E. Harddisk partitie verwijderd, alles kwijt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MatthijsD

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2007
Hallo,

Graag zou ik een vraag willen stellen over mijn externe harde schijf. Helaas heb ik zojuist (denk ik) per ongeluk de partitie van mijn externe schijf (e:\) verwijderd. Dit gebeurde toen ik van plan was mijn C: schijf te formatteren om Windows opnieuw te installeren. Ik was echter vergeten dat mijn externe harde schijf nog aan stond en om de een of andere reden had het Windows installatie progamma deze schijf bovenaan geplaatst. Ik toetste dus gewoontegetrouw de toetsencombinatie in die ervoor zorgt dat je c:\ schijf partitie wordt verwijderd en kwam pas te laat er achter dat het mijn externe schijf betrof. Echter, ik heb daarna niet de installatie op mijn externe schijf gedaan dus ik ben vrij zeker dat deze schijf niet grondig (en langdurig) geformatteerd is zoals wel met mijn c:\ is gebeurd.

Mijn vraag is dus als volgt; zijn de gegevens die ik op mijn externe schijf had staan nu echt onherroepelijk verdwenen of niet? Dit is wel wat er stond maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk. Hoe kunnen al die gigabytes nu weg zijn als gevolg van zo een simpele handeling? Als er toch nog een mogelijkheid bestaat bij de gegevens te komen, wat dan te doen? Moet ik simpelweg een nieuwe partitie aanmaken en kan ik dan weer bij de gegevens of is er een meer ingewikkeld proces dat ik moet volgen?" Enige hulp zou zeer gewaardeerd worden, en dat is nog zwak uitgedrukt.

- Matthijs

Mocht dat niet lukken, kun je altijd TestDisk proberen.
Die heeft mij een keertje van de ondergang gered met betrekking tot het perongeluk verwijderen van partities.:o

Mocht dat niet lukken, kun je altijd TestDisk proberen.
Die heeft mij een keertje van de ondergang gered met betrekking tot het perongeluk verwijderen van partities.:o

Bedankt voor de reacties. Ik begin maar met TestDisk. Ik heb het programmatje gestart en tot mijn opluchting herkende het de schijf wel. Na dus mijn externe schijf te hebben geselecteerd kom ik bij dit schermpje:
TestDisk 6.6-WIP, Data Recovery Utility, February 2007
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
http://www.cgsecurity.org

Disk /dev/sda - 120 GB / 111 GiB

Please select the partition table type, press ENTER when done.
[ Intel ] Intel/PC partition
[ Mac ] Apple partition map
[ None ] Non partitioned media
[ Sun ] Sun Solaris partition
[ XBox ] XBox partition

Note: Do NOT select 'None' for media with only a single partition. It's very
rare for a drive to be 'Non-partitioned'.

Enig idee wat ik moet kiezen? Ik dacht zelf aan '[None ] Non partioned media' omdat ik dus de partitie ervan verwijderd heb. Maar de bovenstaande cursieve waarschuwing doet me twijfelen.

Nee, je moet je schijf selecteren en dan voor Intel kiezen, en dan analyseren, en de goede partitie terugzetten, d.m.v. write.

Indien je weet, hoe die schijf was geformateerd, kun je ook met GPedit32, die partitie veranderen in een type 07 voor een NTFS, of een 0C voor een FAT32 partitie, indien er maar eentje opstond.

Erg bedankt Lange Pier (en anderen). Het heeft geholpen en nu doet ie het weer :). Nogmaals bedankt. Ik hoop dat anderen hier ook iets aan kunnen hebben als het hun overkomt.

partitie verwijderd! alles kwijt?

Nee, je moet je schijf selecteren en dan voor Intel kiezen, en dan analyseren, en de goede partitie terugzetten, d.m.v. write.

Indien je weet, hoe die schijf was geformateerd, kun je ook met GPedit32, die partitie veranderen in een type 07 voor een NTFS, of een 0C voor een FAT32 partitie, indien er maar eentje opstond.

beste lange pier,

vandaag wilde ik op mijn oude harddisk van 20 gb.... windows instaleren
alleen maakte ik een fout en verwijderde ik perongeluk de partitie van de externe harddisk.
nu heb ik hierover informatie opgezocht en kwam ik bij het helpmij.nl forum.
daar zag ik dat je testdisk aanraadde om je bestanden te kunnen bewaren.
ik heb dit programma gedownload en ge-unzipt maar toen ik het programma zelf opstarte begon ik te twijfelen of ik het zelf wel uit kon volgelen...
zou je alsjeblieft misschien in het kort de stappe kunnen uitleggen ?

groeten Tom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan