Netwerk in een ander Domein

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timp Daddy

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2004
Hallo,

ik heb een laptop via de universiteit en die zit in een ander domein dan het netwerk wat we thuis hebben.

Internetten gaat gewoon perfect via de router thuis (draadloos), maar ik kom met mijn laptop uiteraard in geen enkele andere computer op het netwerk wat we thuis hebben.
Nou heb ik het domein op de laptop een keer veranderd in het domein wat we thuis hebben (TU naar HOME). Maar dat was zoals je kan verwachten een ramp. Ik kon niet meer in loggen met mijn normale naam en password en moest als admin erin. Kon niks meer doen via het TU netwerk, maar ik kon gelukkig wel op de andere computers in ons netwerk en heb enkele grote bestanden gekopieerd via het netwerk die ik nodig had op mijn laptop. Het terug veranderen naar het TU domein werkte echter niet. Daar moest ik met kabel voor zijn aangesloten op het TU netwerk. Ik heb er niet bepaald veel zin in om dit iedere keer te moeten blijven doen dus ik vraag me af of ik ook een virtueel domein kan opzetten of een gateway of whatever zodat ik een direct link maak met een computer in ons netwerk thuis wat dus in een ander (netwerk) domein zit.

Lang verhaal, simpele vraag:

Hoe maak ik verbinding met een computer die in een ander (netwerk)domein zit?

Niet zo heel moeilijk. Laten we zeggen dat het thuis-domein HOME is, en dat op PC1 een gedeelde map staat die Bestanden heet, en dat op de TU schijfletters X: Y: en Z: niet gebruikt worden (en ook niet op je laptop voor bijv. geheugenkaartjes).

Start -> Uitvoeren ->
cmd /k net use X: \\PC1\Bestanden * /user:HOME\Administrator /persistent:yes

Er wordt dan om het wachtwoord van de domein-administrator gevraagd.

De X: schijf blijft dan in je verkenner aanwezig, en kan thuis gebruikt/geactiveerd worden door erop te dubbelklikken (ook/zelfs als daar een rood kruis doorheenstaat).
Verbinding/schijfletter verwijderen door er op te rechtklikken en "Verbinding verbreken" kiezen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,

bedankt voor je reactie maar het lukt niet.
Ik kom goed in msdos waar ik het password moet invullen, maar het maakt niet uit welke toets ik indruk, er wordt niks zichtbaar. Er zit ook geen wachtwoord op de computer (wel op het netwerk) dus heb ik gewoon op enter geduwt. Toen kreeg ik dit te zien:

error53yx7.jpg

Daarbij als dit zou werken zou het nog niet optimaal zijn omdat ik dan voor iedere gedeelde map een aparte schijf wordt gemaakt op deze computer (hele schijven zijn niet te delen). Is het niet mogelijk dat ik bij alle gedeelde mappen op één computer kom?

Edit:

Als ik naar Network --> Entire Network --> Microsoft Windows Network staat daar gewoon het domein HOME. Dubbel klikken daarop kan ik gewoon het netwerk op...Wat me eerder nog nooit gelukt is. Daar staan de drie computers die in het thuisnetwerk staan, waarvan er twee vast zijn verbonden en één draadloos. De draadloze computer kom ik in na het invullen van administrator en wachtwoord (hier staat Windows ME op). De andere twee "vast verbonden" computers met windows XP kom ik niet in (foutmelding, geen toestemming)

Edit2:

Hij weigert nog steeds HOME, een enkele keer kom ik er toch in. Waarom soms wel heb ik geen idee van.

Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,

bedankt voor je reactie maar het lukt niet.
Ik kom goed in msdos waar ik het password moet invullen, maar het maakt niet uit welke toets ik indruk, er wordt niks zichtbaar. Er zit ook geen wachtwoord op de computer (wel op het netwerk) dus heb ik gewoon op enter geduwt. Toen kreeg ik dit te zien:

[...]
Daarbij als dit zou werken zou het nog niet optimaal zijn omdat ik dan voor iedere gedeelde map een aparte schijf wordt gemaakt op deze computer (hele schijven zijn niet te delen). Is het niet mogelijk dat ik bij alle gedeelde mappen op één computer kom?

Eerste vraag: Heb je wel een echt domein, met een domeinserver (bijv. een Windows2003 Server computer?) of gewoon een werkgroep?
Tweede vraag: Als je thuis inlogt, welke DNS-servers worden (automatisch) ingesteld op je pc? De DNS server van het domein moet erbij staan, anders kun je je niet aanmelden bij het domein. Nakijken met: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all
Derde vraag: Kijk ook wat er gebeurt als je intypt: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ping 64PC

M.b.t. je vraag over schijfletter gebruiken: Het kan ook anders, inderdaad:
cmd /k net use \\64pc * /user:HOME\administrator

Je kunt (zodra je je netwerk goed hebt ingesteld op de laptop) dan met de volgende commandoregel alle gedeelde zaken van cd \\64pc zien waar je rechten op bezit, en er wordt geen schijfletter gebruikt:
cmd /k net view \\64pc

[EDIT:]Ook grafisch kan het: Start -> Uitvoeren -> \\64pc

Eventueel gebruik je ipv. een domein-gebruikersnaam een gebruikersnaam op de 64pc om aan te loggen. De commandoregel wordt dan:
cmd /k net use \\64pc * /user:administrator

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Eerste vraag: Heb je wel een echt domein, met een domeinserver (bijv. een Windows2003 Server computer?) of gewoon een werkgroep?

Sorry, het is een werkgroep. We hebben hier een router staan waar twee computers vast aan zijn verbonden en een draadloos die alle in de werkgroep HOME zitten (Systeemeigenschappen --> Computernaam --> Werkgroep).
Daarbij heb ik mijn laptop via de universiteit die in het domein/werkgroep: (system properties --> computername --> domain) campus.tue.nl zit.
Ik dacht dat dit hetzelfde was (staan beide op "dezelfde" plek).
Er staat hier dus geen computer die enkel als Server dient.

Edit: Maar de laptop zit dus waarschijnlijk wel in een domein, namelijk dat van de universiteit. Lijkt me sterk als ze daar geen domeinserver hebben :).

Tweede vraag: Als je thuis inlogt, welke DNS-servers worden (automatisch) ingesteld op je pc? De DNS server van het domein moet erbij staan, anders kun je je niet aanmelden bij het domein. Nakijken met: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all

De DNS Servers zijn beide hetzelfde (op een computer in de werkgroep HOME en op mijn laptop van de universiteit). De rest klopt naar mijn idee ook, hij is gewoon verbonden met het netwerk. Ik kan ook gewoon internetten op mijn laptop via de router.

DNS servers zijn: 192.168.2.1 en 195.121.1.34 (laatste is van het internet?) Deze zijn dus bij alle computers hetzelfde.
Derde vraag: Kijk ook wat er gebeurt als je intypt: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ping 64PC

Ping request could not find host 64PC. Please check the name and try again.

Edit: Ping ik naar de draadloze computer in de werkgroep/domein dan krijg ik hetzelfde. Hier kom ik echter wel in via Entire Netwerk --> HOME. Vaag...

Ik kan dus gewoon internetten. De ipconfig /all komt op een computer in de werkgroep en op mijn laptop overeen (zelfde subnet, gateway, dhcp servers, dns servers).

Edit: Ik heb net gecheckt of ik via de laptop van de universiteit de instellingen van de router kan veranderen en dat gaat. Ik kom gewoon de router op en ben dus verbonden met het netwerk. Ik kom alleen niet de computers in die vast zijn verbonden (wel de draadloze computer met windows ME erop). Het ligt niet aan de firewall.
Een of andere simpele instelling die niet klopt?

Ik ben er altijd van uit gegaan dat het gewoon onmogelijk is om direct te verbinden omdat ze in een ander "domein" staan. Maar dat blijkt dus niet te kloppen...

Hoop dat het nog een beetje te volgen is.

Laatst bewerkt:
Sorry, het is een werkgroep.[...]

Ping request could not find host 64PC. Please check the name and try again.

[...]Ik ben er altijd van uit gegaan dat het gewoon onmogelijk is om direct te verbinden omdat ze in een ander "domein" staan. Maar dat blijkt dus niet te kloppen...

Hoop dat het nog een beetje te volgen is.

Is die naam 64PC wel goed, als naam van een van de pc's op je eigen netwerk? Ik heb gewoon die naam uit je eerdere posting gehaald. Is de pc-naam 64PC wél correct, dan even de botte bijl erin: Verbinden op ip-adres ipv. naam.
Dus stel dat 64PC het ip-adres 192.168.1.32 heeft, wordt het dan (ook gegeven dat je geen domein maar een werkgroep hebt):
cmd /k net use \\192.168.1.32 * /user:administrator

En dan de gedeelde bronnen van 64PC bekijken met:
Start -> Uitvoeren -> \\192.168.1.32

PS: Ik ga er wel vanuit dat de 3 pc's die in de thuis-werkgroep HOME zitten wél onderling bestanden en printers etc. kunnen delen en benaderen.

Succes,

Tijs.

Even een snel overzicht omdat het wel erg verwarrende wordt zo.

Thuis hebben we drie computers in een werkgroep HOME zitten die verbonden worden via een router. Twee via de kabel, één draadloos.

Ik heb een laptop in het domein campus.tue.nl Het domein van de universiteit waar ik niet uit kan want dan blokeert alles.

De laptop is wel verbonden met de router en ipconfig /all geeft dezelfde resultaten als op een computer die wel in de werkgroep HOME zit.

HOME en TUE zijn zichtbaar via Entire Network --> Microsoft Windows Network. HOME kom ik opeens toch in. Ik kan zelfs verbinding maken met de draadloos verbonden computer in de werkgroep HOME. De twee vaste verbonden computers kom ik niet in (not accessible).

Pingen naar de draadloze of een van de vast verbonden computers in HOME lukt niet (wat erg raar is omdat ik wel kan browsen in de gedeelde mappen van de draadloos verbonden computer).

[...]HOME en TUE zijn zichtbaar via Entire Network --> Microsoft Windows Network. HOME kom ik opeens toch in. Ik kan zelfs verbinding maken met de draadloos verbonden computer in de werkgroep HOME. De twee vaste verbonden computers kom ik niet in (not accessible).

Pingen naar de draadloze of een van de vast verbonden computers in HOME lukt niet (wat erg raar is omdat ik wel kan browsen in de gedeelde mappen van de draadloos verbonden computer).

Probeer te pingen op ip-adres ipv. computernaam. Werkt dat niet, dan blokkeren de firewalls op de bedrade aangesloten pc's ping. Dit is niet rampzalig.

Het zal wel zo zijn dat de draadloos verbonden computer een XP Home pc is en de bedrade XP Professional. Bij XP Home pc bestaat er zoiets als simpel delen van bestanden en mappen, en dat zal wel aanstaan, vandaar dat je daar wel de bronnen gebruiken kunt. Op de XP Professional pc's zul je dus wél moeten aanloggen om de bronnen te kunnen benaderen (je schrijft helaas niet of de draadloze computer bronnen kan zien van de bedrade pc's...)

Dus: Verbind met de bedrade pc's d.m.v. een gebruikersnaam en password, op ip-niveau zoals in mijn vorige post aangegeven.
PS: Het is 100% legitiem en mogelijk om 2x het commando uit te voeren, aangepast aan het ip-adres van beide bedrade pc's, dus (voorbeeld):
bedrade pc1 heeft ip-adres 192.168.1.32
bedrade pc2 heeft ip-adres 192.168.1.33

Dan zou je met beiden moeten kunnen verbinden d.m.v. de volgende 2 commando's:
cmd /k net use \\192.168.1.33 * /user:administrator

Bekijken bronnen op pc1:

Bekijken bronnen op pc2:
Start -> Uitvoeren -> \\192.168.1.33

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Is die naam 64PC wel goed, als naam van een van de pc's op je eigen netwerk? Ik heb gewoon die naam uit je eerdere posting gehaald.

Het is 64pc. Het pingen lukt echt niet:

ping64pccm5.jpg

Is de pc-naam 64PC wél correct, dan even de botte bijl erin: Verbinden op ip-adres ipv. naam.
Dus stel dat 64PC het ip-adres 192.168.1.32 heeft, wordt het dan (ook gegeven dat je geen domein maar een werkgroep hebt):

En dan de gedeelde bronnen van 64PC bekijken met:

Het werkt! Ongelooflijk :P Hartstikke bedankt!

Waarom het pingen niet lukt is me echter een groot raadsel.

Nog een laatste vraag. Is het dan ook mogelijk om een schijf in verkenner neer te zetten die direct linkt naar de computer?
Iets in de trand van:

cmd /k net use X: \\192.168.1.32

?

Probeer te pingen op ip-adres ipv. computernaam. Werkt dat niet, dan blokkeren de firewalls op de bedrade aangesloten pc's ping. Dit is niet rampzalig.

Pingen via IP-adres lukt wel:

pingipav8.jpg

Woei :) Waarom niet via de naam snap ik niet, hij is zeker goed. Via computer en router gecheckt.

Het zal wel zo zijn dat de draadloos verbonden computer een XP Home pc is en de bedrade XP Professional. Bij XP Home pc bestaat er zoiets als simpel delen van bestanden en mappen, en dat zal wel aanstaan, vandaar dat je daar wel de bronnen gebruiken kunt. Op de XP Professional pc's zul je dus wél moeten aanloggen om de bronnen te kunnen benaderen (je schrijft helaas niet of de draadloze computer bronnen kan zien van de bedrade pc's...)

De werkgroep HOME werkt compleet. Draadloze computer en bedrade computers kunnen elkaar zien en je kan in elkaars gedeelde bestanden browsen + printen. De draadloze computer heeft Windows ME, de bedrade computers hebben windows XP Home.

Dus: Verbind met de bedrade pc's d.m.v. een gebruikersnaam en password, op ip-niveau zoals in mijn vorige post aangegeven.
PS: Het is 100% legitiem en mogelijk om 2x het commando uit te voeren, aangepast aan het ip-adres van beide bedrade pc's, dus (voorbeeld):
bedrade pc1 heeft ip-adres 192.168.1.32
bedrade pc2 heeft ip-adres 192.168.1.33

Dan zou je met beiden moeten kunnen verbinden d.m.v. de volgende 2 commando's:
cmd /k net use \\192.168.1.33 * /user:administrator

Bekijken bronnen op pc1:

Bekijken bronnen op pc2:
Start -> Uitvoeren -> \\192.168.1.33

Succes,

Tijs.

Dit werkt! Nogmaals bedankt :)

[...]cmd /k net use X: \\192.168.1.32

?

Dat gaat niet, want een schijfletter moet je hangen aan een gedeelde map, zoals in mijn allereerste posting reeds gemeld. En je gaf zelf aan geen schijfletters te willen spenderen aan elke individueel gedeelde map...

Kijk ook mijn vorige posting na voor de reden dat ping niet werkt. Heb je de standaard Windows Firewall actief op die bedrade computers, dan kun je op ping laten reageren via (zie bijlage).

[EDIT:] Ik verneem zojuist dat het op ip-adres wel lukt.

Tijs.

Bijlagen

• ping_toestaan.JPG
    ping_toestaan.JPG
    97,4 KB · Weergaven: 100
Laatst bewerkt:
Het werkt nog steeds perfect. Bedankt.

Waarom het pingen via naam niet lukt maakt me niet zoveel uit. Pingen via IP adres lukt wel

Hij print zelfs naar een computer in de werkgroep, woei :)

Zet maar op opgelost (indien dat nog niet gebeurd was).

Fijn dat het je geholpen heeft! :thumb:

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan