• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen optellen mits aan bepaalde voorwaarde is voldaan

• Onderwerp starter Onderwerp starter rpad
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rpad

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2007
Harde werkers/helpers,

het is de bedoeling dat we in excel omzetcijfers per marktverantwoordelijke gaan optellen, deze cijfers worden gegenereerd op basis van marktsoort. een marktverantwoordelijke is verantwoordelijk voor meerdere markten. Hoe kunnen we deze cijfers per persoon genereren. Een voorbeeld is bijgevoegd.

Bijlagen

ik weet niet direct een formule voor jou vraag, maar ik zou het als volgt oplossen:

ik zou in de kolom achter "opdracht €" een Vlookup zetten om de naam van de desbetreffende persoon erachter te zetten.

=VLOOKUP(B19;$E$2:$F$14;2;FALSE)

daarna kun je in de cellen boven (b2:b6) de volgende formule neerzetten:

=SUM(($E$19:$E$31=A2)*($D$19:$D$31))

echter moet je deze niet gewoon enteren, maar bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER, omdat het een array is. je zult zien dat er {} om de formule komen te staan, dan werkt het!

succes ermee!

daarna kun je in de cellen boven (b2:b6) de volgende formule neerzetten:

=SUM(($E$19:$E$31=A2)*($D$19:$D$31))

echter moet je deze niet gewoon enteren, maar bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER, omdat het een array is. je zult zien dat er {} om de formule komen te staan, dan werkt het!

Matixformules zijn nogal inefficiënt. Daarenboven is er een veel beter alternatief, nl. SOM.ALS. Zie mijn eerdere voorstel.

Matixformules zijn nogal inefficiënt. Daarenboven is er een veel beter alternatief, nl. SOM.ALS. Zie mijn eerdere voorstel.

Wigi, deze oplossing is mij helder (had ik zelf ook al gevonden) alleen de grap is dat we lijst met opdrachten genereren uit een pakket en exporteren naar excel (wordt telkesn overschreven met nieuwe data). Het omzetoverzicht per persoon en het overzocht met marktverantwoordelijken is een ander excel bestand. Om het simpel (ivm de persoon die dit bijhoudt.. :rolleyes: ) te houden ben ik op zoek naar 1 formule / bewerking die dit oplost dus zonder tussenstap of het invoeren van een formule...

Volgens mij is een combi van som.als en vert.zoeken niet mogelijk...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan