Stillere casefans

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Ik ben in het bezit van een prima behuizng, de NZTX Lexa en op zich bevalt deze meer dan goed. Ruim, mooi (is natuurlijk persoonlijk) maar... niet al te stil.

In de case zitten vier casefas, te weten:

1x 12 cm normale fan
2x 12 cm met blauwe leds
1x 8 cm normale fan

Deze fans koelen de kast prima, maar maken behoorlijk lawaai.

Nu wil ik deze gaan vervangen door stillere fans, maar welke?
Ik heb redelijk zitten zoeken op internet en diverse webshops, maar kan moelijk een keuze maken.

Wie heeft ervaring met dergelijke fans die wel stil zijn?

Kijk hier eens.

De geluidsproductie heeft te maken met het aantal toeren wat die dingen maken, met een fancontrol en temperatuursensors, kun je zelf bepalen hoe hard die dingen moeten draaien, en die 80mm, maakt meestal meer herrie, dan een 120mm fan.

Kijk hier eens.

De geluidsproductie heeft te maken met het aantal toeren wat die dingen maken, met een fancontrol en temperatuursensors, kun je zelf bepalen hoe hard die dingen moeten draaien, en die 80mm, maakt meestal meer herrie, dan een 120mm fan.

Bedankt Lange Pier,
Zoals gezegd, webshops en aanbiedingen van casefans genoeg te vinden, maar wie heeft ervaringen met de geluidsproductie in de praktijk. Bijna overal staat bij "stille fan"', op de fans die nu in mijn case zitten staat zelfs "ultra quiet"', maar de praktijk is helaas anders!

Over een fancontroller gesproken, ik heb een Thermaltake Hardcano 12 geprobeerd, maar ook die zorgde helaas niet voor een goede geluidsvermindering.
Andere suggesties voor een dergelijke controller zijn van harte welkom, maar omdat mijn case een deur heeft aan de voorkant geen controller met uitstekende knoppen, want dat past dus niet!

Over het algemeen, vallen de Papst fan's onder de stillere casefan's. Ik heb zelf een paar in m'n pc zitten, die als "server" dient. Je ziet ook dat de fanbladen niet scherp zijn, maar mooi afgerond. Deze hoor je nauwelijks. Zoals Lange Pier al aangeeft, het toerental maakt een groot verschil voor de geluidsproductie.

Laatst bewerkt:
Je kunt eerst ook eens die fans op 7 volt laten lopen, en kijken of ze nog voldoende airflow maken, die 80mm zou ik sowieso op 7 of 5 volt laten draaien of uitschakelen, of die vervangen door een tempgeregelde Arctic, b.v.

Lange pier,

Dat lijkt me een goed voorstel, bedankt alvast.
Zou je me nu ook nog kunnen vertellen hoe ik dat moet doen, van dit soort zaken weet ik niet zo heel veel af. Zou ik blij mee zijn.

Qua temperatuur zal het denk ik geen probleem geven. Ik ben geen gamer o.i.d. dus de pc wordt nooit extreem zwaar belast. CPU temp komt nooit boven de 36/38 graden en de temperatuur van de case zelfs nog lager...

Fan's op 7 volt laten draaien:
psplug.gif

Bron plus nog wat uitleg;
http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm

Op 5 volt laten draaien, lijkt me duidelijk met de tekening.:)

Hou er rekening mee, dat niet elke fan op 5 volt wil gaan draaien. Het kan net te weinig volt zijn, om de fan opgang te laten komen.

Laatst bewerkt:
Fan's op 7 volt laten draaien:
psplug.gif

Bron plus nog wat uitleg;
http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm

Op 5 volt laten draaien, lijkt me duidelijk met de tekening.:)

Hou er rekening mee, dat niet elke fan op 5 volt wil gaan draaien. Het kan net te weinig volt zijn, om de fan opgang te laten komen.

Bedankt, daar kan ik denk ik wel iets mee!
Ga vanmiddag even "knutselen"', maar betekent dat dan dat ik de pinnetjes uit de Molex stekkers van de fans moet verplaatsen en zo ja, is dat makkelijk te doen of niet?

Je zal inderdaad wat moeten knutselen. De GND draden gebruik je niet meer, als je 7 volt wil gebruiken. Ik heb het zelf zo gedaan, dat ik een tuimelschakelaar heb, waarmee ik tussen 7 en 12 volt kan switchen. Dit heb ik gedaan, omdat ik wel game en in de zomer soms meer koeling nodig heb tijdens het gamen.

Laatst bewerkt:
En met een stopnaald, of zo'n horlogeschroevendraaiertje, uit een instrumentenmakerschroevendraaiersetje:) , kun je die borgplaatjes iets naar binnen of buiten drukken.

Bedankt allemaal,

Ik heb weer lekker wat te doen op de zondagmiddag:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan