pc start niet meer naar poging tot dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

sonata

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2007
pc start niet meer op

hoi.
ik had windows vista op mijn pc staan, en ik wou een dual boot gaan maken met windows xp. dus ik had windows xp geinstalleerd op een andere partitie.
de pc startte toen niet meer op.
wanneer eigenlijk het bootscherm zou moeten komen kwam er te staan: fout tijdens laden van besturingssysteem.
hij starte nog wel via de cd-rom van xp op, en heb ik via die cd-rom de partitie waar ik xp op had geinstalleerd weer verwijdert. maar toen gaf hij nogsteeds dezelfde foutmelding.
verder heb ik nu heel de schijf geformateerd en er xp op gezet. maar nu komt er ipv die foutmelding niks.alleen een zwart scherm met een knipperend streepje.
nu start hij ook niet meer via de cd-rom op. er komt nog te staan iets in de richting van hardware configuratie wordt gecontroleerd ofzo, en daarna een zwart scherm. (zonder knipperend streepje)
ik heb geprobeerd om de pc te starten met een andere harde schijf (IDE), die ik normaal heb is een sata. maar dan komt er zon scherm van windows normaal starten, veilige modus etc. maar als hij dan verder moet starten reset de pc automatisch.

ik snap niet echt wat er mis is nu, want het enige wat nu nog op mijn sata harde schijf staat is xp.
ik snap ook niet waarom hij niet gewoon opstart via een andere ide hardeschijf. ik heb geen andere pc tot me beschikking die sata ondersteund, dus kan niet kijken of hij in een andere pc wel doet.
de bios herkent de schijven wel gewoon.

edit: nu doet hij eigenlijk niks meer, ik kan nog de bios in maar meer niet.

iemand een idee of er echt iets kapot is? zo ja wat.. of wat ik verder nog kan proberen om het weer werkend te krijgen?
alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Wat je nog kunt proberen is in de BIOS de boot volgorde te wijzigen en als eerste de CD-Rom te zetten. Hopelijk kun je dan wel vanaf de XP CD opstarten. Laat de setup dan doorlopen tot het eerste blauwe setup-scherm en kies voor "R". Je wordt gevraagd welke XP je wilt herstellen, kies 1 (als het goed is de enige keus) geef een Enter als er om een Administrator-wachtwoord wordt gevraagd, waarna je eindigt met een Dos-prompt: C:\Windows_ (als het goed is). Geef dan het commando FORMAT en Enter.
Mocht dat lukken type exit, Enter, laat de XP CD in de lade en na de reboot vanaf de XP CD doe je hetzelfde als hiervoor, tot je weer op C:\Windows_ bent uitgekomen. Geef dan het commando FIXMBR, Enter, daarna FIXBOOT, Enter, Dan weer exit, Enter. Laat de CD in de lade, reboot vanaf de CD en installeer nu XP.

NB: moet je voor je Sata HD met F6 een Sata/raid controller aankondigen en installeren in de voorrun van de Setup?

dat heb ik geprobeerd, maar hij boot helemaal niet meer :( , ook komen die witte lettertjes neit meer (ik weet eigenlijk niet wat daar precies staat :P )

Als je nog wel in de BIOS kan komen, zoek dan de Default Settings, of de Optimal Default Settings op en Enable die, daarna Safe en Exit. Lukt het booten dan wel weer?

Je zult dus eerst,zoals Boeing_737 aangeeft het bios moeten resetten om weer van de CDRom op te kunnen starten.

Omdat Vista geen gebruik maakt van een bootloader, zoals b.v. XP,maar in de MBR schrijft,zullen de commando's FIXMBR en FIXBOOT niets uithalen.

Lees hier de post van DeLorean er op na.

http://forums.breekpunt.nl/forums/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=32476
hij starte nog wel via de cd-rom van xp op, en heb ik via die cd-rom de partitie waar ik xp op had geinstalleerd weer verwijdert. maar toen gaf hij nogsteeds dezelfde foutmelding.
Wat bedoel je hier precies?Echt verwijderd en toen opnieuw aangemaakt,of heb je alleen geformatteerd?
ik had windows vista op mijn pc staan, en ik wou een dual boot gaan maken met windows xp. dus ik had windows xp geinstalleerd op een andere partitie.
de pc startte toen niet meer op.
wanneer eigenlijk het bootscherm zou moeten komen kwam er te staan: fout tijdens laden van besturingssysteem.
Je had met XP de opstartbestanden van Vista overschreven op de C:| schijf ,vandaar die foutmelding ;)
Ik heb geprobeerd om de pc te starten met een andere harde schijf (IDE)
Dat dit niet lukte duidt op problemen in het bios zou ik denken.B.t.w. wat staat er op die IDE schijf?

Greetz

Laatst bewerkt:
Omdat Vista geen gebruik maakt van een bootloader, zoals b.v. XP,maar in de MBR schrijft,zullen de commando's FIXMBR en FIXBOOT niets uithalen.
@ wanderer: dat wist ik niet, bedankt. Maarre...TS heeft nu toch alleen XP of wil XP terug? De link naar Breekpunt werkt bij mij niet, bij jou nog wel?

Laatst bewerkt:
Off topic
@Boeing_737

Ik heb de link aangepast,moet nu wel werken.

Indie de reserve is overschreven, werkt fixmbr inderdaad niet meer, sommige doen het met de 98 opstartflop, met de fdisk /mbr command, en daarna met de fixmbr, heb het zelf niet geprobeerd, maar het is een poging waard.

Ook MbrFix zou het kunnen moeten doen, maar is helaas weer zo'n spartaans progje.

de bios ressetten had ik al geprobeerd, maar eigenlijk elke x als ik hem probeerde op te starten ging hij minder ver..

met die partitie verwijderen.. als je windows wilt gaan installeren kan je ook partities maken en verwijderen, en op die manier had ik hem dus verwijdert.

maja ik heb de pc maar naar de winkel gebracht. ik denk zelf dat er iets kapot is, en dat dachten ze daar in eerste instantie ook, ze gaan hem nu onderzoeken, en dan hoor ik het nog wel :P

Wil je ons de uitkomst ook laten weten, ik ben in ieder geval erg benieuwd.

@ wanderer: bedankt, het is me nu helemaal duidelijk.

ik heb hem weer terug.
het was iets met de harde schijf.
ik heb nu een nieuwe hdd. ik had er 1 van 200gb, maar die was niet meer leverbaar, dus hebben ze er 1 van 250 ingezet, zonder extra kosten ofzo :)
maar iig doet hij het nu weer goed :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan