij lijkt het zo: Kabel vanaf netwerkaansluiting naar hub op poort 1 en de kabel op poort 2 vanaf de hub naar de pc, toch?

Heeft de hub niet een uplink poort? Die sluit je dan aan op de muur en je computer op een van de andere poorten.

Heeft de hub niet een uplink poort? Die sluit je dan aan op de muur en je computer op een van de andere poorten.

Ik geloof van niet, ik zal je vertellen hoe dat ding eruit ziet:

Aan de voorkant een sticker met OffixeXonnext ISDN Lan Modem;

en de achterkant;

Aansluiting stroom
Reset
Phone 1 &2
Lan 1, 2, 3 en 4
ISDN

Als je het mij vraagt, krijg ik hiermee geen verbinding met het netwerk.

Je hebt dus niet een basis hub, maar een (ISDN) modem met ingebouwde hub. De telefoonaansluiting is hier dus eigenlijk je uplink. Kan dus inderdaad zijn dat je het daardoor niet aan de praat krijgt.

Je hebt dus niet een basis hub, maar een (ISDN) modem met ingebouwde hub. De telefoonaansluiting is hier dus eigenlijk je uplink. Kan dus inderdaad zijn dat je het daardoor niet aan de praat krijgt.

Zoiets dacht ik als, want eigenlijk (volgens mij) zie je op een hub geen isdn staat. Kun je misschien vertellen hoe zo'n hub eruit ziet, misschien dat hier ergens zo ding ligt

Klein kastje, met 1 uplink poort en een aantal aansluitingen voor computers. Ik heb hier thuis een hubje met 4 poorten. Allemaal utp aansluitingen. Verder nog 1 aansluiting voor de voeding.

Klein kastje, met 1 uplink poort en een aantal aansluitingen voor computers. Ik heb hier thuis een hubje met 4 poorten. Allemaal utp aansluitingen. Verder nog 1 aansluiting voor de voeding.

En die uplink poort ziet er dan hetzelfde uit als een utp. Ik neem aan van wel.

Ja, precies hetzelfde, alleen staat hij soms een beetje apart van de rest of staat er wel iets van 'uplink' ofzo bij geschreven.

Ja, precies hetzelfde, alleen staat hij soms een beetje apart van de rest of staat er wel iets van 'uplink' ofzo bij geschreven.

Ik heb dus net gekeken in 't magazijn, maar wegens de verbouwing hier is het echt een puinhoop, je kunt nergens bij, maar tot zover ben ik er geen een tegen gekomen.

Is er misschien een andere nood oplossing voor zo lang. De administratie zit achter de pc en die andere pc is eigenlijk nutteloos, die wordt nergens voor gebruikt, dus eigenlijk is er maar 1 pc. En omdat er soms wel 3 mensen achter willen is dit echter heel lastig, en vooral omdat ik de enige ict'er ben :D Dus is er misschien een andere mogelijkheid, waarvan ik denk dat het dus niet zo is :(

Een switch met een paar poorten kost echt niet veel. Misschien wel de moeite waard om er een aan te schaffen.

Je hebt al eenvoudige switches voor minder dan 15 euro, maar als het maar voor heel tijdelijk is dan is het even behelpen :cool:

Wat je ook kan proberen :)
Pak een Crosslink cable die je tussen de muur en de ISDN "hub" zet. (eventueel even in de instellingen controleren dattie geen DHCP server draait, geen firewall en geen nat gebruikt)
Vanaf de hub ga je met "Patch" kabel naar de verschillende apparaten.

Het verschil tussen een cross en een Patch is dat er een aantal draden niet 1 op 1 worden aangesloten tussen de verschillende connectors:
Patch:

1. White/Orange -------------------------------- White/Orange
2. Orange --------------------------------------- Orange
3. White/Green --------------------------------- White/Green
4. Blue ------------------------------------------- Blue
5. White/Blue ------------------------------------ White/Blue
6. Green ----------------------------------------- Green
7. White/Brown ---------------------------------- White/Brown
8. Brown ----------------------------------------- Brown

Cross :. (verschil zit in aders 1,2,3 en 6)

1. White/Orange -------------------------------- White/Green
2. Orange --------------------------------------- Green
3. White/Green --------------------------------- White/Orange
4. Blue ------------------------------------------ Blue
5. White/Blue ------------------------------------ White/Blue
6. Green ---------------------------------------- Orange
7. White/Brown ---------------------------------- White/Brown
8. Brown ----------------------------------------- Brown

een cross is vaak (niet altijd) een rode kabel

Laatst bewerkt:
Wat je ook kan proberen :)
Pak een Crosslink cable die je tussen de muur en de ISDN "hub" zet. (eventueel even in de instellingen controleren dattie geen DHCP server draait, geen firewall en geen nat gebruikt)
Vanaf de hub ga je met "Patch" kabel naar de verschillende apparaten.

Het verschil tussen een cross en een Patch is dat er een aantal draden niet 1 op 1 worden aangesloten tussen de verschillende connectors:

een cross is vaak (niet altijd) een rode kabel

Ze hebben besloten het maar niet te doen wegens kosten, en ik kan nog maar weinig inbrengen...

Maar toch bedankt. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan